تجلی مفاهیم بلند معرفتی و اخلاقی در آثار «حکیم نظامی»
کد خبر: 4113717
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲
محمود شالویی بیان کرد:

تجلی مفاهیم بلند معرفتی و اخلاقی در آثار «حکیم نظامی»

رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی با بیان اینکه امسال ظرفیت‌های بیشتری در طرح و معرفی این حکیم ایرانی در عرصه بین‌المللی وجود دارد و اهمیت آن چند برابر شده است، گفت: «پنج گنج» این حکیم فارسی‌زبان، سرشار از مفاهیم بلند معرفتی و حتی مشتمل بر نکات مهم اخلاقی، اجتماعی و ارزشی است.

نشست ستاد برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی

به گزارش ایکنا، اولین نشست ستاد برگزاری و ساماندهی بزرگداشت حکیم نظامی، شاعر پارسی قرن ششم، امروز، سه‌شنبه 20 دی‌ماه با حضور رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و جمعی از اعضای حقوقی و حقیقی ستاد و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به اینکه امسال صدمین سالگرد تأسیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی است، اعلام کرد: برای گرامیداشت این ایام برنامه‌های متنوعی برنامه‌ریزی شده که در اردیبهشت سال آینده با عنوان «اردیبهشت انجمن» برگزار خواهد شد.

وی با اعلام اینکه خوشبختانه با پیگیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مساعدت دولت بار دیگر احیاء و مرمت آرامگاه‌ها و مقابر مفاخر فرهنگی و هنری ایران به انجمن آثار و مفاخر فرهنگی واگذار شده است، تأکید کرد: امیدواریم از امسال این مهم با جدیت و سرعت، اجرایی شود.

رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن اشاره به اقدامات گسترده‌ انجام شده در پاسداشت مقام علمی و ادبی حکیم نظامی در سال گذشته، گفت: اقداماتی برای پررنگ کردن این مسئله صورت گرفت که این حکیم ایرانی و فارسی‌زبان چه درس‌های بزرگی به جامعه بشری می‌آموزد و «پنج گنج» او سرشار از مفاهیم بلند معرفتی و حتی مشتمل بر نکات مهم اخلاقی، اجتماعی و ارزشی است.

توجه به حکیم نظامی در بُعد بین‌المللی 

شالویی با بیان اینکه امسال ظرفیت‌های بیشتری در طرح و معرفی این حکیم ایرانی در عرصه بین‌المللی وجود دارد و حتی اهمیت موضوع چند برابر شده است، تأکید کرد: از این رو امسال ضمن توجه ویژه به عرصه ملی در بعد بین‌المللی، فعالیت‌های ستاد پررنگ‌تر شده و از جلوه بیشتری برخوردار خواهد بود.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه سال گذشته همکاری مستمری با کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، ملک و مدرسه عالی شهید مطهری در زمینه چاپ و پژوهش بر روی نسخ خطی مربوط به حکیم نظامی داشتیم، گفت: امسال نیز این مهم به صورت ویژه با گنجینه نسخ خطی کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی پیگیری خواهد شد.

شالویی با بیان اینکه در دور جدید فعالیت‌های ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در بخش هنرهای تجسمی و نمایشی، تحقیق و پژوهش، ارائه سخنران و فعالیت گسترده در استان‌های سراسر کشور برنامه‌ریزی جامعی انجام شده است، افزود: سعی بر این است از رهگذر این اقدامات کیفیت فعالیت‌های ملی در بالاترین سطح ممکن باشد که در این مسیر، ستاد بزرگداشت حکیم نظامی از توان مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کشور نیز بهره‌برداری لازم را خواهد داشت.

رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی اضافه کرد: با رایزنی صورت گرفته با سازمان امور سینمایی کشور، برنامه‌ای هم برای مرور آرشیو سینمای داستانی و مستند کشور داریم تا تمامی آثار تصویری مرتبط با حکیم نظامی بار دیگر در عرصه ملی و با زیرنویس به چند زبان زنده دنیا در عرصه بین‌المللی به نمایش درآید.

شالویی ادامه داد: همچنین با همکاری اداره کل مطبوعات خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با دعوت از رسانه‌های خارجی، بُعد خبری هفته بزرگداشت حکیم نظامی در عرصه بین‌المللی با جدیت پیگیری و عملیاتی خواهد شد.

وی همچنین عنوان کرد: در بحث انتشار کتاب و آثار پژوهشی، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگستان هنر و زبان و ادب فارسی، یاری‌گر ستاد بزرگداشت حکیم نظامی  خواهند بود.

