عید فطر روز جشن بندگی خداست/ لزوم حفظ اثرات معنوی ـ عبادی ماه رمضان در ایام سال
کد خبر: 1434365
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
حجت‌الاسلام عباسی:

عید فطر روز جشن بندگی خداست/ لزوم حفظ اثرات معنوی ـ عبادی ماه رمضان در ایام سال

گروه اجتماعی: معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین با بیان این‌که انسان در روز عید فطر پس از یک ماه بندگی و عبادت در پیشگاه خدای متعال حاضر می شود از عید فطر به‌عنوان روز جشن بندگی خداوند نام برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، معاونت تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، گفت: عید سعید فطرعید بندگی خدا است و انسان پس از یک ماه اطاعت، بندگی خداوند و مخالفت با نفس و خودداری از خوردن و آشامیدن و موفقیت در راه انسان شدن و انسان سازی این روز را جشن می‌گیرد.

وی افزود: عید فطر روز خیر خواهی برای بندگان است زیرا در طول ماه رمضان با قرائت دعای روزانه برای همه تقاضای خیر می‌کند و در این خیر خواهی فرقی بین مسلمان و غیرمسلمان نمی‌گذارد و برای همه بدهکاران، بیماران، غریبان و غیره دعا می‌کند.

مدرس حوزه و دانشگاه عید فطر را روز جشن اصلاح جامعه معرفی و اظهار کرد: مطابق اطلاعات ارائه شده توسط مراکز ذیربط، آمار جرم جامعه در ماه رمضان کاهش می‌یابد و در عید فطر، روزه‌دار بعد از یک ماه روزه‌داری جشن می‌گیرد که توانسته در جامعه امر به معروف و نهی از منکر کند.

حجت‌الاسلام عباسی ادامه داد: عید فطر عید قبولی اعمال است و بنا به روایتی از امام علی(ع) عید فطر برای کسی عید است که خداوند نمازهای او را قبول کرده و روزه‌های او را بپذیرد.

معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین از عید فطر به‌عنوان عید تحول برای آینده نام برد و بیان کرد: انسان در ماه رمضان بر اثر عباداتی که انجام می‌دهد تحولی در شخصیتش ایجاد می‌شود و می‌توان گفت که این تحول باید سر آغازی برای تحولات آینده زندگی باشد چراکه انسان در طول یک ماه رمضان از طریق توسلات خویش با معبود و درک شب‌های احیای و شب قدر به مقاماتی دست می‌باید که باید از این فرصت استفاده کرده و ثمرات این یک ماه را به ماه‌های بعدی هم تسری دهد.

نماز عید فطر در حقیقت میوه یک ماه بندگی است

وی با ذکر این نکته که نماز عید فطر در حقیقت میوه یک ماه بندگی است، افزود: این میوه شیرینی‌های زیادی دارد و همه برای بندگی خدای متعال در یک صف منسجم قرار گرفته و  برای همه مسلمین جهان و غیر مسلمانان الگوی خوبی برای وحدت جامعه است.

وی عنوان کرد: انتخاب برتر یکی دیگر از پیام‌های نماز عید فطر است چرا که در قنوت نماز انسان با قرائت عبارات «وَ اَنْ تُدْخِلَنِی فی کلِّ خَیْر اَدْخَلْتَفیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد وَ اَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کلِّ سُوء اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد صَلَواتُک عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُک خَیْرَ ما سَئَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحُونَ» میان همه خواسته‌های خود بهترین چیزها را گلچین کرده و از  خدا درخواست می‌کند.

مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در نماز عید فطر سوره شمس خوانده شود که دارای پیام انسان‌سازی  است و خداوند در اوایل این سوره 11 بار قسم یاد کرده و بعد به بحث انسان‌سازی می‌رسد یعنی با خواندن سوره شمس انسان اعلام می‌کند که به دنبال خودسازی و کسب تقواست و کسی که نفس خود را پاکیزه کند تقوا را هم مقابل خداوند هم مقابل بندگان خدا رعایت می‌کند.

حجت‌الاسلام عباسی بیان کرد: خطبه‌های نماز عید فطر که مستحب است دارای پیام بزرگی است چون در این خطبه‌ها هم به تقوا، بندگی خداوند و مسائل سیاسی دعوت می‌شود و در حقیقت با این دو خطبه یک روزه‌دار می‌خواهد با سرنوشت جامعه، خود را ارتباط داده و نسبت به سرنوشت دیگران بی تفاوت نباشد.

معاون تهذیب حوزه علمیه قزوین ایثار، خودگذشتگی و گذشتن از مال برای خدا را از جلوه‌های دیگر نماز عید فطر نام برد و یادآور شد:  هر کس که در نماز عید فطر شرکت می‌کند بنابر احتیاط واجب قبل از اقامه نماز باید زکات فطریه‌اش را  به فقرا پرداخته یا جدا کرده باشد تا پس از اقامه نماز به فرد مورد نظر بدهد و پیام این عمل این است که هر کس که می‌خواهد با خدا ارتباط داشته باشد باید در وهله اول حقوق دیگران را ادا کرده باشد.

captcha