جانباز غلامپور: توقعی نداریم اما از نمایندگان بی‌توجه به مردم ناراحتیم
کد خبر: 4087426
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴
رزمندگان از دفاع مقدس می‌گویند/ 2

جانباز غلامپور: توقعی نداریم اما از نمایندگان بی‌توجه به مردم ناراحتیم

سرهنگ خلبان جانباز علی اصغر غلام‌پور گفت: ناراحتی ما از نمایندگانی است که توسط ملت انتخاب شده و به مجلس راه پیدا کردند اما کاری برای مردم انجام نمی‌دهند.

ایکنا به مناسبت هفته دفاع مقدس گفت‌وگوهایی با رزمندگان کشور در طول جنگ تحمیلی انجام داده است. در بخش اول با امر بختیاری گفت‌وگویی داشتیم و در این قسمت، با سرهنگ علی اصغر غلام‌پور؛ یکی از خلبانان جنگنده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی مصاحبه کرده‌ایم.

سرهنگ خلبان علی‌اصغر غلام‌پور در سال 1354 وارد ارتش شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در غائله کردستان، گنبد و خلق خوزستان حضوری فعال داشت. وی با آغاز جنگ تحمیلی در تمام عملیات‌های دفاع مقدس تا انتها حضور داشته است و اکنون از جانبازان جنگ تحمیلی محسوب می‌شود.

در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانیم.

ایکنا- چرا از جنگ ایران و عراق به عنوان هشت سال دفاع مقدس نام می‌بریم؟

دفاع ما مقدس بود و اگر نبود نمی‌توانستیم موفق شویم. در جنگ تحمیلی، همه دنیا علیه ما بودند و تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز از صدام حمایت اقتصادی می‌کردند. ما به تنهایی و به رهبری حضرت امام(ره)  توانستیم در مقابل این دشمنان قسم‌خورده موفق شویم.

این دفاع به این لحاظ مقدس است که همه ملت ایران اعم از زن و مرد، کوچک و بزرگ در این جنگ حضور داشتند؛ یعنی تمام ملت در این جنگ سهیم و شریک بودند. تنها ارتش و سپاه در جنگ نبود بلکه همه ملت دست به دست هم دادند. ارتش قدرتمند هم با وجود رفتار تعدادی از انقلابی‌نماها که در کمیته و سپاه بودند و ناراحتی‌هایی ایجاد می‌کردند غیرتش قبول نمی‌کرد که جبهه را ترک کند. ارتش همیشه با چشمان باز در خط مقدم حضور داشت و از دستاوردهای اتقلاب و کیان کشور دفاع کرد.

ایکنا- آیا مفاهیم این هشت سال به نسل جدید منتقل شده است؟

اگر گفته بزرگان را در نظر داشته باشیم هنوز به آن جایی که باید دست پیدا کند دست نیافته‌ایم. مقام معظم رهبری فرمودند که حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، معارف جنگ و راهیان نور باید فعال باشند تا همه نسل‌ها بعد از جنگ بدانند که در دفاع مقدس چه گذشت و ارتش، سپاه و بسیج چه کردند.

در زمان جنگ سه میلیون و 500 هزار نفر بیشتر در جبهه‌ها حضور نداشتیم ولی همین تعداد هم خیلی بود که توانستند در جنگ سرنوشت‌ساز باشند و فرجام جنگ را تغییر دهند.

ایکنا- برای انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل جدید چه کار می‌شود کرد؟

راویانی که در مناطق جنگی و اردوهای راهیان نور حضور پیدا باید با جان و دل حقایق دفاع مقدس را بیان کنند. غلو کردن فایده ندارد بلکه آن چیزی که واقعاً اتفاق افتاده باید بیان شود. نسل جدید باید بدانند که چه جانفشانی‌هایی در این هشت سال جنگ صورت گرفته و چه انسان‌های شریفی شهید شدند و خون آنها ریخته شد تا درخت انقلاب آبیاری شود. درخت انقلاب امروز تنومند است و هیچ چیز حریف آن نیست و همه این‌ها به وحدت و یکپارچگی ملت برمی‌گردد. تا زمانی که ملت وحدت داشته باشند هیچ کس یارای آن را پیدا نمی‌کند که در مقابل ایران عزیز ایستادگی کند.

