راهکارهای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه
کد خبر: 4207291
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
ایکنا گزارش می‌دهد

راهکارهای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه

تشویق قرآن‌آموزان، حمایت مادی و معنوی از مؤسسات قرآنی، دارالقرآن‌ها و خانه‌های قرآن، برگزاری دوره‌های تخصصی قرآن، اجرای برنامه‌های قرآنی را می‌توان از جمله راهکارهای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه دانست.

ترویج فرهنگ قرآنیقرآن کریم بارزترین منبع عظیم ذخایر الهی، معجزه آخرین فرستاده خداوند و کتاب زندگی است که زمینه‌ساز حیات طیبه برای بشریت است.

اساسی‌ترین راهکار برای ترویج فرهنگ قرآن و عترت و نهادینه کردن آن در جامعه، عمل به قرآن است، زیرا اگر قرآن بخوانیم یا حفظ کنیم باید گامی برای رسیدن به عمل به آیات آن باشد، در غیر این صورت ما در قبال قرآن مسئول خواهیم بود و دیگر شاهد کارایی و تأثیرگذاری مثبت آن در زندگی خود و جامعه نخواهیم بود.

برای اینکه جوانان و نوجوانان به حوزه قرآنی بیشتر ورود داشته باشند، باید شأن حاملان و فعالان قرآنی در جامعه حفظ شود که البته نقش خود حافظان و قاریان در این زمینه بسیار مهم و اساسی است چراکه یک چهره قرآنی در درجه اول خودش باید معرف شخصیت و جایگاه خودش باشد.

بهترین فرصت برای آشنایی با قرآن و معارف قرآنی، دوره نوجوانی و جوانی است، چرا که آنچه در این دوره فرا گرفته شود، ماندگار و جاودان خواهد بود.

در این خصوص معصومه تمیمی تواندشتی، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا در بیان راهکارهای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه نقش چند ارگان را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: طی سال‌های گذشته آموزش و پرورش اقدام خوبی در زمینه استخدام حافظان و قاریان ممتاز انجام داد و باعث شد پنج هزار قاری و حافظ قرآن به‌عنوان مربی پرورشی و معلم قرآن در آموزش و پرورش استخدام شوند که این‌ کار، کمک خوبی به ترویج فرهنگ قرآنی در مدارس و تربیت دانش‌‎آموزان قرآنی بود که متأسفانه در سال‌های بعد بنا به‌ دلایلی از جمله کمبود بودجه این برنامه دنبال نشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه برگزاری مسابقات قرآن است که ارگان‌های مختلف می‌‎توانند در این زمینه اقدام کنند و در اعیاد و مناسبت‌های مختلف مسابقات قرآن برگزار کنند و علاوه‌ بر این تربیت مربیان پرورشی که آشنا به بحث قرآن باشند و همچنین برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش قرآن می‌‎تواند به ترویج فرهنگ قرآنی کمک کند.

جای خالی تشویق فعالان قرآنی

اعظم شایسته‌فر، سرگروه پرورشی و تفکر آموزش و پرورش ناحیه دو خرم‌آباد نیز در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: در دارالقرآن نور خرم‌‎آباد قرآن‌آموزانی را داریم که علاقه‌مند به حفظ قرآن هستند و با وجود اینکه تاکنون موفق به حفظ چندین جزء از قرآن شده‌اند اما برای تشویق آنان با مشکل مالی مواجه هستیم.

وی با اشاره به نقش تشویق در ایجاد انگیزه در قرآن‌آموزان، افزود: مشکلی که بسیاری از دارالقرآن‌ها با آن مواجه هستند و دارالقرآن نور نیز با آن گریبانگیر است ناتوانی در تشویق قرآن‌آموزان است به نحوی که برای تشویق قرآن‌آموزان مجبور هستیم از خیرین کمک بگیریم یا اینکه از جیب خود هزینه کنیم.

شایسته‌فر اضافه کرد: برای تشویق فعالان عرصه ورزش و هنر بودجه لازم در دسترس است اما وقتی نوبت به فعالان قرآنی می‌‎رسد بحث نبود بودجه مطرح می‌شود و این باعث بی‌رغبتی قرآن‌آموزان نسبت به حضور در فعالیت‌های قرآنی می‌شود.

این دبیر تفکر آموزش و پرورش ناحیه دو خرم‌آباد با بیان اینکه انتظاری که از مسئولان داریم این است که به مانند بهایی که به ورزش و هنر می‌دهند به قرآن نیز بها دهند، افزود: در تأثیر تشویق و اهدای جایزه نسبت به ایجاد انگیزه در قرآن‌آموزان جای شکی نیست و نکته مهم این است که قرآن‌آموزان دارالقرآن‌ها اغلب در سنین کودکی و نوجوانی هستند و ضرورت دارد با مشاهده پیشرفت و موفقیت آنان، تقدیر و تشویق انجام بگیرد.

