فراخوان نشست هفدهم شورای عالی قرآن منتشر شد + پوستر
کد خبر: 4088917
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸

فراخوان نشست هفدهم شورای عالی قرآن منتشر شد + پوستر

هفدهمین دوره نشست شورای عالی قرآن با هدف ارتقای سطح دانشی و مهارتی جامعه قاریان و مجریان نغمه‌های دینی برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی -‌ تخصصی با موضوعات مرتبط با علوم و فنون تلاوت قرآن کریم از اوایل دهه ۸۰ در دستور کار سالانه شورای عالی قرآن قرار گرفت.

این نشست‌ها با هدف ارتقای سطح دانشی و مهارتی جامعه قاریان و مجریان نغمه‌های دینی طراحی شده که در سال جاری هفدهمین دوره خود را پشت سر خواهد گذاشت.

محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن در این خصوص گفت: هفدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن، معطوف به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در محفل قرآنی طلیعه ماه مبارک رمضان امسال است که معظم له خطاب به استادان و قاریان قرآن، توجه به مهندسی تلاوت را با ذکر برخی از ظرایف و مصادیق آن مورد تأکید قرار دادند.

معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن افزود: بر این اساس، هفدهمین نشست تخصصی که در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود با یک نگاه کاملاً کارشناسانه به ابعاد مختلف «مهندسی تلاوت قرآن کریم» خواهد پرداخت.

وی از پژوهشگران و صاحب‌نظران قرآنی دعوت کرد، مقالات، طرح‌ها و ایده‌های خود را ذیل محور‌ها و موضوعات تعیین شده، تا پایان آذرماه به شورای عالی قرآن ارسال کنند. پس از ارزیابی طرح‌ها و ایده‌های واصله توسط داوران متخصص قرآنی و رسانه‌ای، از برگزیدگان در اختتامیه نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم تجلیل به‌عمل می‌آید و این ایده‌ها جهت بهره‌برداری و برنامه‌سازی در اختیار رسانه ملی قرار خواهد گرفت.

محور‌ها و موضوعات نشست هفدهم به قرار زیر است.

محور اول: مفهوم‌شناسی، هدف، ضرورت

تبیین چیستی و چرایی مهندسی تلاوت، مخاطب‌شناسی در تلاوت قرآن، بازشناسی نظام حاکم بر هندسه تلاوت با تحلیل بیانات رهبر معظم انقلاب، سبک‌شناسی تلاوت قاریان تراز و نقش آن در مفهوم‌شناسی مهندسی تلاوت

محور دوم: مبانی و مؤلّفه‌ها

ارکان و شاخصه‌های فنّی و معنوی هنر مقدس تلاوت قرآن (تجوید، صوت، لحن، وقف و ابتدا، قرائات/ خشوع، اخلاص و...) و نقش آن در مهندسی تلاوت، جایگاه معنامحوری و تدبر در مهندسی تلاوت، جایگاه تقلید در قرائت هنری قرآن، نقش دانش ادبیات عرب در مهندسی تلاوت، نقش احساس و ادراک در مهندسی تلاوت، نقش تجسم، تصویرگری و القای معنا در مهندسی تلاوت، مصادیق مهندسی تلاوت در قرائت استادانه قاریان تراز جهان اسلام

محور سوم: آسیب‌شناسی

مهندسی تلاوت، موانع و آسیب‌ها، نقد و بررسی آیین‌نامه و نحوه اجرای طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن، نقد و بررسی آیین‌نامه و نحوه اجرای مسابقات قرائت قرآن

علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاع بیشتر از این فراخوان به پایگاه شورای عالی قرآن به نشانی quranshora.ir مراجعه کنند. همچنین شماره تماس ۸۸۴۹۳۸۱۳۰۲۱ نیز در ساعات اداری جهت پاسخگویی به سوالات شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است.

دریافت راهنمای نگارش مقالات

فراخوان نشست هفدهم شورای عالی قرآن منتشر شد + پوستر

انتهای پیام
captcha