علمای اهل سنت و شیعه «جهاد نکاح» را مغایر با هرگونه دلیلی می‌دانند
کد خبر: 1376175
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳
مدرس حوزه علمیه امام صادق(ع) زنجان:

علمای اهل سنت و شیعه «جهاد نکاح» را مغایر با هرگونه دلیلی می‌دانند

گروه اندیشه: علمای اهل تسنن و تشیع چون تابع دلیل هستند به سختی اصطلاحاتی همچون «مشکل است» یا «اشکال دارد» را به کار می‌برند، چه برسد به احکامی همچون «جهاد نکاح» که هیچ دلیلی در منابع دینی برای این‌گونه به اصطلاح «عبادت‎ها» وجود ندارد.

حجت‌الاسلام محمدابراهیم یاوری، مدرس حوزه علمیه امام صادق(ع) زنجان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، با اشاره به صدور حکم ارتداد سلمان رشدی توسط امام خمینی(ره)، اظهار کرد: این حکم یک وظیفه دینی بوده و هر فقیه و مسلمانی مکلف است در مقابل کاری که خلاف مبانی دین اسلام انجام می‌شود این واکنش را از خود نشان دهد؛ بنابراین صدور این حکم جنبه سیاسی و شخصی نداشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا زمانی که وهابیان اقدام به قتل می‌کنند، این اقدام آنان مذمت می‌شود اما صدور حکم قتل سلمان رشدی، با استقبال جهان اسلام مواجه شد، گفت: فتوای امام راحل برگرفته از مفاهیم ارزشمند قرآن کریم، احادیث نبوی(ص) و ائمه اطهار(ع) بود اما جریان تکفیری وهابیت از اسلام واقعی دور است.

این مدرس برجسته حوزه علمیه امام صادق(ع) زنجان ادامه داد: وهابیت عمدتاً تحت حمایت سرویس‎های جاسوسی دست به اقداماتی از قبیل برادرکشی، بمب‎گذاری، مثله کردن و جهاد نکاح می‎زند که همه آن‎ها از دیدگاه جهان اسلام مردود و حرام است.

علما و فقهای شیعه و سنی تابع دلیل هستند

حجت‌الاسلام یاوری عنوان کرد: علما و فقهای شیعه و سنی، انسان‎هایی پرهیزگار، باتقوا و به اصطلاح «ابناء دلیل» هستند که برخی اوقات حتی پس از 70 سال تعلیم، تربیت و عبادت، به خود اجازه نمی‌دهند تا حکمی را به دین مبین اسلام نسبت دهند، زیرا آن‌ها تابع دلیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: علمای اهل تسنن و تشیع چون تابع دلیل هستند به سختی اصطلاحاتی همچون «مشکل است» یا «اشکال دارد» را در مواردی به کار می‌برند، چه برسد به احکامی همچون «جهاد نکاح» که به‌طور قطع مخالف قوانین اسلام بوده و هیچ دلیلی در منابع دینی برای این‌گونه به اصطلاح «عبادت‎ها» وجود ندارد.

این کارشناس مسائل مذهبی در پایان یادآور شد: در فقه ما بعضی از اعمال توبه واقعی داشته و مقبول درگاه باری تعالی هستند اما بدون تردید توبه ظاهری از مقبولیت چندانی برخوردار نیست، سلمان رشدی نیز چون مسلمان بوده و پس از آن از این آئین روی برگردانده است، مرتد فطری بوده و توبه ظاهری از او پذیرفته نیست.

captcha