آئین اختتامیه نخستین جشنواره علمی و هنری زکات مازندران برگزار شد
کد خبر: 4110526
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷

آئین اختتامیه نخستین جشنواره علمی و هنری زکات مازندران برگزار شد

آئین اختتامیه نخستین جشنواره علمی و هنری زکات مازندران، با حضور نماینده ولی فقیه در مازندران، معاون توسعه مشارکت‌های کمیته امداد امام(ره) و تنی چند از مسئولان استانی و شهری در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید رجایی کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان فریدونکنار برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در مازندران

به گزارش ایکنا در مازندران، آئین اختتامیه نخستین جشنواره علمی و هنری زکات در مازندران، 8 دی، با حضور نماینده ولی فقیه، معاون توسعه مشارکت‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) و تنی چند از مسئولان استانی و شهری در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید رجایی کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان فریدونکنار برگزار شد.

آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران در این آئین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۱۰هزار و چهارصد شهید دوران دفاع مقدس مازندران گفت: به فرموده حضرت امام راحل اساس و فلفسه خلقت تربیت انسان است و همه مجموعه هستی برای تربیت انسان نه صرفا تولید انسان و تغذیه که آن هم مهم است آفریده شده است.

وی افزود: تربیت بدون تغذیه و تغدیه بدون تربیت بی‌فلسفه و بی‌معناست و هدف و غایت تربیت است. زکات دو بعدی است؛ خداوند هم به بعد تزکیه‌ای و تربیتی و هم مادی آن توجه کرده است، بنابراین زکات موضوع بسیار مهمی است، از نظر معنویت هم‌تراز با معاد است علاوه بر اینکه بعد مادی را هم دربردارد.

آیت‌الله محمدی لائینی ضمن تشکر از همه مودیان زکات تصریح کرد: اگر ما تربیت را دوست داریم باید مقدماتش را هم بخواهیم و فراهم کنیم که بخشی از آن‌ها در چهره زکات خودش را نشان داده اما باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد که همه اینها مقدمه است و نه هدف، این نیست که شکم‌ها را سیر کنیم بدن‌ها را بپوشانیم البته متاسفانه بدن‌ها به سمت برهنگی پیش می‌رود که از جامعه امدادجو می‌خواهیم پوشش و حجاب اسلامی را بیشتر از هر نهاد دیگری رعایت کنند تا اینجا شاهد حجاب برتر باشیم.

 نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه رسیدگی به ده‌ها هزار خانواده خوب است اما اینکه انسان.های تربیت شده دیندار وفادار به ارزش‌های انقلابی و راه شهدا و بابصیرت باشند بهتر است، اظهار کرد: آن‌وقت در آثار و برکات رفتاری این عزیزان را مشاهده خواهیم کرد‌، کمک گرفتن همیشه به لفظ نیست به نشان دادن آثار است و خیران آثار را که ببینند بیشتر راغب به کمک خواهند شد.

وی به تشییع پیکر ۴۰۰ شهید همزمان در روز شهادت حضرت فاطمه (س) اشاره کرد و گفت: حماسه ۹ دی را گرامی می‌داریم و امیدواریم شاهد گرامیداشت ویژه آن باشیم. ما نیاز به بصیرت داریم و مردم بی‌بصیرت نمی‌توانند راه را پیدا کرده و وظیفه را بشناسند و اقدام به موقع داشته باشند؛ نابینایی ظاهری از نابینایی باطنی و نداشتن بصیرت بسیار ساده‌تر است.

در ادامه حبیب‌الله آسوده، معاون توسعه مشارکت‌های کمیته امداد امام(ره)، با اشاره به منویات مقام معظم رهبری گفت: اگر بخواهیم بصیرت‌افزایی داشته باشیم باید به آینده‌پژوهی و آینده‌نگری مبتنی بر احکام دینی توجه کنیم.

وی با بیان اینکه وظیفه ما در کمیته امداد آگاهی بخشی و بصیرت‌افزایی است، افزود: خدمات این نهاد به مددجویان و غیرمددجویان به‌ویژه در حوزه ایجاد فرصت‌های شغلی برجسته است و ۲ میلیون ۲۵۰ هزار خانواده تحت پوشش داریم.

آسوده تصریح کرد: مردم در این هشت ماهه ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه غیرنقدی به کمیته امداد امام خمینی (ره) کمک کردند و هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان ارزش زکات این ۹ماهه بوده که نزدیک به ۶۰ درصد آن توسط گروه‌های مردمی از مردم جمع شده به خود مردم داده شده است.

معاون توسعه مشارکت‌های کمیته امداد امام(ره) با اشاره به مصادیقی از مردمی‌سازی خیر و احسان در کمیته امداد، اعلام کرد: ۱۰ هزار مرکز نیکوکاری در سطح کشور ۶ هزار میلیارد تومان کمک جمع آوری کردند و خودشان بین مردم تقسیم می‎کنند. ۴۱۹ هزار فرزند محسنین زیر ۱۸ سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار حامی مردمی دارند و پول مستقیم به حساب یتیم واریز می‌شود.

وی ادامه داد: ۵ میلیون صندوق صدقه در سطح خانه‌ها و ۳۰۰ هزار صندوق در سطح اماکن وجود دارد. در مجموع امسال ۳۷۰ میلیارد تومان جمع شد که درصدی برای کمک‌های موردی، جهیزیه، درمان، تحصیل، مسکن و غیره هزینه می‌شود و هیچ پولی انتقال داده نمی‌شود و به پرسنل داده نمی‌شود.

آسوده تصریح کرد: از مودیان، مبلغین و موثرین خواهش ما  این است که تبلیع چهره به چهره و سینه به سینه را در حوزه زکات فراموش نکنند چراکه با زکات می توان فقر را ریشه‌کن کرد.

انتهای پیام
captcha