موضوع «شاخص‌های سلامت معنوی از منظر قرآن كريم» بررسی شد
کد خبر: 2358478
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۴

موضوع «شاخص‌های سلامت معنوی از منظر قرآن كريم» بررسی شد

گروه اندیشه و علم: موضوع «شاخص‌های سلامت معنوی از منظر قرآن كريم» با قلم رحمت‌الله مرزبند و علی‌اصغر زكوی در قالب مقاله‌ای بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) نمایندگی ساری شعبه مازندران، در قالب مقاله‌ای موضوع «شاخص‌های سلامت معنوی از منظر قرآن كريم» با قلم رحمت‌الله مرزبند و علی‌‌‌اصغر زكوی بررسی شد.
در این مقاله‌ آمده است: نظريه اهميت معنويت در سلامت روانی، اجتماعی و جسمی و نيز رويكرد‌های مختلف‌ انسان‌‌مداری‌‌‌‌‌‌ و خدا‌محوری در تعريف معنويت موجب شد تا این مقاله با هدف بررسی آموزه‌های وحيانی جهت شناسايی شاخص‌های سلامت‌ معنوی تحقیق کند.
در این مقاله نگارنده‌ براين باور است كه حيات طيبه قرآنی يا قلب سليم، بيانگر سلامت معنوی قرآنی است. لذا نخست، آيات قرآن دربردارنده حيات طيبه، قلب سليم و واژه‌های نزديك به حوزه معنايی حيات طيبه از قبيل رضوان، فلاح، قرب الهی‌، ايمان و عمل صالح، نفی شيطان، تقوای الهی و نيز ويژگی‌های انسان‌های واجد سلامت معنوی(‌انبيا‌، اوليا‌، مؤمنان‌، متقين) در آيات قرآن بر اساس كتب معجم‌قرآنی و تفاسير معتبر، استخراج شد.
این مقاله می‌افزاید: بعد از استخراج آیات در تحليل آيات، نخست، مضامين مورد بحث به حقيقت معنا يا غايت ارزشمند و رهيافت تحقق زندگی معنادار تقسيم شدند و در ادامه نيز با توجه به اهميت اصل بنيادين ايمان در معنويت‌گرايی، تجلی آن به‌صورت‌ شاخص‌های سلامت معنوی در ابعاد شناختی، رفتاری و عاطفی مورد بررسی قرار گرفت.
این مقاله تصریح دارد: از مطالعه آيات چنين برمی‌آيد، از آنجا‌كه جهان هستی و انسان به‌طور فطری گرايش به حق دارد و نيز ملاك سعادت انسان، تقرب الهی‌ است‌ پس شرط اول سلامت معنوی، فرض و پذيرش وجود خداوند می‌باشد كه البته شرط لازم برای سلامت معنوی است و نه شرط كافی.
این مقاله با ذکر این مطلب كه در تحقق سلامت معنوی يا زندگی معنادار، انسان بايد ارتباط مناسب با خداوند برقرار كند، می‌افزاید: مصاديق اين ارتباط مناسب، ايمان و عمل صالح، عمل به‌عهد و پيمان فطری و نفی پرستش شيطان می‌باشد.
در این مقاله بیان شده است:‌ از منظر قرآن، شاخص‌های سلامت معنوی، همه مراتب وجودی انسان را در‌بر می‌گيرد و در اين راستا خوف و رجا، آرامش، شادی و رضايت درونی از شاخص‌های احساسی و خرد‌ورزی، حق‌جويی، عبرت‌پذيری، معرفت به عالم‌ غيب، اعتقاد به جنبه آيه‌ای عالم طبيعت و خود‌شناسی، از شاخص‌های شناختی و نيز مهرورزی به ديگران، اعتماد و توكل به خداوند، اخلاص، شرح صدر و صبر از شاخص‌های سلامت رفتاری است.
این مقاله در نتيجه‌گيری خود ذکر کرده است: با توجه به پذيرش فرض وجود خداوند و نيز اصل بنيادين ايمان در معنويت‌گرايی،‌ از نگاه قرآن سلامت معنوی يا زندگی معنا‌دار فقط با زندگی دينی تحقق پذيراست‌ و شاخص‌های سلامت معنوی از نگاه قرآن اختصاص به يك بعد از ابعاد وجودی انسان ندارد، بلكه همه مراتب شناختی، رفتاری، عاطفی انسان را شامل می‌شود.
captcha