رونمایی از تولیدات و کتب ویژه قرآنیان طرح اسوه در مراسم اختتامیه
کد خبر: 3581892
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
میرزاجانی خبر داد:

رونمایی از تولیدات و کتب ویژه قرآنیان طرح اسوه در مراسم اختتامیه

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدير طرح اسوه از رونمایی تولیدات و کتب ویژه قرآنیان این طرح قرآنی در مراسم اختتامیه طرح خبر داد.

رونمایی از تولیدات و کتب ویژه قرآنیان طرح اسوه در مراسم اختتامیه این طرح

محمدتقی میرزاجانی، رئيس حوزه ارتباطات شورای‌ عالی قرآن و مدير طرح اسوه در حاشیه ششمین دوره طرح آموزشی ـ‌ تربيتی قاريان ممتاز نوجوان «اسوه» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با ارزیابی این دوره قرآنی بیان کرد: در حقیقت یک اعتقادی در ما به عنوان دست‌اندرکاران برگزاری طرح اسوه وجود دارد و آن این است که هر زمان این دوره در یک مکان مذهبی و دینی و در جوار مضجع شریف امامان معصوم(ع) برگزار شده، یک برکت و یک بازدهی و یک روح معنوی خاصی در آن وجود دارد و این فضای معنوی خود کمک می‌کند که ما به بخش‌های زیادی از هدف‌گذاری‌هایی که در حوزه‌های تربیتی در نظر داریم، بدون اینکه خیلی به زحمت بیافتیم دست پیدا کنیم و این تجربه را ما چه در عتبات مقدسه عالیات در کشور عراق که دوره چهارم طرح اسوه در آنجا برگزار شد، چه در جوار مسجد مقدس جمکران و در جوار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) که دوره سوم در آنجا برگزار شد و چه این دوره که در جوار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج(ع) توفیق برگزاری این دوره را داریم، مشاهده کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه این برکت همجواری با بارگاه حضرت رضا(ع) کاملا در دوره ششم نیز مشاهده می‌شود، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های مفصلی را از ماه‌ها پیش و به ویژه بعد از اتمام دوره قبلی طرح اسوه که در شهرهای تهران و اصفهان (دوره پنجم در دو شهر اجرا شد) برگزار شد، انجام داده و به نوعی برنامه‌‌ریزی‌های خود را در بخش‌های مختلف آموزشی و پرورشی و تربیتی آغاز کردیم.

مدیر طرح اسوه ادامه داد: جلسات متعددی را چه در حوزه آموزش تحت عنوان شوراهای آموزشی برای دروس مختلفی که اعم از صوت و لحن، تجوید و وقف و ابتدا، درک معانی آیات، حفظ قرآن، مکالمه زبان عربی، اندیشه اسلامی و احکام دین و چه در حوزه تربیت قرآنی نوجوانان که تحت عنوان شورای تهذیب از آن یاد می‌کنیم طراحی و برگزار کردیم و برنامه‌ریزی خیلی مفصلی انجام شد تا اینکه به مرحله اجرا رسید و مقرر شد که دوره ششم از 12 تا 20 اسفندماه در مجموعه فرهنگی فدک آل محمد(ص) مشهد مقدس برگزار شود.

رئيس حوزه ارتباطات شورای‌ عالی قرآن تصریح کرد: تا امروز که ششمین روز از برگزاری طرح اسوه است می‌توانم بگویم که با ضریب موفقیت قابل قبولی البته نه صد در صد برنامه‌ها جلو رفته است. در دروس آموزشی طبق پیش بینی‌هایی که شده بود، برنامه‌ها اجرا شد و یک انضباط خیلی خوبی نسبت به برگزاری کلاس‌ها و حضور اساتید وجود داشت. برنامه‌ها تاکنون خوب پیشرفته است و امیدواریم که روزهای باقیمانده نیز طبق همین هدف‌گذاری که انجام داده بودیم، جلو رویم.

وی ادامه داد: در بخش‌های تربیتی و پرورشی نیز کار ما دو بخش است؛ یک بخش درواقع همان تعاملاتی است که در یک زندگی هشت تا 10 روزه، روحانیونی که با این رسالت در بین بچه‌ها زندگی می‌کنند و با آن‌ها محشور می‌شوند، عهدهدار هستند که این نوع کار زمان‌بندی مشخصی ندارد و با هم با اهداف خاصی طی می‌شود. یک بخش نیز تحت عنوان جلسات گفتمان معرفتی بوده است که برای اجرای آن چندین جلسه با مشارکت قاریان و راهبری و هدایت مربیان و مشاوران تربیتی بحث‌های مورد نیاز در این حوزه مطرح می‌شد و در پایان نیز به یک جمع بندی می‌رسید.

