کودکان از محل‌های خطرناک جمع‌آوری می‌شوند
کد خبر: 4103910
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
از سوی پلیس؛

کودکان از محل‌های خطرناک جمع‌آوری می‌شوند

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام کرد: با اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده ۶، نیروی انتظامی موظف شده کودکانی را که در محل‌های خطرناک حضور دارند علاوه بر شناسایی، جمع‌آوری کند و به بهزیستی تحویل دهد.

پلیس کودکان را از محل‌های خطرناک جمع‌آوری می‌کندمحمد نصیری، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، در خصوص اینکه آیا از این پس کودکان کار خیابان از سوی نیروی انتظامی جمع‌آوری خواهند شد، گفت: موضوع مورد بحث این آیین‌نامه محل‌هایی است که حضور کودک در آن مخاطره‌آمیز است.

وی با تأکید بر اینکه باید شرایطی را فراهم کنیم که کودکان در محیط مخاطره‌آمیز قرار نگیرند، گفت: قبلاً در این آئین‌نامه مطرح شده بود که نیروی انتظامی مسئول شناسایی کودکانی است که در معرض خطر یا آسیب قرار دارند اما اکنون در اصلاحیه این آئین‌نامه واژه «جمع‌آوری» نیز ذکر شده است تا وقتی کودک در معرض آسیبی شناسایی شد، توسط نیروی انتظامی جمع‌آوری شده و به بهزیستی تحویل داده شود.

نصیری تشریح کرد: بر اساس این آئین‌نامه در شرایطی که طفل و نوجوان به پلیس مراجعه کرده و اعلام کند که در خطر است، یا فردی گزارش ‌دهد که حضور کودک در یک مکان باعث می‌شود که جان او به خطر بیفتد، یا پلیس مشاهده می‌کند که کودکی در جایی حضور دارد که برای او خطرناک است، پلیس باید این کودکان در معرض خطر را جمع‌آوری کند و این مسئله شامل کودکی که در چهارراه‌ها گل می‌فروشد یا شیشه پاک می‌کند نیست.  

وی به این مسئله نیز اشاره کرد که قبلاً در آئین‌نامه ماده شش و قانون، اسمی از کودک کار در مجموع نیامده بود اما اصلاحیه ماده شش، کودک کار را در شمول این آئین نامه آورده است و اگر کودکی در محلی مشغول کار باشد که در معرض خطر قرار بگیرد، نیروی انتظامی باید این کودک را شناسایی، جمع‌آوری و به بهزیستی تحویل دهد.

نصیری با رد این مسئله که بر اساس این اصلاحیه کودکان کار و خیابان توسط نیروی انتظامی و به شکل ضربتی جمع ‌وری می‌شوند، گفت: از سال 84 جمع‌آوری کودکان دیگر به صورت ضربتی و توسط پلیس صورت نگرفته است.

وی تأکید کرد: باید فرهنگ‌سازی شود که کمک به کودکان سر چهارراه‌ها باعث تداوم استثمار و ضربه زدن به این کودکان می‌شود و اگر مردم به این کودکان پول ندهند، اقتصاد و درآمدزایی از کودکان در سر چهارراه‌ها از بین می‌رود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در صورتی که هیچ پولی به کودکان سر چهارراه داده نشود، آنها برای کار راهی کارگاه‌های زیرزمینی که وضعیت به مراتب خطرناک‌تری برای کودکان دارد، نمی‌شوند؟ گفت: این جزو سیاست‌های سازمان بهزیستی است که از خانواده‌ای که مجبور است فرزندش را به خاطر فقر سرکار بفرستد، حمایت کند. کودکان این خانواده‌ها جذب و اولین حمایتی که از آنها صورت می‌گیرد این است که به ادامه تحصیل آنها کمک می‌شود.

نصیری اضافه کرد: بهزیستی و کمیته امداد وظیفه دارند از این خانواده‌ها حمایت کنند؛ ما این حمایت‌ها را انجام می‌دهیم به این شرط که کودک خانواده مشغول به تحصیل شود.

وی افزود: موضوع دیگر در مورد کودکان بین 15 تا 18 سال است. ما در قانون، منع کار برای کودکان زیر 15 سال را داریم اما در مورد کودکان 15 تا 18 سال کاری که رویکرد آموزشی و ترویجی داشته باشد در قانون منع نشده است. تعریف ساختارهایی برای کار این دست از کودکان مثل شاگرد و استادی در محیطی مناسب که درآمدی هم برای خانواده داشته باشد از مطالبات سازمان بهزیستی از سایر دستگاه‌هاست.

نصیری در پاسخ به اینکه وضعیت کودکان کار خیابان که جزو اتباع غیر مجاز هستند، در قانون چگونه است؟ گفت: در کلان شهرها بالای 82 درصد و در مجموع شهرهای کشور بالای 65 درصد کودکان کار خیابان از اتباع غیر قانونی هستند و ما در این خصوص مسئولیت نداریم و مسئولیت با وزارت کشور است، اما در شورای اجتماعی در این خصوص صحبت شده و طرح‌های خوبی در مسیر اجراست.   

انتهای پیام
captcha