پیاده‌روی اربعین آیینه گردشگری مذهبی است
کد خبر: 4085709
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱

پیاده‌روی اربعین آیینه گردشگری مذهبی است

مدیر انجمن گردشگری پایدار در خراسان‌جنوبی گفت: گردشگری مذهبی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های گردشگری در جهان محسوب می‌شود که رویداد منحصر به فرد و بزرگ اربعین یکی از مظاهر مهم گردشگری مذهبی به شمار می‌رود.

موکب‌های اربعینیفرصتی تا اربعین نمانده؛ همان اربعینی که میعادگاه تمام عاشقان اهل بیت(ع) است؛ اربعینی که تمدن‌ساز و رسانه بین‌المللی برای بیان آرمان‌های اسلام است. اکنون زائران در مسیر کربلا بوده و موکب‌ها در حال خدمت رسانی به آنان هستند تا خدمت به زائران برای لحظه‌ای متوقف نشود. این همان امری است که به عنوان گردشگری مذهبی می‌شناسیم چراکه خدمت‌رسانی بی‌منتها و بدون ادعا به زائران مصداق عینی و بارز این نوع گردشگری است.

احمد کاشانی، مدیر انجمن گردشگری پایدار در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: گردشگری مذهبی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های گردشگری در جهان محسوب می‌شود که رویداد منحصر به فرد و بزرگ اربعین یکی از مظاهر مهم گردشگری مذهبی به شمار می‌رود.

وی گفت: اربعین رویدادی است که تعلق به کشور خاصی ندارد و تمام عاشقان اباعبدالله(ع) در این رویداد شرکت کرده و بر محور عشق و مردمی بودن می‌چرخد‌؛ همین مردمی بودن باعث گسترش فرهنگ اسلامی خواهد شد و این مهم‌ترین هدف گردشگری مذهبی است.

خدماتی که تمامی ندارد

هاشم صلاحی، ذاکر اهل بیت(ع) و دبیر جامعه ایمانی مشعر در خراسان‌جنوبی، مستقر در موکب صاحب الزمان(ع) در مسیر پیاده‌روی نجف اشرف به کربلا در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: موکب صاحب الزمان(ع) خدماتی از قبیل خیاطی، کفاشی، تعمیرات ویلچر و موبایل و عینک ارائه می‌کند؛ این خدمات منحصر به فرد نیازمند بسیاری از زائران بوده و این موکب با نیاز‌شناسی در میانه مسیر  خادمی می‌کند.

وی بیان کرد: موکب‌ها و خدماتی که عراقی‌ها ارائه می‌کنند بسیار جای تقدیر دارد؛ متأسفانه در فضاهای مجازی شاهد بیان مشکلات کمبود و نرسیدن آب به زائران زمزمه بودیم، اما باید گفت امری که به وفور دیده می‌شود توزیع آب معدنی بهداشتی است.

دبیر جامعه ایمانی مشعر در خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: در طول شبانه‌روز توسط موکب‌ها بدون محدودیت زمانی خدمات ارائه می‌شود و همه خادمان تلاش می‌کنند تا از این فرصت به دست آمده استفاده کنند و حالی خوب و آرامش بخش در برابر خدمت به عاشقان داشته باشند.

صلاحی بیان کرد: اربعین در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی بسیار حائز اهمیت است چراکه بعدی جهانی داشته و پیامی را در این سطح منتشر می‌کند و مشاهدات حاکی از این موضوع است که وقتی پای دل و مردم وسط باشد با پای پیاده هم عاشقی، لذت دارد.

رواج یک نوع تفکر با خدمت به زائران

ابراهیم رضایی، مسئول موکب صاحب الزمان(ع) مستقر در عمود ۸۲۸ در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: موکب صاحب الزمان(ع) یا نایب الشهدا وابسته به کانون همبستگی فرزندان شاهد خراسان‌جنوبی است که به نیابت از شهدا از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را گسترش داد.

وی افزود: این موکب از دوازدهم شهریور برپا شده و تا زمانی که زائری از امام حسین(ع) در خاک عراق وجود داشته باشد این خادمی ادامه دارد؛ در حال حاضر  ۳۳ نفر در سه شیفت در ۲۴ ساعت مشغول به‌کار هستند تا امر رسیدن به حرم امام حسین(ع) تسهیل شود.

مسئول موکب صاحب الزمان(ع) خراسان‌جنوبی گفت: وقتی به گردشگری مذهبی فکر می‌کنیم می‌بینیم که برای رواج این نوع گردشگری باید از اعتقادات مردم کمک گرفت و تا این اعتقادات پای کار باشد می‌توان در جهان این امور را رواج داد.

 

انتهای پیام
captcha