مسئولان دانشگاه دغدغه‌ قرآنی داشته باشند
کد خبر: 4103036
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۹

مسئولان دانشگاه دغدغه‌ قرآنی داشته باشند

محمدرضا انتظاریان،‌ دارنده مقام نخست مسابقات قرآن و اذان کشور با بیان اینکه مسئولان دانشگاه باید دغدغه‌ قرآنی داشته باشند، گفت: حمایت و توجه موجب تشویق و رغبت عمومی جامعه نسبت به مفاهیم الهی می‌شود.

محمدرضا انتظاریان

همزمان با روز دانشجو، ایکنای مازندران، گفت‌وگویی با محمدرضا انتظاریان جویباری، دانشجوی دانشگاه مازندران و از فعالان قرآنی و دارنده مقام نخست مسابقات قرآن و اذان داشته است که تقدیم مخاطبان می‌شود:

ایکنا ـ لطفاً خودتان را معرفی کنید.

محمدرضا انتظاریان جویباری، ۲۵ ساله، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث و معلم رسمی آموزش و پرورش هستم. به فضل الهی رتبه اول اذان دانشجویان سراسر کشور، رتبه سوم قرائت تحقیق فرزندان شاهد و ایثارگر سراسر کشور و رتبه دوم تواشیح دانشجو معلمان کشور را به‌دست آوردم.

ایکنا ـ باتوجه به دیدار قاریان و حافظان قرآن با مقام معظم رهبری، دغدغه‌ها و مطالبات معظم‌له در خصوص قرآن و مسابقات قرآن چیست؟

مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بارها و بارها جامعه قرآنی کشور را به تدبر در قرآن توجه دادند. ایشان تلاوت با صوت حسن را در گام نخست و برای جذب حداکثری مردم برای گام برداشتن در مسیر قرآن امری لازم و پسندیده دانستند، اما تأکید داشتند که این تلاوت زیبا باید منجر به فهم قرآن و در نهایت عمل به دستورات وحیانی شود. هم‌چنین ایشان ضمن تأکید بر اهمیت برگزاری جلسات خانگی قرآن به مانند سال‌های نه چندان دور، جامعه قرآنی کشور را به اهمیت حفظ قرآن و تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم سفارش کردند.

ایکنا ـ چه عواملی در ایجاد انگیزه و رغبت عمومی نسبت به قرآن مؤثر است؟

قرآن کریم، تشویق را عامل اصلی ایجاد انگیزه در انسان معرفی می‌کند. برای نمونه در آیه ۱۰۳ سوره مبارکه توبه به پیامبر دستور می‌دهد که هنگام گرفتن زکات از مردم، آنان را تشویق کند، از اموال آنان صدقه‌ای «زکات» بگیر که بدان وسیله آنها را پاک ‌سازی و برکت و فزونی بخشی و ایشان را دعا کن که دعای تو آرامشی است برای آنان و خدا شنوا و داناست.

بنابراین از زبان قرآن می‌شود پاسخ این سؤال را به‌ راحتی داد. علاوه بر تشویق، ما باید برای انس و الفت جامعه با قرآن، موانع پیش‌رو که مردم را از قرآن دور می‌کند را برطرف سازیم و تصویری خوشایند از دین و قرآن به مردم نشان دهیم. عامل دیگری که می‌شود به آن اشاره کرد، خانواده است. متأسفانه در یکی دو دهه اخیر، رسانه‌ها با رشدی که داشته‌اند آن ارتباط حسی پدر و مادر با فرزندانشان را از بین برده‌اند، به‌طوری که تلویزیون و دیگر رسانه‌ها تمام وظایف پدر و مادر و .... را با برنامه‌های خود پرکرده است. در حالی که خلأ این ارتباط رو در رو و حسی، هیچ‌گاه با تلویزیون اشباع نمی‌شود. در گذشته قصه‌های قرآن، آموزش قرآن و روخوانی قرآن در هر خانواده‌ای رواج داشت و کودک از ابتدای زندگی در چنین محیطی رشد می‌کرد که این خود موجب مأنوس‌شدن او با قرآن می‌شد.

ایکنا ـ مهم‌ترین ویژگی یک حافظ و قاری قرآن چیست؟

قاری و حافظ قرآن باید آینه‌ تمام‌نمای قرآن باشد، یعنی عمل به دستورات قرآن باید در تمام شئونات زندگی یک حافظ و قاری قرآن نفوذ کرده باشد. به بیان دیگر، شناخت قرآن باید منجر به عمل به دستورات الهی شود.

