فعالیت ۵۰ کارگاه بافت فرش عتبات عالیات در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4114923
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۲

فعالیت ۵۰ کارگاه بافت فرش عتبات عالیات در چهارمحال‌وبختیاری

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه کارگاه‌های بافت فرش عتبات عالیات از سال ۹۶ در استان راه‌اندازی شده است، گفت: در حال حاضر ۵۰ کارگاه به‌صورت صد در صد مردمی در اماکن مذهبی و حسینیه‌ها فعالیت دارند.

بافت فرش عتبات عالیات

علی کیانی، رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به اینکه کارگاه‌های بافت فرش عتبات عالیات از سال ۹۶ در استان راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: تا کنون، بالغ بر ۷۰ فرش ارزنده در ابعاد گوناگون بافته شده و درآمد حاصل از فروش آنها با نیت بازسازی عتبات عالیات صرف می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۰ کارگاه به‌صورت صد در صد مردمی در اماکن مذهبی و حسینیه‌ها فعالیت دارند و بانوان به مدد ارادت وافر به اهل‌بیت(ع) و حضرت سیدالشهدا(ع) استقبال گسترده‌ای از این کارگاه‌ها دارند. این افراد به‌صورت افتخاری و تبرعی کار می‌کنند و هیچ دستمزدی دریافت نمی‌کنند.

کیانی با اشاره به اینکه در هر کارگاه یک کارشناس به روند بافت فرش‌ها نظارت دارد، گفت: نکته اینجاست که این فرش‌ها با وجود داشتن بافندگان متعدد، بدون نقص بافته می‌شوند و معمولاً از قیمت‌ بالا برخور دارند.

وی با تأکید بر اینکه کارگاه‌های بافت فرش عتبات عالیات با پیوست کارهای فرهنگی و مذهبی فعالیت دارند، تصریح کرد: در واقع این کارگاه‌ها تبدیل به اماکن فرهنگی شده و صحنه برپایی برنامه‌های مناسبتی و مذهبی، دعا و زیارت‌خوانی، پخت نذری و ... هستند. لذا نگاه صرفاً اقتصادی به این کارگاه‌ها وجود ندارد بلکه تبدیل به پاتوق فرهنگی بانوان شده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات بیان کرد: این بانوان در کارگاه‌های شهرها و روستاهای مختلف استان چون تعدادشان زیاد است به‌صورت شیفت‌بندی حاضر می‌شوند و لذا وقت زیادی از آنان نمی‌گیرد و به‌کار و زندگی آنان لطمه‌ای وارد نمی‌شود.

کیانی تأکید کرد: مصالح بافت فرش‌های عتبات عالیات از طریق کمک‌های خیران تأمین می‌شود و لذا هم مصالح، هم بافندگان و هم مکان کارگاه‌ها تبرعی هستند و علاوه بر آنکه سرمایه‌ای برای توسعه و بازسازی عتبات عالیات تأمین می‌شود، یک سرمایه معنوی نیز به جامعه عطا می‌شود و فضای خوبی در شهرها و روستاها ایجاد می‌کند؛ در برخی موارد برای تقدیر از این بانوان، اردوهای زیارتی به مشهد مقدس برگزار می‌شود‌.

وی بیان کرد: این کارگاه‌ها در شهرستان‌های شهرکرد، سامان‌، بن، فارسان، کیار، بروجن و اردل پراکنده هستند. با شیوع کرونا، نیمی از کارگاه‌ها به منازل منتقل شدند و بافت فرش به‌صورت خانوادگی انجام می‌شود که همچنان ادامه دارد؛ با توجه به بهبود شرایط کرونایی، شاهد افزایش کارگاه‌های عمومی بافت فرش عتبات عالیات هستیم.

کیانی در خصوص دیگر روش‌های جذب حمایت‌ها، توضیح داد: طرح «شجره طوبی» برای باغدارانی که تمایل دارند اجرا می‌شود و افراد هر تعداد از درختان باغات خود را که نیت می‌کنند محصول آن برای بازسازی عتبات عالیات صرف شود، پلاک‌گذاری می‌کنند که تا کنون بالغ بر ۵۰۰ باغدار در سراسر استان از یک تا چندین درخت باغات خود پلاک‌گذاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین در طرح «بنای نور»، کارمندانی که تمایل دارند در بازسازی عتبات عالیات سهیم باشند اما توانایی ندارند، به‌صورت مشارکت تقسیطی و در اقساط ۶۰ ماهه کمک می‌کنند. درواقع در این طرح، کارمندان از طریق بانک عامل  از پنج میلیون ریال تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات بدون ضامن و سود دریافت و به ستاد اهدا می‌کنند. 

کیانی در پایان گفت: طرح «کوثرانه» نیز با هدف جمع‌آوری کمک‌های خرد در استان اجرا می‌شود.

انتهای پیام
captcha