موکب‌داری به جریان مؤثر فرهنگی تبدیل شود
کد خبر: 4116270
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰

موکب‌داری به جریان مؤثر فرهنگی تبدیل شود

مشاور نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهادکشاورزی پرهیز از نگاه سنتی به موکب‌داری را مورد توجه قرار داد و گفت: حضور جوانان پرشور زمینه تبدیل موکب‌داری به جریان مؤثر فرهنگی را فراهم می‌کند.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا طباطبایی نسب

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام محمدرضا طباطبایی‌نسب، مشاور نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، عصر روز گذشته، اول بهمن در مراسم تجلیل از خادمان اربعین حسینی که در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد، با اشاره به اینکه اربعین بر محور امام است و برخورداری از این ویژگی باعث عظمت آن شده است، اظهار کرد: زائران حرم اهل‌ بیت(ع) نیز به واسطه زیارت مزار مطهر امام از جایگاه و عظمت ویژه برخوردارند.

وی پیروی شهدای کربلا از خط‌مشی امام را دلیل عظمت آنان دانست و ادامه داد: شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافع حرم، مدافع امنیت، ترور، وطن و ... نیز با پیروی از خط امامت و ولایت عزیز شمرده شده و به عظمت رسیدند؛ از این رو ضروری است خط امامت و ولایت پررنگ‌تر از گذشته در جامعه تجلی پیدا کند.

طباطبایی‌نسب با اشاره به اینکه دشمن برای ضربه زدن به اعتقادات دینی ما آرام ننشسته و با برنامه‌ریزی‌های متعدد قصد دارند ذهن جوانان و نوجوانان ما را به انحراف بکشاند، اضافه کرد: دشمن در چند جبهه که همگی جبهه اعتقادی و فرهنگی است با ما سر جنگ دارد. راه‌اندازی خط شیعه انگلیسی، ایجاد بدعت‌ها و خرافات همگی با این هدف که نگاه مردم را نسبت به امامت و ولایت کمرنگ کنند، انجام می‌شود.

وی با تأکید براینکه نگاه به موکب‌داری و اربعین باید مترقیانه باشد و با نگاه سنتی سه دهه گذشته نمی‌توان کارها را پیش برد و باقی ماندن در این مسیر اشتباه است، اضافه کرد: دنیا در حال پیشرفت است، چرا نباید در حوزه موکب‌داری و زیارت پیشرفت کنیم؟ باید از تمام ظرفیت‌ها برای رشد موکب‌ها استفاده کنیم.

طباطبایی‌نسب ضرورت رشد فعالیت‌های موکب‌ها و پرداختن به مسئله اربعین را خواستار شد و افزود: باید نگاه ما به اربعین و موکب‌داری، جریانی باشد، نه موسمی و مقطعی. اربعین جریانی معنوی و الهی است و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری زمینه تمدن اسلامی را فراهم می‌کند؛ از این رو نگاه سطحی به صلاح نیست و باید از موکب و موکب‌داری جریان‌سازی کرد.

این مقام مسئول لازمه جریان‌سازی را مشارکت جوانان و نوجوانان و مسئولیت‌دهی به آنان بیان کرد و گفت: حضور جوانان پرشور زمینه تبدیل جریان موکب‌داری به جریان مؤثر فرهنگی را فراهم می‌کند. اگر نگاه ما به اربعین و موکب تغییر کرده و فرصت حضور به جامعه هدف بدهیم قطعاً شاهد اتفاقات خوب خواهیم بود.

طباطبایی‌نسب ثبت و ضبط خاطرات معنوی موکب‌داران را پیشنهاد داد و اضافه کرد: خاطرات این افراد حکم گنجینه‌های باارزشی دارند که باید حفاظت شود. بسیاری از فعالان این عرصه خاطراتی دارند یا حتی معجزاتی دیدند که باید ثبت و در قالب کتابچه‌ای در اختیار عموم قرار گیرد.

وی احترام گذاردن به جوانان و نوجوانان را یکی از راهکارهای جذب جهت فعالیت در موکب‌ها بیان و تصریح کرد: هریک از موکب‌ها می‌تواند به هیئت‌های هفتگی یا ماهیانه تبدیل شود. باید به جوانان فرصت داد و به آنان اعتماد کرد. امروز پدران نباید فقط اکتفا به حضور خودشان در موکب کنند، بلکه باید مشوق فرزندان خود و اطرافیان برای حضور در مراسم اربعین و موکب‌ها باشند.   

حجت‌الاسلام طباطبایی‌نسب در پایان به توسعه فضای مجازی در سال‌های اخیر و سهم موکب‌ها و موکب‌داران از این فضا اشاره کرد و ادامه داد: امروز اکثر مردم وارد این فضا شده‌اند و گاه زمان بسیار طولانی را در شبکه‌های مختلف سپری می‌کنند و این امر بدان معناست که زمان تغییر کرده و ما نیز باید متناسب با شرایط پیش رویم. پیشنهاد می‌دهم موکب‌داران افرادی را عضو پیام‌رسان‌هایی که فعال هستند کنند و با حضور همه آنان هیئت‌های هفتگی یا ماهانه برگزار کنند؛ چراکه گاه همین کلیپ‌ها می‌تواند تحولی را در خانواده ایجاد کند.

انتهای پیام
captcha