وی گفت: به نظر من آنچه می‌تواند انگیزه و رغبت نسل نوجوان و حتی جوان به سمت برنامه‌های قرآنی را به‌دنبال داشته باشد، تشویق و اهدای جوایز است که متأسفانه جای این موضوع در مؤسسات و دارالقرآن‌ها خالی است و می‌‎طلبد مسئولان با حمایت مالی از مؤسسات و دارالقرآن‌ها شرایطی فراهم کنند که تشویق قرآن‌آموزان میسر شود.

سرگروه پرورشی و تفکر آموزش و پرورش ناحیه دو خرم‌آباد اضافه کرد: برای دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی متوسطه می‌‎توانیم مباحثی مثل امتیاز حفظ قرآن در استخدام و یا کنکور دانشگاه را مطرح کرد اما برای افرادی که هنوز در مرحله استخدام و یا شرکت در کنکور قرار ندارند باید از راه جایزه و تشویق وارد شد.

وی با بیان اینکه اگر دارالقرآن‌ها به همین رویه فعالیت داشته باشند مطمئناً شاهد کاهش مخاطبان قرآنی خواهیم بود، گفت: برای جذب مخاطب قرآنی باید اطلاع‌رسانی دارالقرآن‌ها قوی باشد، مدیران و مربیان دارالقرآن‌ها در بین دانش‌‎آموزان حضور و به معرفی فعالیت‌های قرآنی این مراکز بپردازند و علاوه  بر این نسبت به برگزاری محافل انس با قرآن، کرسی‌های تلاوت قرآن در مدارس نیز توجه ویژه شود.

نقش مهم آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ قرآنی

اسماعیل موسیوند، از حافظان روشندل شهرستان بروجرد نیز در گفت‌وگو با ایکنا بر ضرورت ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه تأکید کرد و گفت: اگر اهداف قرآن در جامعه پیاده شود بسیاری از مشکلات و انحرافاتی که امروزه در جوامع وجود دارد مرتفع خواهد شد، پس امید است که همه مردم عامل به قرآن و حافظ قرآن باشند و این کتاب آسمانی را نصب‌العین خود قرار دهند.

وی افزود: انتظاری که از جامعه قرآنی به‌ویژه حافظان و قاریان می‌رود این است که اخلاق قرآنی داشته باشند و در جهت تعالی قرآن تلاش کنند و زمینه انس و الفت مردم به‌ویژه نسل نوجوان و جوان با قرآن را فراهم کنند چراکه قرآن کریم هم در دنیا و هم در آخرت شفیع ما خواهد بود.

این حافظ روشندل بروجردی با بیان اینکه قاریان مطرح کشور اغلب در استان‌هایی مثل تهران، قم و یا مشهد مستقر هستند اما لازم است زمینه حضور قاریان ممتاز و بین‌المللی در سایر استان‌ها و شهرستان‌های کشور نیز فراهم شود تا به این وسیله انگیزه نسل نوجوان و جوان جامعه برای قدم نهادن در مسیر قرآن را فراهم کرد.

وی در بیان راهکارهای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه نقش آموزش و پرورش را بسیار مهم دانست و ادامه داد: برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن در مدارس با حضور اساتید ممتازی که هم در زمینه قرائت و هم مفاهیم قرآن تجربه لازم را دارند می‌تواند گام مؤثری در زمینه علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به قرآن باشد.

موسیوند اختصاص ساعاتی از کلاس‌های درس مدارس به برنامه‌های قرآنی را نیز در این زمینه مهم دانست و افزود: نقش خانواده‌ها در ترویج فرهنگ قرآنی نیز مهم است پدر و مادر باید قرائت قرآن را در برنامه روزانه خود بگنجانند تا فرزندان نیز با دیدن آنها نسبت به خواندن قرآن انگیزه و رغبت پیدا کنند.

علیرضا سلیمانی، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد در رشته علوم قرآنی و حدیث با تأکید بر فرهنگ‌سازی رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما برای ترویج فرهنگ قرآنی، اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب تأکید بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور دارند که تاکنون اقداماتی در این زمینه انجام گرفته اما کافی نیست و می‌طلبد با یک روش حساب شده در زمینه تحقق این خواسته مقام معظم رهبری گام برداریم.

وی با بیان اینکه البته هدف از تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن نباید تنها تربیت حافظ قرآن باشد چراکه حفظ قرآن یک وسیله برای رسیدن به هدف اصلی که همانا انس با قرآن، تدبر در قرآن و ایجاد یک جامعه قرآنی است و ما نباید فقط به حفظ قرآن اکتفا و بسنده کنیم، چراکه این فقط ظاهر قرآن است و باید نسبت به باطن قرآن که همانا تفسیر، تدبر، تفکر و انس با قرآن است نیز توجه داشته باشیم.