ایکنا ـ هدف خود را از شرکت در مسابقات قرآنی بیان کنید؟

در وهله اول دیدار با دوستان قرآنی و گرم نگه‌داشتن محافل و کنگره قرآنی در سراسر کشور است. در جامعه اسلامی با برگزاری مسابقات تب‌وتاب قرآنی افزایش پیدا می‌کند. هم‌چنین برگزاری مسابقات قرآن می‌تواند فرصت مناسبی برای ارتقای قاریان و حافظان قرآن به لحاظ کمی و کیفی باشد.

ایکنا ـ حضور و حمایت مسئولان دانشگاه در کیفیت مسابقات قرآن چه نقشی دارد؟

در هر جایگاه و منصبی حضور بالاترین مقام آن ارگان می‌تواند موجب دلگرمی افراد شود. اینکه مسئولان دانشگاه دغدغه‌ قرآنی داشته باشند، انگیزه‌ بالایی برای اهالی قرآن دانشگاه است و این حمایت‌ها در نهایت موجب تشویق و رغبت عمومی جامعه نسبت به موضوع قرآن می‌شود.

ایکنا ـ فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به‌طور کلی مثبت ارزیابی می‌کنم.‌ در فعالیت‌های قرآنی دانشگاه به دلیل وجود افراد متخصصی چون استاد حبیب‌الله غفاری، گام بلندی در این زمینه برداشته شد. حضور چنین افراد متخصصی موجب پیشرفت و ارتقای آن دستگاه است. بنده نیز بابت تلاش‌ها و پیگیری‌ها و زحماتی که استاد غفاری در چند مدتی که در خدمتشان هستیم برای فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی کشیده‌اند کمال تشکر را دارم.

ایکنا ـ دلیل انتخاب دانشگاه مازندران با توجه به موقعیت‌های دیگر برای شما چه بود؟

انتخاب دانشگاه مازندران می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد؛ اول از همه می‌توان به جایگاه و رتبه علمی که دانشگاه در سطح کشور و به ویژه شمال کشور دارا است، اشاره کرد. دلیل دیگر این است که با توجه به موقعیت شغلی دانشگاه مازندران بهترین گزینه برای انتخابم بود.

ایکنا ـ چه انتظاری از مسئولان دانشگاه دارید؟

دغدغه تمامی دانشجویان از مسئولان، پیگیری مطالبات و به ‌انجام‌رساندن آن است. هم‌چنین واقف‌بودن و توجیه‌بودن مسئولان بر مسئولیت‌هایی که بر گردنشان است. 

ایکنا ـ هدف و برنامه آتی خود را در خصوص فعالیت‌های دینی و قرآنی چیست؟

هدفم حضور در مرحله جدید جشنواره قرآنی دانشجویان و افتخار‌آفرینی برای دانشگاه است.

ایکنا ـ نقش والدین، خانواده و دوستان در کسب این موفقیت چه بوده است؟

نقش پدر و مادر در موفقیت فرزندان نقشی بی‌بدیل است، آن‌ها هستند که بستر اولیه موفقیت فرزندان خود را آماده می‌سازند و با حمایت‌های خود موجب دلگرمی و افزایش انگیزه آن‌ها برای رسیدن به هدف خود می‌شوند. وجود دوستانی همراه و همدل هم بسیار می‌تواند در موفقیت انسان تأثیرگذار باشد، به‌طوری که در کنار دوستی، حس رقابت در آن هنری که دنبال می‌کنیم را به وجود می‌آورد و باعث ارتقای یکدیگر می‌شود.

ایکنا ـ توصیه شما به جوانان در خصوص فعالیت‌های علمی، فرهنگی و ... در دانشگاه چیست؟

از دوستان خود درخواست دارم نسبت به قرآن به‌ عنوان کلام الهی اهتمام بیشتری داشته باشند و روزانه حتی به اندازه چند دقیقه کلام‌الله مجید را همراه با ترجمه مطالعه کنند. راه برون‌رفت جامعه از مشکلات، جز از راه تمسک به قرآن نمی‌گذرد.

تنها راه موفقیت در هرکاری، تلاش و استمرار نسبت به آن هدف و کار است. انسانی که برای خود هدف دارد و برای آن تلاش می‌کند موفق می‌شود. همان‌طور که قرآن کریم فرموده است که «یا أَیهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىرَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِیهِ» ای انسان به درستی که تو کوشنده‌ای‌ با تلاش و کوشش به سوی پروردگارت می‌روی و او را ملاقات خواهی کرد.

انتهای پیام
captcha