میرزاجانی گفت: تا به امروز و در این مدت، یک محفل انس با قرآن با حضور سیدجواد سادات فاطمی برگزار شد که جلسه بسیار خوبی نیز بود و تعدادی از قاریان نیز در این محفل تلاوت و اساتید نیز نقطه نظرات خود را بیان کردند. یک محفل انس با قرآن نیز از ساعت 20 تا 21:30 روز 18 اسفندماه در رواق دارالهدایه حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود که تعدادی از قاریان نوجوان در آن هنرنمایی می‌کنند و یک گروه تواشیح برنامه اجرا می‌کند و سیدجواد حسینی، قاری بین‌المللی قرآن کریم نیز به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

وی در رابطه با تفاوت این دوره با دوره های قبلی نیز اظهار کرد: چون هر کار بزرگی مقدمات بزرگی را نیز می‌طلبد، من احساسم این است که این مقدماتی که پیش از برگزاری این دوره یعنی در آن شش ماهی که فرصت برنامه‌ریزی داشتیم و جلسات کارشناسی که تشکیل دادیم، یک امتیاز ویژه برای دوره ششم است که برای دوره‌های گذشته به این میزان نبود. البته در همین فاصله اتفاقات دیگری نیز افتاد و در این فاصله طرح پنج ساله را بازنگری کردیم و برخی از زوایای جدید به آن اضافه شد، بخشی از اشکالات برطرف شد و کار پخته‌تر شد.

مدیر طرح اسوه ادامه داد: البته در همین راستا تولیداتی نیز داشتیم یعنی کتاب‌هایی را ویژه قرآنیان طرح اسوه و با توجه به نیازهایی که دارند و دروسی که در طرح پنج ساله برای ایشان طراحی شده است، تولید کردیم. این تولیدات منابع و کتب آموزشی مورد نیاز قاریان طرح اسوه با توجه به هدف گذاری که انجام دادیم و طرح و برنامه پنج ساله‌ای که برای آن نوشتیم، یکی از اتفاقاتی بود که به ثمر نشست و قرآنیان طرح اسوه هم‌اکنون در کلاس‌ها از همان کتب استفاده می‌کنند که البته رونمایی رسمی این کتاب‌های آموزشی را در روز اختتامیه طرح یعنی پنجشنبه، 19 اسفندماه با حضور قراء، اولیاء و اساتید قرآنی انجام خواهم داد.

رئيس حوزه ارتباطات شورای‌ عالی در ادامه در رابطه با سطح اساتید حاضر در این دوره قرآنی نیز اظهار کرد: یکی از مشخصه‌های طرح اسوه که در دوره گذشته عملیاتی و در این دوره نیز کاملا تثبیت شده، این است که در حال حاضر سه کلاس برای اعضا به نام‌های فجر، شمس و نجم داریم که این سه کلاس بسته به اینکه ورودی چه سالی هستند و نیز سن و سال ایشان، تقسیم‌بندی شده است و برای هر درسی سه استاد وجود دارد که صاحب تجربه، برجسته و ممتاز هستند. البته تلاش کردیم که ایشان از اساتیدی باشند که ضمن اینکه این مشخصات را دارند، اساتید جوانی نیز باشند که جهت تدریس انگیزه مضاعف داشته باشند و ارتباطی را نیز که با نوجوانان برقرار می‌کنند، ارتباط مطلوبی باشد لذا در همین دوره بالغ بر 20 نفر از اساتید هستند که از محضر ایشان در کلاس‌های مختلف استفاده می‌کنیم که بازخوردهایی که نیز در این زمینه داشتیم، رضایت بخش بوده است.

میرزاجانی در رابطه با تأثیر طرح‌های قرآنی مانند طرح اسوه در سطح جامعه نیز تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار این شجره طیبه، به لطف قرآن و رهنمودهای امام راحل(ره) و خلف صالح ایشان امام خامنه‌ای، اتفاقات بسیار خوبی در زمینه قرآن به ویژه قرائت قرآن افتاد. قاریان و حفاظ متعددی تربیت شده‌اند که این امر جای شکر فراوان دارد. البته به نظر می‌رسد که در این مسیر زمان‌هایی ناخواسته به سمت و سویی رفتیم که آن قدر به نفس قرائت قرآن به عنوان فن و هنر تلاوت پرداخته شد که از مسائل معنوی و روحی و شخصیتی قراء غفلت شد؛ یعنی آن مقداری که سرمایه‌گذاری کردیم تا هنر قرائت قرآن را توسعه دهیم و موفق نیز بودیم، به همان میزان نتوانستیم برنامه‌ای را برای توسعه شخصیتی و روحی قراء تهیه کنیم که البته تمامی دستگاه‌های قرآنی در این زمینه نقش دارند.

وی بیان کرد: همین دغدغه بود که در کارگروه فرهنگی بنیاد خاتم الاوصیا و نیز شورای عالی قرآن جرقه اجرای طرحی به نام اسوه زده شد که قراء نوجوان و ممتاز را از سراسر کشور دعوت کنیم و علاوه بر پرداختن به امر هنر قرائت برای ایشان، ایشان را طوری تربیت کنیم که مبلّغ قرآنی نیز باشند؛ یعنی با نوای دلنشین خود علاوه بر جذب افراد، سواد و دانش و فضایل اخلاقی خود را نیز در قالب یک مبلّغ تمام عیار در اختیار افراد قرار دهند که این امر از اهداف بلند طرح اسوه است و امیدواریم قرآن مجید کمک کند تا به اهداف این طرح دست پیدا کنیم و ثمره آن را نیز با حضور و درخشش این نوجوانان قرآنی در کشور مشاهده کنیم.

captcha