چگونه مدعیان دروغین مهدویت را بشناسیم؟
کد خبر: 4101080
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲
سیدهادی صالحی:

چگونه مدعیان دروغین مهدویت را بشناسیم؟

حجت‌الاسلام سیدهادی صالحی، پژوهشگر مهدویت و استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید مردم در برابر تفکرات انحرافی واکسینه شوند، گفت: باید دانش مردم در مورد مهدویت از جمله نام امام، محل تولد، ویژگی چهره، اینکه از نسل چه کسی هستند و با آمدنشان چه کاری خواهند کرد بالا برود تا مدعیان مهدویت نتوانند در مردم نفوذ کنند.

سیدهادی صالحیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی صالحی، پژوهشگر مهدویت، 29 آبان ماه در نشست علمی «معیارهای تشخیص مهدی واقعی از مدعیان دروغین از منظر آیت‌الله صافی گلپایگانی» در طول تاریخ اسلام همواره مدعیان مهدویت در شیعه و سنی وجود داشته‌اند و بعد از این هم متاسفانه خواهیم داشت. البته فضا و تبلیغاتی که در جامعه ما انجام شده ذهن‌ها را به این سمت برده که مدعیان مهدویت فقط در شیعه هستند در صورتی که مدعیان اهل سنت هم کم نبوده‌اند گرچه این اطلاعات به مردم نرسیده است. در بهار عربی که در تونس پیش آمد فردی را دستگیر کردند و اعلام شد که این فرد، چهارمین مهدی است که دستگیر شده است.

وی با بیان اینکه اگر کسی در اصول اعتقادی مانند توحید و نبوت خدشه وارد کند و کسی مدعی الوهیت و نبوت شود در شیعه و سنی حکم اعدام به او می‌دهند، اضافه کرد: لذا تنها جایی که مورد سوء استفاده است امامت است، در بحث امامت، مدعی‌شدن به ائمه قبلی مانند امیرالمؤمنین(ع) و سایر ائمه  و ارتباط با ایشان مضحک است و تنها امامی که زنده است، امام زمان است و این برای مدعیان ثمراتی به همراه دارد.

3 وظیفه یک مبلغ دینی در برخورد با فرق انحرافی

صالحی با بیان اینکه وظیفه یک روحانی در مواجهه با این نوع انحرافات چند چیز است، گفت: اول اینکه خود او در چاه تکفرات فرد مدعی و منحرف قرار نگیرد، ممکن است آن فرد به اصطلاح کارهای خارق عادتی ارائه کند و وظیفه دیگر حفظ مردم از این نوع شبهات است و وظیفه سوم یک روحانی و مبلغ هم این است که با فرض توانستن، اندیشه‌های باطل را به چالش بکشند .

وی ادامه داد: ادعای مهدویت دو قسم است یکی اینکه بگوید امام زمان(عج) ظهور کرده و زنده است مثل ادعای احمد بصری یا اینکه ظهور کرده و مرده یا کشته شده است مانند علی محمد شیرازی که این اشکال به نظر بنده تفاوتی ندارد. بنده مدتی در قرآن و تورات و انجیل و شروح آن کار تحقیقی کردم و از جمله سراغ کتاب منتخب‌الاثر مرحوم آیت‌الله صافی رفتم و مجموعه این کتب مقدس و آثار به صورت پراکنده به این بحث توجه داشته‌اند.

این پژوهشگر با اشاره به معیارهای تشخیص مهدویت دروغین بیان کرد: اولین مورد اشارات کتب آسمانی است. در عهد عتیق بحث اثنی‌عشر مطرح شده است و اینکه خداوند به ابراهیم(ع) وحی کرد که ما دعای تو را مستجاب کردیم و نتیجه دعا این بود که نسل او زیاد شدند و امتی از آنها پدید آمدند و 12 نقیب و رئیس(امام) در بین آنها وجود داشت. از جمله فایده تمرکز بر عدد 12 در بحث امامت، این است که مدعیان دروغینی که از امام سیزدهم و چهاردهم حرف می‌زنند دستشان رو می‌شود کما اینکه طرفداران بصری از امام چهاردهم حرف می‌زنند.