معرفی حکیم نظامی در مدارس شبانه‌روزی

رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی با اعلام اینکه امسال با همکاری وزارت آموزش و پرورش از ظرفیت 140 هزار دانش‌آموز مدارس شبانه‌روزی سراسر کشور در پویش دانش‌آموزی ترویج شعر و شخصیت حکیم نظامی در میان کودکان و نوجوانان نیز بهره‌مند خواهیم شد، تصریح کرد: این امر می‌تواند در بستر‌سازی و آشنایی بیشتر نسل جدید با مفاخر ادبی و هنری ایران تأثیر قابل توجهی داشته باشد.

شالویی ضمن اشاره به اینکه در حوزه هنرهای نمایشی و موسیقایی نیز برنامه‌های متنوعی در هفته بزرگداشت حکیم نظامی برگزار خواهد شد، اضافه کرد: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به ساماندهی نمایش‌های خیابانی، گروه‌های سرود، ارکسترهای موسیقی سنتیِ ایرانی، همراه با مراسم شعرخوانی با محوریت اشعار حکیم نظامی اشاره کرد.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: با توجه به تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت، امیدواریم همه نهادهای مسئولِ عضو ستاد از جمله سازمان صدا و سیما، در بالاترین سطح ممکن با ستاد بزرگداشت حکیم نظامی همکاری لازم را داشته باشند.

بزرگداشت حکیم نظامی منحصر به یک هفته نشود

کاوه خورابه، معاون علمی ستاد بزرگداشت حکیم نظامی هم در این نشست ابراز امیدواری کرد: بزرگداشت حکیم نظامی و بزرگان عرصه فرهنگ و ادب ایران‌زمین منحصر به یک هفته و ماه نباشد و تبدیل به یک سنت رسمی در کشور شود تا نشر اندیشه‌ها و آثار این بزرگان در همه اعصار ادامه پیدا کند.

وی با اعلام اینکه مجموعه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و ستاد بزرگداشت حکیم نظامی از همه پیشنهادات سازنده در مسیر هرچه بهتر برگزار شدن هفته بزرگداشت حکیم نظامی استقبال می‌کند، تأکید کرد: نسبت به همه انتقادات با گشودگی برخورد خواهد شد تا فضای نقد سازنده و پیشرفت و تعالی فعالیت‌ها فراهم شود.

حکیم نظامی شخصیتی چندوجهی است

معاون پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به اینکه حکیم نظامی شخصیتی چندوجهی است، عنوان کرد: اینکه او را حکیم می‌نامند، حاکی از همین معنا است که اندیشه و شعر او ساحات گوناگون هنری، موسیقایی، ادبی و حتی تصویری و نمایشی را در بر می‌گیرد.

خورابه با تأکید بر اینکه زبان زیبای نظم و شعر نظامی ما را به عرصه هنر خمسه‌نگاری و هنرهای نمایشی رهنمون می‌کند، افزود: همه این‌ها حاکی از چندوجهی بودن شخصیت حکیم نظامی است. همچنین در تمامی آثار حکیم نظامی شاهد اندیشه‌های ناب و ژرف اخلاقی و معرفتی نیز هستیم.

در ادامه این نشست کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اکبر متکان، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، بوری بایف، رئیس موسسه فرهنگی اکو، علیرضا اسماعیلی دبیر فرهنگستان هنر، محمد اله‌یاری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی، علیرضا شیروی، مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی، ابوالفضل همراه، رئیس فرهنگسرای نیاوران، فرزاد هوشیار پارسیان، رئیس برج آزادی، اکبر ایرانی، رئیس مرکز نشر میراث مکتوب، عبادرضا اسلامی کولایی، رئیس موزه هنرهای معاصر، مهرداد رخشنده، رئیس مرکز توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اردشیر صالح‌پور، عضو شورای مشاوران علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و نرگس رازانی، مدیر مدارس شبانه‌روزی وزارت آموزش و پرورش در سخنانی به اختصار، نظرات راهبردی خود برای هرچه بهتر برگزار شدن هفته بزرگداشت حکیم نظامی را ارائه کردند.

همچنین نمایندگانی از سازمان‌های صدا و سیما و فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شرکت متروی تهران، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سازمان زیباسازی شهر تهران، سازمان امور سینمایی، معاونت شهرستان‌ها و مرکز اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران نیز پیشنهادات فرهنگی، هنری و راهبردی سازمان‌های متبوع خود را بیان کردند.

یادآور می‌شود، هفته بزرگداشت حکیم نظامی، شاعر بزرگ پارسی قرن ششم از 14 تا 21 اسفندماه سال جاری، به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و ستاد بزرگداشت حکیم نظامی در عرصه ملی و بین‌المللی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha