مسجد و کلیسای جامع جاکارتا؛ نمونه‌ای مثال‌زدنی از همزیستی ادیان + عکس
کد خبر: 4102647
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷

مسجد و کلیسای جامع جاکارتا؛ نمونه‌ای مثال‌زدنی از همزیستی ادیان + عکس

کلیسای جامع بانوی مقدس در جاکارتا و مسجد استقلال، گفت‌وگوی بین ادیان را در این کشور با اکثریت مسلمان ترویج می‌کنند. این امر نشانه‌ای از برادری و تنوع مذهبی و نیز الهام بخش بازدیدکنندگان از مرکز جاکارتا است.

به گزارش ایکنا به نقل از واتیکان نیوز، کلیسای جامع بانوی مقدس در جاکارتا و مسجد استقلال، به نماد گفت‌وگوی بین ادیان در اندونزی تبدیل شده‌اند.

اندونزی با بیش از 17000 جزیره پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان است. با این حال، برخی از شهروندان آن پیرو ادیان دیگر از جمله هندوئیسم، بودیسم، کنفوسیوسی و مسیحیت هستند.

در هر دو سطح ملی و محلی، گفت‌وگوها و روابط بین ادیان بر زندگی اندونزیایی‌ها تأثیر مثبت  داشته است و این کشور به تلاش‌های خود برای تضمین قانون اساسی که آزادی مذهب را تضمین می‌کند، ادامه می‌دهد.

یکی از نمونه‌های برجسته روابط بین مذهبی، کلیسای جامع بانوی مقدس (Gereja Santa Maria Pelindung Diangkat ke Surga) در جاکارتا است که درست روبه‌روی بزرگترین مسجد جاکارتا، یعنی مسجد استقلال واقع شده است.

نزدیکی این دو عبادتگاه تصادفی نیست. این مسجد در نزدیکی کلیسای جامع قرار دارد تا نمادی از فلسفه وحدت در تنوع باشد، ایده‌ای که بر روی پرچم اندونزی حک شده است که سرزمینی را نشان می‌دهد که در آن همه ادیان در صلح و هماهنگی همزیستی دارند.

سوسیانا سوادی، مسئول روابط عمومی کلیسای جامع در مورد این کلیسای جامع تاریخی و ارتباط آن با مسجد توضیح داد و گفت:‌ کار ساخت کلیسای جامع به سبک نئوگوتیک در سال 1890 آغاز شد اما به دلیل کمبود بودجه مدتی تعلیق شد. این کار در سال 1899 ادامه یافت و در نهایت در 21 آوریل 1901 تکمیل شد.

این کلیسا به شکل صلیب طراحی شده، با دیوارهای ضخیم برای حمایت از سقف که با چوب ساج ساخته شده است. این کلیسای جامع دارای موزه‌ای است که ریشه‌های مذهب کاتولیک در این کشور را که به تاجران و مبلغان پرتغالی مانند سنت فرانسیس خاویر می‌رسد، نشان می‌دهد.

تونلی برای تقویت برادری و همزیستی

 مجاورت کلیسای جامع و مسجد، همکاری با یکدیگر را تقویت کرده است، به‌ویژه با استفاده از پارکینگ مشترک که در مراسم عید پاک و شب کریسمس توسط مسیحیان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نماز عید قربان و فطر مسلمانان از آن بهره می‌برند.

این دو بنا همچنین توسط یک تونل زیرزمینی به هم متصل شده‌اند. جوکو ویدودو رئیس‌جمهور اندونزی آن را تونل برادری نامیده است. این تونل رفت و آمد بین دو بنا را تسهیل می‌کند.

مسجد استقلال که در روبه‌روی کلیسای جامع واقع شده است در سال 1954 توسط فردریش سیلابان، معمار مسیحی اهل سوماترای شمالی طراحی شد. مسجد استقلال ۲ هزار و ۷۵۰ متر مربع مساحت و ۳۳ متر ارتفاع دارد و با گنجایش ۲۰۰ هزار نمازگزار به بزرگترین مسجد جنوب شرق آسیا تبدیل شده است.

یک مسئول روابط عمومی مسجد توضیح داد که کلمه استقلال به معنای یادآور مبارزه اندونزی برای استقلال ملی است که این مسجد نماد آن است.  مساحت این مسجد 22 هکتار است و در مجموع دارای پنج طبقه است که نشان‌دهنده پنج رکن اسلام است. این مسئول روابط عمومی توضیح می‌دهد که از این طبل در هنگام اذان برای دعوت مردم به نماز استفاده می‌شود. 

سال گذشته در چهل و سومین سال تأسیس مسجد استقلال در جاکارتا معروف امین، معاون رئیس جمهور اندونزی در آن سخنرانی کرد. وی این تونل را به عنوان سمبل تسامح و تساهل در اندونزی و همچنین همبستگی در عین تفاوت میان مردم اندونزی، دانست. این تونل در آینده نزدیک با آثار هنری تزئین خواهد شد.

مسجد و کلیسای جامع جاکارتا، نمونه‌ای عالی از همزیستی ادیان

مسجد و کلیسای جامع جاکارتا، نمونه‌ای عالی از همزیستی ادیان

مسجد و کلیسای جامع جاکارتا، نمونه‌ای عالی از همزیستی ادیان

مسجد و کلیسای جامع جاکارتا، نمونه‌ای عالی از همزیستی ادیان

مسجد و کلیسای جامع جاکارتا، نمونه‌ای عالی از همزیستی ادیان

انتهای پیام
captcha