مردم را واکسینه کنیم

صالحی با بیان اینکه باید مردم در برابر این تفکرات انحرافی واکسینه شوند، تصریح کرد: در صحیحین بخاری و مسلم، سنن تزمذی و ابی داود و سایر آثار روایات متعددی مبنی بر اجماع بر سر عدد دوازده وجود دارد که می‌تواند بر ضد مدعیان استفاده شود.

وی اضافه کرد: در زبور هم آمده است که موعود پایه حکومتش بر عدالت است و کمربند قسط بسته است ولی مدعیان چنین کاری نکرده‌اند. قرآن کریم هم فرموده است که در دوره ظهور، مردم همه مسلمان خواهند شد و دین اسلام در جهان فراگیر می‌شود ولی مدعیان مهدویت در شیعه و سنی آمدند ولی هیچکدام از این مسائل محقق نشده است یعنی مدعیان مهدویت دروغ گفته‌اند وگرنه عالم باید از قسط پر می‌شد.

صالحی با بیان اینکه قرآن هم به دو قسم به این مسئله اشاره دارد تصریح کرد: یک قسم، آیاتی که صراحت به مسئله ظهور دارند مانند «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» که امام صادق(ع) فرمودند این آیه در مورد مهدی ماست و آیاتی که به صورت غیر مستقیم از آنها مهدویت به دست می‌آید.

بسامد تعداد ائمه(ع) در روایات

وی با اشاره به روایات وارده گفت: در بحث اثنی‌عشر روایات زیادی داریم؛ از جمله از اهل سنت 61 حدیث در منتخب‌الاثر از سوی آیت‌الله صافی احصاء شده است. 42 حدیث مبنی بر اینکه عدد ائمه(ع) به تعداد نقبای بنی‌اسرائیل و حواریون عیسی(ع) هستند؛ 130 حدیث هم داریم که تعداد ائمه(ع) 12 عدد است و آخرین آنها مهدی(عج) است. همچنین 109 حدیث اشاره کرده که 12 نفر هستند و اولین آنها علی(ع) و آخرینشان امم مهدی(عج) است.

این کارشناس فرق و مذاهب تصریح کرد: 160 حدیث داریم که تصریح کرده 12 نفر هستند و 9 نفر ایشان از صلب امام حسین(ع) است؛ 71 حدیث هم اسامی ائمه را القاب بیان کرده است؛ 151 حدیث داریم که مهدی دوازدهمین و آخرین آنهاست. همچنین روایات متعددی داریم که نام ایشان هم‌نام پیامبر(ص) است یعنی غلامعلی و غضنفر و ... نیست و خیلی از مدعیان، تفاوت اسم داشتند؛ همچنین روایت است که کنیه حضرت، کنیه پیامبر(ص) است و اهل سنت هم آن را دارند به همین دلیل در اهل سنت و شیعه کسی نیست که نام و کنیه‌اش هم‌نام پیامبر(ص) باشد.

وی با بیان اینکه نشانه دیگر سال تولد امام زمان(عج) است، گفت: قطعا سال تولد امام سال 255 است و محل تولد ایشان هم سامراء است؛ شاید اینها ساده به نظر ما بیاید ولی اگر در نظر بگیریم 18 نفری که به علی محمد شیرازی ملحق شدند او را مهدی دانستند و برای او جنگیدند و کشته شدند ولی از او نپرسیدند که چرا در سال 255 قمری متولد نشدی و در سامراء به دنیا نیامدی؟ یا اینکه تو اصلا عرب نیستی که کنیه داشته باشی و مع‌الاسف هر 18 نفر پیروان او طلبه بودند.

شگردهای فرق ضاله

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: یکی از شگردهای فرق ضاله این است که چند حدیث را دقیق حفظ و آدرس و صفحه را هم بیان می‌کنند تا دیگران را فریب دهند؛ اینها نمی‌گویند مثلا 54 حدیث در یک زمینه وجود دارد بلکه همان چند حدیث خودشان را به عنوان تمام منابع روایی جا می‌زنند لذا عدد احادیثی که مرحوم صافی استخراج کرده کاربرد خوبی دارد.

