خانواده‌ها؛ بزرگترین پشتیبان رزمنده‌ها
کد خبر: 4086940
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۲

خانواده‌ها؛ بزرگترین پشتیبان رزمنده‌ها

یک رزمنده دفاع مقدس ضمن تشریح خاطرات خود از آن دوران،‌ خانواده‌ها و مردم را بزرگترین پشتیبان رزمنده‌ها در نبرد حق علیه باطل عنوان کرد.

سردار رشید محمدی، یک رزمنده دفاع مقدس و استاد دانشگاه،به گزارش ایکنا، سردار رشید محمدی، یک رزمنده دفاع مقدس و استاد دانشگاه، در نشست تخصصی با موضوع «نقش رزمندگان خراسان شمالی در جنگ تحمیلی» که از سوی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی واحد خراسان شمالی برگزار شد، با اشاره به اینکه رمز موفقیت رزمندگان ایرانی در اخلاص عمل  آن‌ها بود، اظهار کرد: جنگی ناخواسته در ۳۱ شهریور ماه ۵۹ بر کشور ما تحمیل شد و ما آمادگی لازم را برای جنگ نداشتیم زیرا کشور تازه انقلابی شده بود و ساختار سیاسی تغییر کرده بود و دشمن با توجه به  آشفتگی ‌های اجتماعی، زیرساخت‌ها و ساختار سیاسی که در  کشور ایجاد شده بود؛ برآورد کرده بود که بهترین فرصت برای حمله به کشور ایران است.

وی ادامه داد: اما با توجه به شور و شعف انقلابی که در سراسر کشور ایجاد شده بود، برای بسیاری از مردم و جوانان انقلابی آغاز جنگ تکان دهنده بود به خصوص جوانان استان خراسان شمالی که خودشان را آماده دفاع از کشور می‌دیدند و این باعث شده بود که بسیاری از آن‌ها به صورت نیروی داوطلب وارد بسیج شوند و چند دوره آموزشی را برای حضور در جبهه بگذرانند و این بستر کار مقدماتی بود تا به عنوان یک رزمنده نقش آفرینی کنند.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه جوانی 19 ساله بوده که درخواست اعزام به جبهه را داشته است، افزود: در 19 سالگی برای اعزام به دوره آموزشی سربازی به هنگ ژاندارمری مراجعه کردم اما برای اعزام موافقت نمی‌کردند.

سردار محمدی با اشاره به اینکه اخبار ناخوشایندی را که می‌شنیدیم موجب شده بود تا نتوانیم بی‌تفاوت باشیم، اضافه کرد: در آن زمان به عنوان نیروی داوطلب وارد پادگان‌های آموزشی شدم و به عنوان یک رزمنده در فرماندهی دسته، گروهان، گردان و... به کشور خدمت کردم.

وی ادامه داد: در ابتدای جنگ، ستاد مردمی جنگ و بسیج مستضعفین که بعدها به بسیج ملی معروف شد، در استان تشکیل شد که جوانان برای حضور در جبهه به آنجا مراجعه می‌کردند تا بتوانند در جنگ شرکت کنند. برخی از بزرگان مانند آیت الله مهمان نواز، شهید علی سلطانی‌، شهید ایرج رستمی‌، شهید ابراهیم شریفی، شهید علی رمضانی، شهید محقر، شهید رجبعلی محمد‌زاده، شهید قنبر زاده و خیلی از شهدای دیگر در قالب ستاد مردمی فعالیت می‌کردند و این فعالیت‌ها در جهت پشتیبانی از جبهه بود و کمک‌های زیادی به رزمندگان می‌کردند که همین تشکیلات مردمی به مرور زمان به گردان‌های رزمی و تیپ‌ها تبدیل شد.

سردار محمدی با بیان اینکه گردان‌های رزمی خراسان شمالی به صورت خودجوش با حضور داوطلبانه نیروهای مردمی تشکیل شد افزود: این گردان‌ها به مرور زمان تیپ را تشکیل دادند و گردان‌های رسول الله، نصرالله، ثارالله، بقیة الله و ... گردان‌های رزمی خراسان شمالی بودند که بعدها به لشگری گسترده تبدیل شدند و در مجموع از خراسان شمالی ۱۲ گردان تشکیل شد.

این رزمنده دفاع مقدس با تأکید براینکه همه رزمنده‌ها در زمان جنگ تحمیلی فقط برای رضای خدا تلاش می‌کردند، تصریح کرد: سرنوست کشور ما با حضور این رزمنده‌ها رقم خورد هیچگونه جنگ و دعوایی برای مسئولیت‌های فرماندهی و... وجود نداشت در موضوعات مختلف افراد توانمند را اصرار مسئولیت فرماندهی می‌دادیم.