زینب شفیع‌زاده، حافظ کل قرآن استان لرستان نیز در گفت‌وگو با ایکنا در بیان راهکارهای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه و تشویق و ترغیب مردم به‌سمت قرآن، نقش آموزش و پرورش و رسانه ملی را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: اگر صدا‌وسیما و آموزش و پرورش ما قرآنی باشد قطعاً ما یک جامعه قرآنی خواهیم داشت چراکه در حال حاضر آموزش و پرورش و صداوسیما مخاطبان زیادی از اقشار مختلف مردم دارند و به‌راحتی می‌‎توانند تأثیر مثبت بر مردم بگذارند.

وی افزود: متأسفانه در صدا‌وسیما آن اندازه که به معرفی شاخص‌های ورزشی و بازیگران سینما و تلویزیون پرداخته می‌شود به شاخص‌ها و چهره‌های قرآنی توجه نمی‌‎شود و ما به‌ندرت و تنها در ماه‌های مبارک رمضان و محرم شاهد معرفی چهره‌های قرآنی از این رسانه هستیم و این باعث می‌شود نسل نوجوان و جوان ما انگیزه و رغبتی برای پرداختن به قرآن را نداشته باشد.

شفیع‌زاده اضافه کرد: در آموزش و پرورش نیز باید از وجود حافظان و قاریان ممتاز به‌عنوان معلم قرآنی استفاده شود و چه خوب است یک معلم و دبیر در کنار تدریس درس ریاضی، علوم، ادبیات، فیزیک و شیمی و... آموزه‌های قرآنی را نیز برای دانش‌آموزانش بیان کند.

محافل انس با قرآن، پیوست برنامه‌های فرهنگی شود

در این راستا اعظم روانشاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در دیداری که بهمن‌ماه امسال با قاریان و فعالان حوزه قرآن و عترت استان لرستان داشت، با بیان اینکه برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآن باید برگزاری محافل انس با قرآن کریم، پیوست برنامه‌های فرهنگی شود، اظهار کرد: در این راستا لازم است که محافل انس با قرآن به‌ویژه در مناسبت‌ها همراه با اطلاع‌رسانی مطلوب، برگزار شود.

وی با اشاره به برگزاری محافل انس با قرآن در ایام فاطمیه و دهه فجر امسال در استان، ادامه داد: کمترین خدمت در حوزه فرهنگ دینی و قرآن و عترت، بیشترین بازخورد و برکات را در جامعه دارد و در این راستا باید استعدادیابی قرآنی دانش‌آموزان و نوجوانان نیز در دستور کار قرار بگیرد.

روانشاد با بیان اینکه استعدادهای بزرگی با تلاش‌های قاریان استان، در این حوزه تربیت شده است و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان نیز پیگیر مطالبات و برنامه‌های این قشر خواهد بود، ادامه داد: نباید قرآن در جامعه مهجور باشد و لازم است که تلاش‌های بیشتری در این زمینه برای ترویج فرهنگ قرآنی صورت بگیرد.

وی گفت: ضرورت دارد با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، صدا‌وسیما، پیشکسوتان و فعالان حوزه قرآن و عترت در راستای گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی و همچنین سبک زندگی اسلامی و قرآنی در جامعه اقدام کنیم.

ناهید طاهری، مدیر جامعه‌القرآن الیگودرز نیز در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: با توجه به گرایش شدید کودکان و نوجوانان به رایانه و بازی‌ها و برنامه‌های آن، بهترین راه گسترش قرآن و آموزه‌های دینی، در میان چنین نسلی، تولید و توزیع انواع نرم‌افزارهای قرآنی است که می‌تواند شامل سرگرمی‌های قرآنی، داستان‌های قرآنی، اخلاق و رعایت حرمت والدین و زندگی انبیای الهی باشد.

برای ترویج فرهنگ قرآنی راهبردهایی ذکر شده که از مهمترین آنها می‌توان به توجه دادن مردم به قرآن، توجه دادن به نیاز ما به قرآن، توجه دادن جامعه به اهمیت پرداختن به قرآن در سیره اهل‌بیت(ع)، قرآن‌خوانی در فضاهای عمومی، تقویت ارتباط قلبی آحاد مردم با قرآن، ترویج استماع تلاوت قرآن کریم، توجه دادن خانواده‌ها به ضرورت ترویج قرآن‌خوانی در فضای خانواده، توجه دادن به نقش و جایگاه ارتباط با قرآن در حفظ جامعه از تهاجم فرهنگی اشاره کرد.

در پایان باید یادآور شد که برگزاری صرف مسابقات نمی‌تواند دستیابی به اهداف قرآنی را تعقیب کند و لازم است در کنار مسابقات برنامه‌های دیگری نیز داشته باشیم تا جامعه را به اهداف قرآن نزدیک کنیم.

راهکار ترویج فرهنگ قرآنی جایگاه قائل‌شدن برای فعالان قرآنی است به گونه‌ای که دیگران با دیدن و لمس این جایگاه برای ورود به فعالیت‌های قرآنی تلاش کنند.

انتهای پیام
captcha