وی با بیان اینکه 29 روایت در مورد ویژگی چهره امام زمان(عج) داریم از جمله اینکه بین دندان‌های حضرت فاصله وجود دارد، اظهار کرد: قطعا قبل از چند دهه اخیر کسی نمی‌توانست فاصله بین دندان‌هایش ایجاد کند و امروز هم به مدد ارتدونسی باز چند سال طول می‌کشد تا چنین کاری انجام شود؛ اگر همان زمان افراد این نوع خصوصیات ظاهری و شکل و شمایل امام را می‌دانستند به راحتی می‌توانستند مدعیان دروغین را تشخیص دهند.

صالحی با بیان اینکه 23 حدیث در مورد امامت امام در سن کودکی داریم، اظهار کرد: چرا کسی به مدعیان نگفت امام زمان(عج) در کودکی امام شده است. ممکن است بگویند مهدی آمد و مرد که باز می‌پرسیم آیا آن مهدی در کودکی امامت داشت؟ همچنین نشانه دیگر نسب و نیاکان ایشان است و اجداد آن حضرت با نام و نشان با صراحت در روایات بیان شده‌اند و حتی ذهبی هم برای یکان یکان ائمه(ع)، عنوان امام به کار برده و ابن خلکان هم همینطور.

225 حدیث در مورد تولد امام زمان از نسل علی(ع)

وی افزود: 225 حدیث داریم که امام زمان(عج) از نسل امیرالمؤمنین(ع) است و 202 حدیث امام را از نسل حضرت زهرا(س) معرفی کرده است؛ 125 حدیث داریم که از نسل حسنین(ع) است ولی چند مدعی از نسل ائمه(ع) بودند. کسانی که دنبال قادیانی و سودانی و ... راه افتادند اگر به او می‌گفتند تو نهیمن نفر از نسل امام حسین(ع) و از نسل امام علی(ع) و حضرت زهرا نیستی او نمی‌توانست مدعی شود.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: ‌121 روایت داریم  که امام زمان، هفتمین نفر از نسل امام باقر(ع) است؛ یعنی در روایت اینقدر دقیق اشاره کرده تا ما را واکسینه کند؛ در 112 روایت داریم که ششمین امام از نسل امام صادق(ع) و 115 حدیث که ایشان پنجمین از نسل امام کاظم(ع) هستند؛ 111 حدیث داریم که ایشان چهارمین نفر از ولد امام رضا(ع) داریم؛ 11 حدیث داریم که مادر ایشان کنیز است ولی آیا مادر علی محمد شیرازی و بقیه مدعیان مهدویت، کنیز بودند؟

وی با بیان اینکه نوآوری آیت‌الله صافی در جمع‌آوری این احادیث سبب شد تا بنده بتوانم این استفاده را در معرفی مهدی واقعی بکنم، گفت: موضوع دیگر روایات در مورد ویژگی حکومت مهدوی است؛ 148 حدیث داریم که ایشان زمین را از قسط و عدل پر خواهد کرد؛ آیا مدعیان مهدویت چنین کاری کردند؟ 18 حدیث داریم که مهدی زمین را از شرک پاک می‌کند، نصرت الهی بر مردم خواهد آمد و گنجها از زمین بیرون می‌آیند. اخبار فراوانی هست که مردم را به قرآن و سنت برخواهند گرداند؛ روایات متعدد داریم که رفاه خواهند آورد و 14 حدیث داریم اموال در بین مردم فراوان شده و خیر و برکت در زمین زیاد و آب فراوان خواهد شد.

نزول عیسی(ع) در دوره ظهور جزء مسلمات است

وی افزود: حداقل 11 حدیث داریم که محل قیام، مکه است، آیا مدعیان مهدویت از مکه قیام کردند؟ 28 حدیث داریم که یاران اولیه آن حضرت 313 نفر هستند، قیام به سیف دارند و خود حضرت مستقیما خواهند جنگید و شمشیر ایشان ذوالفقار است. 9 حدیث داریم که با سفیانی می‌جنگند؛ 52 حدیث در مورد ندای آسمانی داریم همچنین 63 حدیث به علائم حتمیه اشاره کرده است. 39 حدیث به نزول عیسی(ع) و نماز خواندن پشت سر امام(ع) اشاره دارد و این از مسلمات اجماعی میان اهل سنت و شیعه است. 15 حدیث هم بیان کرده که معجزات تمام انبیاء را دارد تا حجت بر همگان تمام شود. 

انتهای پیام
captcha