سردار محمدی با اشاره به اینکه 2000 کیلومتر با مناطق جنگی کشور فاصله داشتیم و نیروهای رزمنده خراسان شمالی در غرب و جنوب کشور حضور داشتند، افزود: مسافت طولانی این استان تا جبهه مشکلات زیادی از جمله  انتقال پیکر شهیدان به شهرستان‌ها، انتقال اقلام پشتیبانی نیروها و... را به وجود آورده بود.

به گفته این رزمنده دفاع مقدس، جوانان داوطلبانه و به صورت گروهی به جبهه‌ها اعزام می‌شدند و در آنجا به آنها سلاح و تجهیزات داده می‌شد به این صورت بود که نیروها سازماندهی شدند و شکل رسمی را به خود گرفتند. 

وی با اشاره به اینکه تیپ جوادالائمه(ع) مربوط به خراسان شمالی بود، اضافه کرد: در دوران دفاع مقدس عملیات‌های نظامی زیادی انجام شد که وجود نیروهای مردمی در این عملیات‌ها چشمگیر و نقش آفرین بود و سرهنگ رستمی در عملیات طریق القدس و سرهنگ امینی در عملیات آزادسازی خرمشهر  حضور داشتند که و نقش آفرینی کردند.

سردار محمدی با اشاره به آغاز جنگ نفت‌کش‌ها، تصریح کرد: پس از آغاز جنگ نفت‌کش‌ها، جنگ به دریا و سواحل کشیده شده بود و در این جنگ دشمن به دنبال قطع شاهرگ اقتصادی کشور بود که با حضور قدرتمندانه رزمندگان در این جنگ پیروزی بزرگی حاصل شد.

این رزمنده دفاع مقدس نقش خانواده‌ها را در موفقیت کشور در جنگ تحمیلی بسیار پر رنگ دانست و اضافه کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی همه نیروهای رزمنده بحث خانواده‌ها بود و اگر اعتقاد و ایمان  خانواده‌های رزمندگان نبود شرایط سختی برای رزمندگان ایجاد می‌شد و همچنین یادآوری دوران کربلا تسلی قلبی برای آرامش این خانواده‌ها بود

وی تأکید کرد:  اگر پشتبانی خانواده‌ها نبود به طور قطع رزمندگان وظایف خود را به خوبی انجام نمی‌دادند  و این خانواده ها بودند که با پشتیبانی هایشان مانع رفتن جوانان به جبهه نمی‌شدند.

سردار محمدی با اشاره به اینکه هرجنگی تلخی و شیرینی خودش را دارد اظهار کرد: تلخ‌ترین قسمت جنگ آنجایی بود که یک ارتش، جمعی از نیروهایش به شهادت برسد اما به اهداف مشخص شده برای آن ارتش نرسد.

این استاد دانشگاه با تأکید براینکه در عملیات آزادسازی خرمشهر بنده حضور داشتم، ادامه داد: در این عملیات 35 نفر از گردان خودم را از دست دادم و این عملیات موجب شد تا شب و روزهای سختی را سپری کنیم اما لذتی که در پایان پس از آزادسازی خرمشهر به دست آوردیم وصف شدنی نیست.

سردار محمدی در رابطه با این سوال که اگر در جامعه امروزی نیز جنگی رخ بدهد باز هم جوانان مانند جوانان 8 سال جنگ تحمیلی برای دفاع خاک و میهن خود در جبهه‌های جنگ حاضر می‌شوند، بیان کرد: هیچ جوان غیرتمندی تحمل این را ندارد که کشورش در اشغال بیگانگان قرار گیرد.

وی با تأکید براینکه در جامعه امروزی نباید از جنگ فضای مجازی غافل شویم، تصریح کرد: دشمن امروزه می‌خواهد از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها شروع به شایعه پراکنی و تفرقه افکنی میان  جوانان ایرانی بکند و این ما هستیم که نباید به دشمنان اجازه نفوذ و دخالت در امور داخلی کشور را بدهیم.

این استاد دانشگاه با تأکید براینکه 12 شبکه ماهواره‌ای فعالیت خود را به مسائل مربوط به ایران متمرکز کرده‌اند، افزود: اهمیت بصیرت‌افزایی در این زمان‌ها خودش را نشان می‌دهد تا همانطور که در 8 سال جنگ تحمیلی توانستیم پیروز شویم و دست رد به سینه دشمنان بزنیم، امروز نیز با بصیرت در جنگ نرم نیز پیروز شویم.

خبرنگار: شبنم ناروئی

 

 

انتهای پیام
captcha