به نسل جدید توصیه هم کرده‌ام اگر جنگی شد و توانستید با دشمن بجنگید و بایستید زمانی که جنگ تمام شد تمامی خاطرات و تجربیات جنگ را در خاکریز نگذارید و با خودتان بیاورید زیرا الان تعدادی در مجلس ما را غریبه می‌پندارند در صورتی که ما همان‌هایی بودیم که در جنگ مردانه جنگیدیم و الان هم پشیمان نیستیم. پشیمانی برای هیچ کدام از رزمنده‌هایی که بلندمدت در جبهه حضور داشته‌اند معنی ندارد زیرا دفاع از دین، ناموس و مملکت فداکاری‌ است و همه مردم ایران این خصلت را دارا هستند.

ایکنا- به نظر شما دستاوردهای دفاع مقدس چه بوده است؟

ما در زمان جنگ در استفاده کردن از تجهیزات جنگی مانند توپ، گلوله و... محدودیت داشتیم به دلیل تحریم‌ها حتی سیم‌خاردار و گونی هم به ما نمی‌دادند که در آن شن بریزیم اما این تحریم‌ها برای ما فرصت شد و توانستیم دست به دست هم دهیم و کارهایی کنیم که امروز از نظر موشکی و باقی تجهیزات نظامی بی‌نیاز از کشورهای دیگر باشیم.

همه این ابزار را داریم تا به دشمن بگوییم که نتازید و اگر هم خواستید بتازید با این سلاح‌هایی که خودمان ساختیم مواجه می‌شوید و این سلاح‌های بازدارنده ماست.

ایکنا- بعد از گذشت ۴۲ سال از شروع دفاع مقدس، امروز آن دوران را چگونه می‌بینید؟

بعد از گذشت 42 سال سوالات بسیاری شده است که دل ما را به درد آورده است. مثل افرادی که در مجلس و خانه ملت نشستند و با برخی صحبت‌ها ما را رنجانده‌اند. حتی در نامه‌ای که به آنها نوشتیم ذکر کردیم که با این روند فکر نمی‌کنیم که اگر جنگ دیگری پیش گرفت نوه‌های ما و نسل جدید، مثل ما در مقابل دشمن بایستند.

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری تأکید کردند که رزمنده‌های ارتش به خاطر معیشت در پیچ و خم زندگی نمانند و به آنها رسیدگی شود اما هیچ ترتیب اثری داده نشد. ما نگران این نیستیم که چرا ما را غریبه می‌پندارند و به فکر ما نیستند. ما همه خاطرات و تجربه خود را در خاکریز‌های دفاع مقدس جا گذاشتیم و آمدیم. به همین دلیل است که هیچ کدام از این افراد متوجه آن فداکاری‌ها و جانفشانی‌ها نیستند.

ایکنا- سخن پایانی.

ما از ملت واقعاً راضی هستیم و ناراحتی ما از مسئولین است به خصوص نمایندگانی که توسط ملت انتخاب شدند و به مجلس راه پیدا کردند اما کاری برای مردم انجام نمی‌دهند. همه این موضوعات را ما به خدا واگذار کردیم. خدا می‌داند که چقدر در جنگ صبوری کردیم و نهایت دقت را خرج کردیم.

هوانیروز برای نظام جمهوری اسلامی بسیار زحمت کشیده است. ما در تمام عملیات‌ها حضور داشتیم و خطر را به جان می‌خریدیم و جلو می‌رفتیم. ما به گونه‌ای نقشه عملیات را طرح‌ریزی می‌کردیم تا در هنگام عملیات زمانی که آتش را بر دشمن می‌گشودیم هیچ یک از عزیزان رزمنده‌های ما آسیب نبینند.

در آخر اینکه من راوی ملی و استاد معارف جنگ هستم و هیچ استفاده‌ای از من و نظایر من در جایی نمی‌شود در صورتی که می‌شود از این تجربیات بسیار استفاده بهتری کرد.

انتهای پیام
captcha