پیش‌نویس مجوز راه‌اندازی مدارس قرآن حفظ‌محور تهیه شد
کد خبر: 4088948
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
باقری:

پیش‌نویس مجوز راه‌اندازی مدارس قرآن حفظ‌محور تهیه شد

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به تهیه پیش‌نویس مجوز راه‌اندازی مدارس حفظ‌محور اشاره کرد و گفت: دانش‌آموزان می‌توانند با حضور در این مدارس بدون باز ماندن از تحصیل به حفظ قرآن بپردازند.

پیش‌نویس مجوز راه‌اندازی مدارس قرآن حفظ‌محور تهیه شدبه گزارش ایکنا، برنامه رادیویی افق، عصر امروز، 9 مهرماه با حضور میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و با موضوع برنامه‌های قرآنی مدارس به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت. 
 
باقری با اشاره به اینکه امسال با توجه به برقراری آموزش‌های حضوری اما از دستاوردهای دوساله در فضای مجازی در شرایط کرونا، غافل نخواهیم شد، افزود: به طوری که حتی به تلفن هوشمند به عنوان دستگاه کاربردی و مکمل در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی در مدارس نگاه می‌شود. 
 
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بازنگری که در فعالیت‌ها و شیوه‌های اجرا صورت گرفته است، اظهار کرد: ما به خاستگاه این فعالیت‌ها در گذشته نگاه کردیم، اینکه ببینیم چه میزان هدف آن محقق شده است، اما امروزه ناچاریم برنامه‌ریزی جذاب برای انتخاب مشتاقانه دانش‌آموزان و جذب حداکثری دانش‌آموزان به برنامه‌های فوق برنامه و استفاده از علم امروزی را داشته باشیم. بنابر این باید ذائقه دانش آموزان را شناسایی کنیم.
 
وی با اشاره به همکاری با سازمان پژوهش، و تالیف جدید کتاب‌های قرآن دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به صورت آزمایشی، گفت: کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی با اهداف ۹گانه آموزش عمومی قرآن و سند تحول بنیادین تالیف شده است به طوری که در کتاب‌های قرآن دبستان به صورت پراکنده حفظ سوره‌هایی از جزء سی‌ام در نظر گرفته شده است تا دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در پایان پایه ششم به حفظ جزء ۳۰  برسند.
 
باقری درباره استمرار فعالیت ۱۷ کانال تخصصی اداره‌کل قرآن، عترت و نماز معاونت پرورشی و فرهنگی در شبکه شاد، اضافه کرد: محتوای آموزشی و منابع آموزشی از طریق این کانال‌ها به سهولت و متناسب با نیاز روز در اختیار معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آنها قرار می‌گیرد. برخی از این کانال‌ها یک نشانی دارد که مخاطبان می‌توانند از طریق آن با ادمین کانال در ارتباط باشند و برخی از این کانال‌ها چون پاسخ به شبهات دینی و حوزه نماز، فعالیت دوسویه دارند.
 
وی به افزوده شدن رمزینه‌ها یا کد QR به عنوان محتواهای جانبی و مکمل بحث آموزش اشاره و تصریح کرد: یکی از نقاط افتراق در گذشته، عدم ورود حوزه پژوهشی به برنامه‌های درسی بوده است. با وجود ۱۶ میلیون دانش‌آموز در کشور و محتواهای آموزشی نیازی نیست که کتاب مکمل تدوین و تولید شود، بلکه می‌توان از همین محتوای آموزشی کتاب‌های درسی با غنابخشی و افزودن متمم‌هایی استفاده کرد و این کار گشایش و پیش‌برنده فعالیت‌های ما است. بنابر این رمزینه‌های کتاب‌های درسی بر این اساس، نگارش، تدوین و تولید شده است. از سوی دیگر همان سوره‌ها آموزشی هر پایه به عنوان الگوی مسابقه‌ای نگاه می‌شود.  
 
وی ادامه داد: به این ترتیب دانش‌آموز در کنار آموخته‌های کتاب درسی با الگوهای مسابقه‌ای نیز همراه می‌شوند. همچنین با قرارگیری رمزینه‌ها، دانش‌آموزان می‌توانند از انیمیشن‌ها یا محتواهای تصویری متناسب، بهره‌مند شوند. بنابر این رمزینه‌ها موجب تقویت و تکمیل کتاب‌های درسی و ارائه محتوای آموزشی معاونت پرورشی است که دانش‌آموزان به سهولت با انتقال به فضای دیگر از محتوای مکمل برخوردار می‌شوند. 
 
مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش تصریح کرد: از دیگر اهداف این رمزینه‌ها آموزش به اولیای علاقه‌مند است. اولیا می‌توانند با دریافت محتوای آموزشی به آگاهی علمی خود بیفزایند. البته باید گفت محتوای رمزینه‌ها در حال به روزرسانی و افزایش است.
 
وی افزود: بنابر این در مسابقات قرآن، عترت و نماز امسال هم شاهد افزایش دانش‌آموزان و هم کیفیت مسابقات خواهیم بود. از طرف دیگر معلمان نیز هنگامی که با محتوای درسی قوی روبرو می‌شوند، با انگیزه‌ مضاعف، به دنبال تقویت کار عملی به دانش‌آموزان خواهند بود تا علاوه بر محتوای قوی از لحاظ عملی نیز دانش‌آموزان از کیفیت خوبی برخوردار شوند.
 
باقری در بخش دیگری از گفته‌هایش به تعامل مدارس غیرانتفاعی با معاونت پرورشی و فرهنگی و اداره‌کل قرآن و نماز وزارت آموزش و پرورش در خصوص برخورداری از برنامه‌های این حوزه اشاره کرد و گفت: البته مدارس غیر دولتی بر اساس رویکرد غالب‌شان به فعالیت می‌پردازند. برخی از آنها بر اساس رویکرد معارفی که دارند، فعالیت‌های قرآنی را بیشتر دنبال می‌کنند و برخی از مدارس نیز به دلیل غالب بودن رویکرد آموزشی و پرورشی، این رویکردها را دنبال می‌کند، اما در مجموع مدارس غیرانتفاعی نیز به دنبال اجرایی کردن سهم خود در زمینه فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی هستند.
 
وی به تهیه پیش‌نویس مجوز راه‌اندازی مدارس حفظمحور نیز اشاره کرد و گفت: دانش‌آموزان می‌توانند با حضور در این مدارس بدون اینکه از تحصیل باز بمانند به حفظ خود بپردازند. از سوی دیگر موسساتی که مدارس شبانه‌روزی و سه ساله حفظ دارند، می‌توانند از این طریق با اخذ مجوز فعالیت خود را رسمیت بخشند.
 
باقری به ابلاغ شیوه‌نامه تغییر رویکرد مدارس تخصصی قرآن به حفظمحور اشاره کرد و افزود: مدارس قرآن با رویکرد فعالیت فوق راه‌اندازی شدند که تقریباً چهار سال از عمر فعالیتشان نگذشته بود به دلیل مسائل مالی، جمع شدند، اما قریب به ۱۳۰۰ یا ۱۴۰۰ مدرسه تخصصی قرآن کماکان در برخی از استان‌ها با فعالیت تمام و در برخی از استان‌ها نیمه‌فعال هستند و امسال و در سال تحصیلی جدید با ابلاغ این شیوه‌نامه می‌توانستند رویکرد خود را به صورت اختیاری به مدارس حفظمحور تغییر دهند، اما از سال آینده این امر اجباری است و تابلوهای مدارس تخصصی قرآن جمع خواهد شد.
 
وی ادامه داد: در این مدارس دانش‌آموزان از شش جلسه در هفته از برنامه مازاد درسی برخوردار خواهند، البته این برنامه برای دبستان‌های دور دوم مد نظر است.
 
باقری در پایان به فعالیت ۷۶۰ مرکز دارالقرآن تحت نظارت آموزش و پرورش در سطح کشور اشاره کرد و افزود: فعالیت این مراکز فوق برنامه است و  ۵۰ درصد فعالیت این مراکز در سال تحصیلی جدید به حفظ اختصاص پیدا می‌کند.
 
یادآور می‌شود، برنامه افق، كاری از گروه اطلاع‌رسانی روزهای شنبه از ساعت 12:۱۵ تا 15 از شبكه رادیویی قرآن بر روی آنتن می‌رود.
انتهای پیام
captcha