نقش محوری حضرت ابوالفضل(ع) در روز تاسوعا/ ادب و بصیرت؛ ویژگی بارز قمر بنی‌هاشم(ع)
کد خبر: 1466893
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷
حجت‌الاسلام رئیسی عنوان کرد:

نقش محوری حضرت ابوالفضل(ع) در روز تاسوعا/ ادب و بصیرت؛ ویژگی بارز قمر بنی‌هاشم(ع)

گروه اجتماعی: دادستان کل کشور با اشاره به نقش محوری حضرت ابوالفضل(ع) در روز تاسوعا، گفت: دو واقعه در تاسوعا به وقوع پیوست که حضرت ابوالفضل(ع) نقش محوری داشتند و به همین دلیل تاسوعا به نام آن حضرت رقم خورده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور شب گذشته، 11 آبان‌ ماه در رواق امام خمینی(ره) در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی با بیان اینکه در فرهنگ تشیع، تاسوعای حسینی با نام حضرت ابوالفضل العباس(ع) رقم خورده است، اظهار کرد: زمانی که نام تاسوعا به میان می آید نام حضرت ابوالفضل(ع) و زمانی که نام قمر بنی هاشم به میان می آید نام تاسوعا به ذهن ها خطور می کند.

وی تاکید کرد: برخی افراد تصور می کنند حضرت ابوالفضل العباس(ع) در روز تاسوعا به شهادت رسیدند در حالی که همه شهدای کربلا در روز عاشورا به درجه والای شهادت نائل شدند، اما قمر بنی هاشم در روز تاسوعا دو نقش محوری را ایفا کردند.

حجت‌الاسلام رئیسی ابراز کرد: دو واقعه در تاسوعا به وقوع پیوست که حضرت ابوالفضل(ع) در آن نقش محوری داشتند، به همین دلیل تاسوعا به نام آن حضرت رقم خورده است، نخستین حادثه محاصره شدن امام حسین(ع) و یاران ایشان بود که حضرت ابوالفضل(ع) در تأخیر آغاز جنگ نقش کلیدی را ایفا کرده و دومین حادثه هم عدم پذیرش امان‌نامه توسط حضرت ابوالفضل(ع) در روز تاسوعا بود.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه امام حسین(ع) در وصف حضرت ابوالفضل العباس(ع) سخنان زیادی گفته اند، افزود: زمانی که لشکر امام حسین(ع) در کربلا محاصره شد، اولین جمله ای که حضرت فرمودند این بود که عباس کجاست؛ زمانی که حضرت ابوالفضل(ع) آمدند ایشان فرمودند جان حسین به قربانت، بر مرکب خود سوار شو و ببین هدف آن ها از این کار چیست.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) درخواست داشتند که جنگ یک شب به تاخیر انداخته شود، گفت: با توجه به اینکه سیدالشهدا(ع)  دعا و تلاوت آیات نورانی وحی را دوست داشتند می خواستند در شب قبل از شروع جنک به دعا، تلاوت قرآن و استغفار بپردازند.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به مهم ترین ویژگی های حضرت ابوالفضل العباس(ع)، بیان کرد: حضرت عباس(ع) دارای ویژگی های شخصیتی بسیار زیادی بودند اما ایشان یک ویژگی ممتاز داشتند و آن ادب این بزرگوار بود.

دادستان کل کشور با بیان اینکه ادب نشان دهنده عقل است، ابراز کرد: بندگان همیشه باید در برابر خدای متعال، پیامبر(ص)، ائمه اطهار(ع)، قرآن کریم، پدر و مادر و ... دارای ادب باشند و به همه احترام بگذارند، آن ها باید حضرت عباس(ع) را الگوی خود قرار دهند زیرا در حالی که ایشان با امام حسین(ع) تفاوت سنی زیادی نداشتند اما همیشه ایشان را با عنوان امام و پیشوای خود خوانده و ادب خاصی در محضر سیدالشهدا(ع) داشتند.

وی افزود: یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های حضرت ابوالفضل العباس(ع) بصیرت ایشان است، ایشان بصیرت نافذی داشتند که با استفاده از آن دوست، دشمن، راه درست و حق را تشخیص می دادند، مردم، مدیران و سیاست مداران ما نیز امروز باید با الگوگیری از قمر بنی هاشم(ع) باید شناخت خوبی از دشمن داشته باشند. 

captcha