«هویت»؛ تداوم دهنده، فرهنگ و اعتقادات جامعه
کد خبر: 2480232
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۲۲:۱۵

«هویت»؛ تداوم دهنده، فرهنگ و اعتقادات جامعه

گروه اجتماعی: كارشناس فرهنگی صدا و سیمای مازندران، گفت: «هویت» داوم جامعه پايدار را در يك نظام حكومتی از منظر فرهنگ و اعتقادات تحقق بخشیده و چيستی و كيستی نهاد مردمی را معرفی می‌كند.

حسن رمضان‌زاده، كارشناس فرهنگی صدا و سیمای مازندران، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه مازندران، نمایندگی ساری، با اشاره به موضوع جوان و بحران هویت، گفت: يكی از چالش‌های موجود در جوامع بشری در حال توسعه، كه فرآيند تجددگرايی را فراهم ساخت و امروز بصورت يك فرهنگ غريب ظهور كرد، بحران هويت است. بحرانی كه تعلل از آن پيامدهای نابسامانی را به همراه دارد.
وی افزود: هويت شناسی از جمله مقوله‌ای است كه مسئولان عرصه فرهنگ و جامعه در برخی موارد در شناساندن و تبيين درست آن كوتاهی كردند. به نحوی كه امروز در بحث دينداری جوانان و دين گريزی آنان نگران كننده است.
رمضانی تصریح کرد: بحران هويت در ايران عزيز تا آنجا پيش رفته كه سبك و سياق زندگی در برخی موارد دستخوش تهاجم نوآوری‌های ناشايست غربی گرديد. پس در مرحله نخست بايد هويت و بحران آن را به جامعه شناسند و شناخت آن بايد عميق باشد.
وی ادامه داد: هويت جايگاه و منزلت فرد و جامعه را می‌شناساند، پيوندهای مرتبط با جامعه و جهان را تبيين می‌كند، وظايف و مسئوليت‌های افراد را ترسيم می‌كند، واقعيت‌های اجتماعی را عينيت می‌بخشد، گذشته حال و آينده را اتصال و تناسب می‌دهد، تداوم جامعه پايدار را در يك نظام حكومتی از منظر فرهنگ و اعتقادات تحقق می‌بخشد، چيستی و كيستی نهاد مردمی را معرفی می‌كند.
کارشناس فرهنگی صدا و سیمای مازندران با بیان اینکه، ايران اسلامی پس از پيروزی انقلاب هويت دينی و اسلامی بخود گرفت، اظهار کرد: با گسترش ابزارهای اطلاع‌رسانی در سال‌های اخير اين هويت اسلامی دستخوش برخی نابهنجاري‌ها شد و بحرانی از چالش‌ها و آسيب‌های فرهنگی و اجتماعی و حتی مذهبی برای نسل جوان رقم زد به نوعی كه جامعه جوان در برخی از حوزه‌ها از اصول و مبانی عدول كردند.
وی ادامه داد: با كمی تعمق در نوع و روش امور معيشتی، تحصيل، درآمد و... جامعه جوان امروزی كشور ما در‌می‌يابيم كه انحراف اين قشر آسيب‌پذير که به تدريج، سير صعودی به خود گرفت، خطری است جدی كه مسئولين حوزه فرهنگی و اجتماعی و مذهبی و حتی اقتصادی بايد به آن توجه بيشتری داشته باشند.
رمضان‌زاده عنوان کرد: امروز تقابل زندگی مدرن با سنت‌ها چنان شتابی به خود گرفت كه فرصت جايگزينی فرهنگ ديگری در ساختار و نهاد اجتماع و خانواده داده است. كه اين فرصت به دلايلی بر اساس مقتضيات زمان متغيير بوده بطوری كه اصالت اجتماع و نهاد خانواده‌ها را در برگرفت.
وی افزود: جوانان با اين ساختار غلط و نامعلوم راهی را طی می‌كند كه ناكجاآباد می‌رود. در اين راه پذيرش اعتقادات و سنت‌ها و باورهای دينی و انسانی دچار تزلزل مي‌شود و بحران بی‌هويتی در اينجا معنا پيدا مي‌كند.
این کارشناس فرهنگی صدا و سیمای مازندران عنوان کرد: در بررسی بعمل آمده از برخی جوانان، كارشناسان اجتماعی و در برخی موارد علمای اسلامی به برخی از مصاديق بحران هويت دست يافتند كه بايد به عنوان يك هجمعه فرهنگی مورد توجه قرار گيرد كه علت تولد اين نابسامانی‌های هويتی حضور گسترده رسانه‌ها از جمله ماهواره، اينترنت و ... است.
وی تجدد گرايی و تمايل به متد فرهنگ غرب، ترويج و رشد تمايل جوانان به اعتياد، افزايش افسردگی و كم توجهی و بی‌حوصلگی، عدم رقبت به مسائل دينی و اسلامی، بيگانه شدن با مساجد، علما و نمادهای دينی، ايجاد ياس و نواميدی، عدم پذيرش سنت ها و باورهای گذشتگان، بی‌تفاوتی به مسائلی چون ايثار، همكاری و همياری، عدم رقبت به تحصيلات عالی، ترغيب و ترويج به هنجار شكنی و بی‌بند و باری، خود باختگی و خودفراموشی و فقدان تعادل روحی در زندگی از جمله مصاديق بارز بحران هویت عنوان کرد.
رمضان‌زاده، عدم انظباط اجتماعی در همه زمينه‌ها، تقابل با فرهنگ ايرانی، بروز فزقه‌های ضاله و خرافه پرستی، پذيرش هرگونه هويت غير انسانی و غير اسلامی، ترويج بزه‌كاری و جرائم خطرناك، ايجاد بی‌اعتمادی به يگديگر در سايه عدم وفاداری، وجود بی‌اعدالتی و عدم شايسته سالاری در امور از دیگر مصادیق بحران هویت است.
وی با اشاره به راه‌كارهای اجرايی در تقابل با بحران هويت، افزود: تبيين مقوله هويت و آثار و پيامد‌های مخرب آن به جوانان در مراكز علمی و دانشگاهي و حتی حوزوی، توجه خانواده‌ها به فرزندان در شرايط خاص بحران، جلب اعتماد جوانان با ارائه برنامه‌های جوان پسند با روش‌های درست و اصولی، انجام تحقيقات ميدانی و تدوين برنامه مدون علمی در كاهش بحران هويت، گشترش شبكه‌های تلويزيونی و رسانه‌های مختلف در تقابل رسانه‌های غربی، كوتاه كردن فاصله‌ها بين قشر جوان و مظاهر دينی از جمله روحانيت و علم و نمادهای مذهبی از سوی مسئولين و خانواده‌ها مورد توجه قرار گيرد.
این کارشناس فرهنگی صدا و سیمای مازندران، خاطرنشان کرد: بصيرت‌افزايی اسلامی و دينی در جوانان با ابزارهای ممكن، بالا بردن كرامت انسانی و ذاتی و تبيين علوم معارف دينی در جوانان، توجه روحانيت و اساتيد دانشگاهی به مقوله جوان و بی هويتی، توجه دولت و مجلس به مقوله‌های فرهنگی و تدوين برنامه‌ها همراه با تامين اعتبارات كلان و تغيير در مبانی درسی از ابتدايی تا دانشگاهی را از راه‌كارهای اجرايی در تقابل با بحران هويت، دانست.

captcha