اجازه ندهیم سقط جنین رسمی شود/ غیردینی بودن سقط جنین
کد خبر: 4112828
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
استاد دانشگاه توماس اکویناس رم:

اجازه ندهیم سقط جنین رسمی شود/ غیردینی بودن سقط جنین

کاترینا ژوزف دروست با بیان اینکه سقط جنین عملی غیراخلاقی، غیردینی و غیرعلمی است، گفت: ما وظیفه داریم از حق موجود زنده و حیات او حمایت کنیم و جلوی سقط جنین را بگیریم و این کار رسمیت پیدا نکند.

اجازه ندهیم سقط جنین رسمی شود/ غیردینی و غیرعلمی‌بودن سقط جنینبه گزارش ایکنا، کاترینا ژوزف دروست، استاد دانشگاه پاپی سنت توماس اکویناس رم، امروز 17 دی ماه در نشست علمی «سقط جنین در اسلام و مسیحیت» از سلسله سومین پیش‌نشست‌های همایش بین‌المللی مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت، گفت: در سفر پیدایش در تورات بیان شده است که خداوند همه عالم و حیات را آفرید و بعد از اینکه آن را آفرید همه چیز را احسن و نیکو دانست ولی انسان را موجودی برتر معرفی کرد چون انسان موجودی هوشمند و دارای حق حیات و تجلی خداوند و نماینده خدا  در روی زمین است لذا انسان با سایر موجودات تفاوت دارد به همین دلیل کشتن آن‌ها جایز نیست و باید جلوی کشتار و قتل افراد بی‌گناه را هم بگیریم.

وی افزود: نکته دیگر این است که مدت‌ها این سؤال وجود داشت که جنین در کجا به وجود می‌آید و چه موقع ویژگی‌های انسانی پیدا می‌کند؛ امروزه علم به ما می‌گوید از لحظه انعقاد نطفه و وقتی اولین سلول در جنین ایجاد شد دارای ویژگی حیاتی می‌شود هرچند در مرحله ابتدایی قرار داشته باشد.

سقط جنین غیراخلاقی است

کاترینا ژوزف دروست، ادامه داد: آیا همین که جنین سیر تکاملی خود را سپری می‌کند و از مواد غذایی مادر تغدیه کرده و رشد و حرکت دارد دلایل کافی نیست که بپذیریم سقط جنین یعنی کشتن و به قتل رساندن یک موجودی که می‌تواند به یک انسان تبدیل شود؟ در اینجا بحث اخلاقی جدی مطرح می‌شود. یافته‌های علمی که داریم این اجازه را به ما نمی‌دهد.

استاد دانشگاه پاپی سنت توماس اکویناس تصریح کرد: انجیل هم این برداشت و نظر را کاملا مورد تایید قرار می‌دهد و معتقد است که حیات بعد از نطفه ایجاد می‌شود و این عنایت خداوند است البته این موجود زنده حیات بیرونی ندارد ولی دقیقا مانند یک موجود زنده در درون رحم مادر حیات دارد.

وی اضافه کرد: در تعالیم مسیحی بیان شده که خدایا تو مرا در رحم مادر قرار دادی و تو برای من حیات دیگری ایجاد کردی و زندگی به من بخشیدی.

سقط جنین نباید رسمیت یابد

استاد دانشگاه پاپی سنت توماس اکویناس رم، اضافه کرد: از این دو مطلب نتیجه می‌گیریم حیات بعد از انعقاد نطفه وجود دارد لذا مشمول کرامت انسانی می‌شود و نه علم و نه اعتقادات دینی و نه اخلاق به ما اجازه می‌دهد که اقدام به سقط جنین بکنیم. بنابراین ما وظیفه داریم از حق موجود زنده و حیات او حمایت کنیم و جلوی سقط جنین را بگیریم و این کار رسمیت پیدا نکند.

استاد دانشگاه آکویناس رم، اظهار کرد: آن چه تاکنون گفته‌‍ایم بحث دیدگاه‌های دینی و علمی است ولی افراد زیادی با دیدگاه ما مخالف و موافق سقط جنین هستند با اینکه از حقایق بیولوژیکی هم با خبرند ولی چون به کرامت انسان معتقد نیستند از سقط جنین حمایت می‌کنند که به نظر بنده نوعی نظر غیراخلاقی در مورد جنین است.

کاترینا ژوزف دورست اضافه کرد: بنابراین چند نظریه در این زمینه وجود دارد؛ اول اینکه جنین زندگی انسانی دارد؛ دوم اینکه حیات دارد ولی حیات او انسانی نیست و مانند بقیه افراد دارای کلام و قدرت عقلانی نیست و وقتی بین زندگی مادر و فرزند خطر ایجاد شود حق را به زندگی مادر می‌دهند. از دیدگاه مسیحیت، ما باید ببینیم به چه دلیلی محکومیت قطعی سقط جنین لازم است؛ البته گاهی شرایطی وجود دارد مانند اینکه پدر بچه دوست نداشته باشد فرزند متولد شود و یا مادر را به سقط جنین مجبور کنند.

استاد دانشگاه آکویناس رم اضافه کرد: براساس تعالیم دینی انجیل، حیات انسانی امری مقدس است و ما نمی‌توانیم از این امر حیاتی که خدا به انسان هدیه کرده است چشم‌پوشی کنیم؛ به همین دلیل پاپ‌فرنسیس از  خانم آپسترو که سقط جنین انجام نداد و با همه فشارها در برابر آن ایستاد تجلیل و قدردانی کرد و پاپ از وی نام برد و او را معرفی کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که ارتدوکس‌ها معتقدند که شما اگر افراد زیادی را هم کشته باشی ولی معتقد به مسیحیت باشی به بهشت می‌روی، شما توضیحاتی در این زمینه دارید؟ گفت: اساسا بین بحث سقط جنین و قتل عمد تفاوت جدی وجود دارد و هیچ کسی قتل عمد را تایید نمی‌کند و در مورد سقط جنین هم نوع نگاه‌ها فرق دارد ولی بنده به دفاع از زندگی جنین و جلوگیری از سقط جنین بدون دلیل موجه معتقد هستم.

کاترینا ژوزف دروست تصریح کرد: بین اسلام و مسیحیت مشترکات بسیار زیادی در زمینه حرمت سقط جنین وجود دارد و هم آیات قرآن و هم انجیل بر این مسئله تاکید کرده است. قرآن، سقط جنین را قتل عمد معرفی کرده است ولی متون مقدس مجازاتی را که قرآن بر آن صحه گذاشته با صراحت بیان نکرده است. 

انتهای پیام
captcha