تأکید بر میراث ارزشمند اسلامی در نشست بین‌المللی روسیه
کد خبر: 4105738
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹

تأکید بر میراث ارزشمند اسلامی در نشست بین‌المللی روسیه

هجدهمین نشست بین‌المللی مسلمانان روسیه با حضور شخصیت‌هایی از چند کشور اسلامی در موسکو برگزار و طی آن بر خدمات ارزشمند مسلمانان به تاریخ و تمدن این کشور مسیحی تأکید شد.

به گزارش ایکنا به نقل از پرس تی وی، هجدهمین مجمع بین‌المللی مسلمانان روسیه، به مناسبت هزار و صدمین سالگرد پذیرش اسلام توسط مردم ولگا برگزار شد.

بسیاری از شخصیت‌های مذهبی در این نشست بین‌المللی سخنرانی کردند. شیخ راویل عین‌الدین مفتی روسیه، خواستار نظم جهانی عادلانه از دیدگاه شرق شد.

علی ارباش، رئیس اداره امور مذهبی ترکیه هم که به عنوان مهمان افتخاری در این نشست حضور داشت در مورد ارتباط عدالت و امنیت صحبت و تأکید کرد که اسلام خدمات متعددی به میراث فرهنگی، تاریخی و علمی روسیه ارائه کرده است.

وی گفت: بیش از 25 میلیون مسلمان ساکن روسیه به عنوان پل فرهنگی بین روسیه و جهان اسلام عمل می‌کنند.

همچنین کتاب 7 جلدی «اسلام از منظر احادیث نبوی» ترجمه شده به زبان روسی توسط نهاد ریاست‌ جمهوری ترکیه به شرکت‌کنندگان معرفی شد. علی ارباش گفت که این کتاب حدیث خلأ بزرگی را برای مسلمانان روسیه پر خواهد کرد. همچنین یادداشت تفاهم همکاری در زمینه فتوا بین ریاست امور مذهبی و اداره مذهبی مسلمانان فدراسیون روسیه امضا شد.

از سوی دیگر محمود الحبش، مشاور رئیس جمهور فلسطین در امور مذهبی و روابط اسلامی، اسرائیل و آمریکا را به نقض قوانین بین‌المللی متهم کرد. دو موضوع اصلی عدالت و نظم نوین جهانی، سرفصل مباحث این نشست بود.

شرکت‌کنندگان در این نشست در سخنرانی‌های خود بیان کردند که مسلمانان روسیه، دست در دست شرکای خود، سهم بی‌نظیری در تجدید گفتمان جهانی در مورد عدالت دارند. نزدیک شدن جهان اسلام به روسیه و موفقیت در این امر ارتباط مستقیمی با رویکرد تمدن روسیه به میراث شرقی خود از جمله سنت معنوی مسلمانان این کشور دارد.

شرکت‌کنندگان در این مجمع اعلام کردند که زمان آن فرا رسیده است که در مورد نظم جهانی عادلانه نه تنها از دیدگاه غرب، بلکه از دیدگاه شرقی نیز صحبت شود.

روسیه هزار و صدمین سالگرد پذیرش اسلام توسط مردم ولگا بولگاریا را جشن می‌گیرد که نشان‌دهنده اهمیت و تاریخ دیرینه اسلام در این کشور است. به این مناسبت برنامه‌های متعددی در سرتاسر روسیه برگزار می‌شود. این سالگرد همچنین فرصتی برای روسیه است تا روابط خود را با کشورهای اسلامی تقویت کند.

در سال1881، اسماعیل بیگ گاسپرینسکی، متفکر و مربی مسلمان روسی نوشت که در آینده نزدیک روسیه به یکی از کشورهای مهم برای مسلمانان تبدیل خواهد شد که از اهمیت آن به عنوان یک قدرت بزرگ مسیحی کاسته نخواهد شد.

انتهای پیام
captcha