حضور بیش از 20 هزار طلبه در مدارس کشور
کد خبر: 4102338
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
معاون تبلیغ حوزه خبر داد:

حضور بیش از 20 هزار طلبه در مدارس کشور

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش در کنار حوزه نیست، بلکه از خانواده حوزه است، گفت: تا پایان سال گذشته ۴ هزار طلبه در مدرسه‌های کشور حضور داشتند و امسال این تعداد به ۲۰ هزار ۸۰۰ طلبه رسیده و شاهد افزایش ۵ برابری حضور طلاب در آموزش و پرورش هستیم.

حسین ملانوریبه گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین حسین ملانوری، معاون تبلیغ حوزه علمیه 4 آذرماه در جلسه ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش گفت: حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش طی تفاهم‌نامه‌ای ۳۷ محور همکاری در برنامه پنج ساله با برش‌های استانی یک‌ساله شکل داده‌اند که طلبه طرح تربیتی امین یکی از این طرح‌ها است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور افزود: تا پایان سال گذشته ۴ هزار طلبه در مدرسه‌های کشور حضور داشتند و امسال این تعداد به ۲۰ هزار ۸۰۰ طلبه رسیده و لذا شاهد افزایش ۵ برابری حضور طلاب در آموزش و پرورش هستیم.

وی با بیان اینکه برای حضور طلاب در مدارس، باید مواردی از جمله گزینش دقیق و آموزش‌ها به طلاب ارائه شود، گفت: ۲۰۴ ساعت آموزش در قالب ۳ بسته آموزشی برای طلاب در نظر گرفته شده، که ۲ بسته اول بعد از ورود به مدرسه و یک بسته هم ضمن خدمت ارائه می‌شود، که در این عرصه همه طلاب سال گذشته بسته اول و دوم را فرا گرفته و اکنون وارد مدرسه شده‌اند.

ملانوری یادآور شد: مربیان بسته سوم که ترکیبی از آموزش مجازی و حضوری است، در قم تربیت می‌شوند و این دوره نیز تا قبل از عید با اساتید تربیت شده آغاز خواهد شد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: مدیر حوزه باید بر مربی امین و آموزش و پرورش استان نیز باید بر مدیر مدرسه و مربی پرورشی نظارت کنند، زیرا که این دو امر در تعامل با یکدیگر کار می‌کنند، متاسفانه در دوره‌های گذشته نگاه‌ها متفاوت بوده و از فعالیت روحانیون در مدارس جلوگیری می‌شد که این امر در این دوره کمتر دیده می‌شود.

ملانوری گفت: اختیارات مربی پرورشی، روحانیون طرح امین و مدیران مدرسه مشخص است که باید از طرف وزیر آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ شود، اما هنوز درگیر گذراندن مراحل اجرایی در وزارتخانه هستند.

حوزه و آموزش و پرورش یک خانواده‌ هستند

وی افزود: آموزش و پرورش در کنار حوزه نیست، بلکه از خانواده حوزه است و با هم و با مشورت آموزش و پرورش کارهای تربیتی را پیش می‌برند، حوزه در خدمت آموزش و پرورش و کمک دهنده است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور یادآور شد: حدود ۴۰۰ نفر از طلاب خواهر و برادر از آذرماه در مدارس چهارمحال و بختیاری مشغول به فعالیت می‌شوند که این تعداد تا قبل از آذرماه، ۲۹۰ نفر بود.

وی افزود: پوشش مساجد کشور در قالب طرح هجرت در حال اجراست که ۳ تحول عظیم از جمله اجرای طرح مسجد تراز انقلاب اسلامی بر مبنای قرآن و حدیث، تقویت طرح هجرت با نگاه باز و مدل‌های مختلف اعزام و توانمندسازی مبلغین در این حوزه ثبت شده است.

اجرای طرح مسجد تراز انقلاب در ۴۰۰ مسجد

ملانوری ادامه داد: گاهی هیئت امنا و بانیان مساجد مانع اجرای طرح مسجد تراز انقلاب اسلامی هستند، که اگر در خصوص این امر توجیه شوند و از برکات طرح مطلع شوند، قطعاً مخالفت کمتری خواهند داشت، البته این طرح از ابتدای سال تاکنون در ۴۰۰ مسجد در حال اجرا است.

وی بیان کرد: متولیان ۹۰ مسجد در ۳۰ روستا انتخاب شده و به عنوان حکمرانی روستایی با محوریت مسجد در قم با حضور افرادی که می‌توانستند این طرح را آموزش دهند حاضر و مطالب لازم را دریافت کردند که اثرگذاری اجرای این طرح در روستاها مشهود است و آسیب‌های محل در روستاها مطرح و با کمک مسئولان در حال پیگیری است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور گفت: سیستم آموزش‌های کاربردی و مهارتی در کنار کلاس‌های کلاسیک حوزه، راه‌اندازی شده که ۲۰۰ کارگروه ویژه، فعالیت‌هایی را با محوریت مردم، حوزه و نظام جمهوری اسلامی در نظر گرفته‌اند.

استقبال ۷۴ هزار طلبه از آموزش‌های کاربردی و مهارتی

وی افزود: ۵۰۰ دوره کاربردی برای این کارگروه‌ها تعریف شده و ۷۴ هزار طلبه داوطلب به صورت رایگان در حال یادگیری درس‌های مهارتی در سراسر کشور هستند.

ملانوری بیان کرد: آموزش امامت و مدیریت مسجد برای طلاب طرح امین و هجرت مطرح شده که اساتید مورد نظر برای اجرای این دوره در حال تربیت هستند.

انتهای پیام
captcha