حضرت زینب(س) عالمه محدثه اهل بیت(ع) است
کد خبر: 1383784
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۹

حضرت زینب(س) عالمه محدثه اهل بیت(ع) است

گروه اندیشه: حضرت زینب(س) با معارف و تفسیر قرآن به طور کامل آشنا بوده‌اند همچنین از ایشان به عنوان عالمه محدثه اهل بیت(ع)نام برده شده اما متاسفانه درباره دانش وحیانی ایشان کمتر صحبت شده است.


به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از کرمانشاه، بنا به قول مشهور حضرت زینب(س) در روز پنجم جمادی الاول سال پنجم یا ششم هجری چشم به جهان گشودند.



حضرت زینب(س) راوی خطبه فدک



حضرت زینب کبری(س) تا سن پنج سالگی تحت اشراف شخص پیامبر اکرم(ص) بودند و بدین ترتیب آن حضرت از صحابه رسول الله(ص) هستند که مدت پنج سال در دوران کودکی، پیامبر اکرم(ص) را درک کرده اند.



همچنین آن حضرت راوی حدیث فدک می باشند و در این باب از مرحوم صدوق در کتاب من لایحضر الفقیه روایتی را از حضرت زهرا(س) نقل می کند که راوی آن به حضرت زینب(س) باز می‌گردد و مهم ترین روایتی که راوی آن به حضرت زینب(س) می‌رسد، خطبه فدک است و ابن عباس نیز در این خصوص می گوید: خطبه فدک را روایت کرد عقیله ما و عقیله یعنی دانشمند و ژرف‌نگر و در این راستا ابوالفرج اصفهانی و علامه طبرسی نیز نقل می‌کنند که حضرت زینب(س) راوی احادیث مادرشان بودند.



از دیگر ویژگی‌های آن حضرت عبادت، تقوا و عفت ایشان است که در شب‌های سخت اسارت و یتیم‌داری در زیر شکنجه و غل و زنجیر، نماز شب و نافله را ترک نکردند و این نشانه‌ای بسیار گویاست بر اینکه ایشان در عبادت یک فرد فرزانه و الگو برای دیگران هستند.



حضرت زینب(س) آشنا با معارف و تفسیر قرآن بوده اند همچنین آن حضرت عالمه محدثه اهل بیت(ع)، که متاسفانه درباره دانش وحیانی ایشان کمتر صحبت شده و در این خصوص در شرح زندگی ایشان آورده‌اند در کوفه چندین سال برای زنان کلاس تفسیر برگزار می‌کردند.



الگو پذیری از حضرت زینب(س) با شعار محقق نمی‌شود



حضرت زینب(س) یک بانوی نمونه تربیت یافته در فرهنگ وحیانی است که اگر هریک از ما بخواهیم در جامعه خویش افرادی را به عنوان الگوی تربیتی فرزندان به ویژه دخترانمان قرار دهیم نمی‌توان نمونه‌هایی بهتر از حضرت فاطمه(س) و تربیت یافته‌اش حضرت زینب کبری(س) یافت و الگو قرار دادن این بزرگواران نیز تنها با شعار محقق نمی‌شود زیرا دختران مسلمان و شیعه باید از رفتار و زندگی ایشان الگو بگیرند و این الگو گرفتن هم در حوزه عبادت و بندگی و هم تربیت دینی و شکوفایی خصائل اخلاقی است.

captcha