پیروزی انقلاب اسلامی برهم‌زننده موازنه قدرت جهانی و آغازی بر افول آمریکا بود + صوت
کد خبر: 4120416
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
منصور حقیقت‌پور:

پیروزی انقلاب اسلامی برهم‌زننده موازنه قدرت جهانی و آغازی بر افول آمریکا بود + صوت

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با طرح «نه شرقی نه غربی» کلیت ترتیبات و مناسبات نظم موجود جهانی را زیر سؤال برد، گفت: افول آمریکا نیز با وقوع انقلاب اسلامی آغاز شد و اگر آن روز آمریکا از ایران اخراج شد، امروز از منطقه در حال فرار است و این ناشی از همان ادبیات و گفتمان مقاومت است که با انقلاب اسلامی در سطح جهان سلام متولد شد.

منصور حقیقت‌پور

منصور حقیقت‌پور، کارشناس مسائل سیاسی و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم، در گفت‌وگو با ایکنا درباره مهمترین تغییر و تحولات در نظم جهانی و منطقه‌ای با وقوع انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران در وهله اول توازن سیاسی ـ نظامی حاکم بر منطقه را به هم زد. اگر قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در اردوی آمریکا و اسرائیل بود، با خروج ایران از این اردو ضربه بسیار مهلکی به آمریکا و توسعه اسرائیل در منطقه وارد شد به نحوی که مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل، از انقلاب اسلامی به مثابه زلزله‌ای یاد کرد که اسرائیل را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در حقیقت انقلاب اسلامی موازنه قدرت را در منطقه به نفع مردم منطقه و محور مقاومت به عنوان مولود انقلاب، تغییر داد.

وی افزود: در ادامه انقلاب اسلامی با شکل‌گیری جمهوری اسلامی ادبیات و گفتمانی را تولید کرد که دومین ضربه را به نظام سلطه و نظم موجود جهانی وارد کرد و این همان گفتمان و ادبیات مقاومت و ضدیت با نظام سلطه بود که توانست یک تحرک انقلابی در جهان اسلام ایجاد کند و ملت‌های اسلامی را از آن حالت خمودگی، ایستایی و وابستگی به شرق یا غرب خارج کند که نمونه آن وضعیت لبنان، فلسطین، یمن، عراق و ... در قبل و بعد از انقلاب است که همگی تبدیل به کشورهایی با گرایش‌های قوی ضد استکبار جهانی شدند.

آثار جهانی شعار «نه شرقی نه غربی»

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: انقلاب اسلامی با طرح جدید «نه شرقی نه غربی» در واقع کلیت ترتیبات و مناسبات نظم موجود جهانی را زیر سؤال برد و از آن مشروعیت‌زدایی کرد و به هیچ وجه انقلاب اسلامی ذره‌ای به فکر وارد شدن به بازی قدرت قطب‌های قدرت موجود جهانی و سهم‌خواهی از کیک قدرت تدارک دیده شده از سوی آنان نبود.


بیشتر بخوانید:


وی تأکید کرد: پیام اصلی شعار «نه شرقی نه غربی» به چالش کشیدن جهان دوقطبی بود و نشان داد قطب‌های دیگر قدرت نیز در سطح جهانی می‌توانند شکل بگیرند، هویت پیدا کنند و مبارزه کنند، بدون اینکه اتصال کالبدی به شرق و غرب داشته باشند.

آمریکا اثرگذاری ایران را پذیرفته

حقیقت‌پور ابراز کرد: انقلاب اسلامی و مکتب امام(ره) به بسیاری از رهبران دنیا این جرئت را داد که علیه نظم ظالمانه جهانی سخن بگویند و فریاد بزنند و استانداردهای دوگانه این نظام را برملا کنند و این تحولی بود که شاید در قبل از انقلاب پررنگ نبود و عده اندکی بودند که مستقل از شرق و غرب خلاف جهت خواست نظام دوقطبی صحبت بکنند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: امروز هم آثار جوهری این رفتار و رویکرد انقلاب را نه فقط در عراق، فلسطین، لبنان، سوریه، یمن و افغانستان، بلکه در برخی کشورهای آمریکای لاتین مشاهده می‌کنیم و به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها این اقتدار و اثرگذاری انقلاب اسلامی را پذیرفته‌اند و به همین دلیل است که بیشتر بر مهار ایران به جای براندازی تأکید می‌کنند و برخلاف قبل کمتر از روی میز بودن گزینه نظامی سخن می‌گویند.

انقلاب اسلامی؛ مقدمه‌ای بر افول آمریکا

حقیقت‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان افول آمریکا و حرکت از یکجانبه‌گرایی به چندجانبه‌گرایی را به پدیده انقلاب اسلامی نسبت داد، گفت: اصل افول قدرت آمریکا با وقوع انقلاب اسلامی آغاز شد و اگر آن روز آمریکا از ایران اخراج شد، امروز از منطقه در حال فرار است و این ناشی از همان ادبیات و گفتمان مقاومت است که با انقلاب اسلامی در سطح جهان سلام متولد شد.

کد

وی یادآور شد: درست است که واژه و اصطلاح افول آمریکا چند سالی است که پررنگ شده اما در واقعیت مرحله ابتدایی این افول با پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و امروز سرعت این افول بیشتر شده و نه فقط آمریکا دچار افول شده بلکه به برکت انقلاب اسلامی، رژیم صهیونیستی نیز در مسیر فروپاشی قرار دارد.

انتهای پیام
captcha