برنامه‌های عاشورایی رادیو به همه سلیقه‌ها توجه دارد + فیلم
کد خبر: 4075065
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
محسن حبیبی:

برنامه‌های عاشورایی رادیو به همه سلیقه‌ها توجه دارد + فیلم

مدیر شورای معارف رادیو در نشست خبری گفت: ۱۴ شبکه رادیو تلاش می‌کنند به طور متنوع به موضوع عاشورا توجه داشته باشند تا بتوانند همه سلیقه‌ها را در این حوزه مد نظر قرار دهند.

به گزارش ایکنا، نشست رسانه‌ای معرفی ویژه برنامه‌های رادیو با حضور محسن حبیبی؛ دبیر شورای معارف رادیو و مسعود کاویانی؛ مدیر رادیو معارف و رادیو محرم در سالن جلسات ساختمان شهدای رادیو امروز دهم تیر برگزار شد.

محسن حبیبی دبیر شورای معارف رادیو در ابتدای این جلسه بیان کرد: رادیو متشکل از ۱۴ شبکه رادیویی است که هر یک از این شبکه‌ها مخاطب خاص خود را دارد.

وی افزود: طبق آماری که اعلام شده امسال مخاطبان رادیو افزایش یافته‌اند و این امر نشان می‌دهد برخلاف برخی تبلیغات که معتقدند عمر رادیو به پایان رسیده باید گفت هنوز رادیو رسانه‌ای جذاب برای مردم است. در رادیو یک اصل مهم وجود دارد آن هم اینکه برنامه‌های تولیدی متنوع باشد تا بتوان به این واسطه همه گروه‌های سنی را جذب کرد. این ویژگی پیرامون آثار مناسبتی شکلی ویژه‌تر به خود گرفته است.

حبیبی ادامه داد: عاشورا یکی از موضوعات ویژه در رادیو است که همیشه سعی شده کامل و دقیق به آن پرداخته شود. نگاه به عاشورا نیز تنها با یک سلیقه خاص نیست بلکه متنوع بودن را در همه برنامه‌ها مدنظر قرار می‌دهد. برنامه‌های عاشورایی رادیو از اول این ماه کار خود را آغاز کرده و تا پایان ماه محرم ادامه خواهد داشت.

دبیر شورای معارف رادیو با بیان اینکه هر ۱۴ شبکه رادیو در ایام محرم رنگ عاشورایی به خود می‌گیرند تصریح کرد: ۲۱۷ برنامه با موضوعات عاشورایی آماده پخش‌شده‌اند که از ۱۴ شبکه روی آنتن خواهند رفت. در میان تولیدات مورد نظر چند موضوع به‌صورت ویژه مدنظر قرار گرفته است. ابتدا تلاش شده فرهنگ ایثار و شهادت مورد ارزیابی جدی قرار گیرد.

برنامه‌های عاشورایی رادیو همه سلیقه‌ها را مدنظر دارد + فیلم

وی ادامه داد: موضوع دیگر به بحث ولایت پذیری مربوط می‌شود. برنامه‌های عاشورایی رادیو با محور قرار دادن فرهنگ ولایت، روی این امر تأکید دارند که پایبندی به این اصل ادامه آرمان‌های عاشورا خواهد بود. همچنین تقویت روحیه حق طلبی موضوعی دیگر است که به آن نگاه جدی داریم. درباره شهدای عاشورا برنامه‌ای ساخته شده که تلاش می‌کند به تک‌تک شهدای عاشورا بپردازد زیرا هر یک از آنها قادرند الگوی قشری خاص در جامعه ما باشند.

حبیبی با بیان اینکه در برنامه‌های عاشورایی رادیو از خانواده شهدا نیز یاد خواهد شد، گفت: در پرداختن به مراسم‌های عزاداری تنها به داخل کشور بسنده نکرده‌ایم بلکه مراسم عزاداری در دیگر کشورهای دنیا را هم مورد توجه قرار داده‌ایم، همچنین نگاه به پیرغلامان از دیگر موضوعاتی است که برنامه‌های رادیو محور کارشان قرار داده‌اند. در کنار این موضوع باید به فرهنگ رسیدگی به ایتام نیز اشاره کنم که در قالب برنامه‌ای با محوریت شیرخوارگاه آمنه روی آنتن خواهد رفت.

حبیبی در بخش دیگری از این مراسم، برنامه‌های عاشورایی شبکه‌های رادیو را معرفی کرد و گفت: همانگونه که گفتم ۲۱۷ برنامه قرار است در ایام ماه محرم روی آنتن رادیو رود برای همین نمی‌توان همه این برنامه‌ها را معرفی کرد پس به اختصار به چند نمونه اشاره می‌کنم. برنامه اول «حسینیه ایران» نام دارد که از رادیو ایران شب‌های تاسوعا و عاشورا پخش خواهد شد. شبکه تهران نیز برنامه‌ای با عنوان «حسینیه تهران» دارد. در این برنامه عزاداری‌های ماه محرم و گفتگو با مردم محور خواهد بود.

وی ادامه داد: «رود فرات» از شبکه صبا پخش خواهد شد. در این برنامه از زبان رود فرات آنچه در عاشورا گذشته روایت می‌شود. همچنین در رادیو فرهنگ برنامه «ظهر روز دهم» به فلسفه و چرایی عاشورا نظر خواهد داشت. «از سکوت تا بایکوت» عنوان برنامه‌ای از رادیو گفتگو است. در این برنامه به آیتم‌هایی پرداخته خواهد شد که از سوی رسانه‌های معاند پخش می‌شود تا پیرامون عاشورا تحریف کنند.

این مدیر رادیویی اضافه کرد: رادیو معارف نیز با برنامه «ملت امام حسین(ع)» تلاش می‌کند مسیر ملت عاشورایی شدن را نشان دهد. همچنین رادیو ورزش با پرداختن به شهدای ورزشکار و همچنین ورزشکارانی که متولی هیئت هستند همراه با عزاداران حسینی خواهد بود. در خاتمه رادیو نمایش با برنامه  «آه واره» بازخوانی مستند از عاشورا خواهد داشت.

در ادامه این جلسه مسعود کاویانی مدیر رادیو معارف و رادیو محرم نیز در سخنانی اظهار کرد: مهم‌ترین دغدغه ما ترویج الگوی صحیح برای عزاداری و مداحی است، در همین رابطه در رادیو محرم به‌صورت ویژه به این حوزه پرداخته خواهد شد. نکته دیگری که به آن نظر داریم فلسفه عاشوراست. عاشورا در یک نصف روز رخ داد اما چه شده که قرنهاست کاربرد دارد و مسلمانان به آن عاشقانه احترام می‌گذارند.

وی تأکید کرد: عشق به امام حسین(ع) تنها به ایران اسلامی ختم نمی‌شود بلکه همه دنیا، عاشقانه امام حسین(ع) را دوست دارند. برای مثال در هند روز عاشورا تعطیل است و عزاداری‌های باشکوهی برگزار می‌شود. در رادیو محرم سعی شده بخشی از این موضوعات مورد توجه قرار گیرد. همچنین درصدد هستیم در کنار افزایش شور حسینی به شعور نیز توجه داشته باشیم چون معتقدیم این دو امر در کنار هم می‌تواند ادامه راه فرهنگ عاشورا باشد.

کاویانی در پایان اعلام کرد: پرداختن به سخنان مقام معظم رهبری و حضرت امام(ره) یکی از موضوعات ویژه در رادیو محرم است. بیانات این بزرگان همیشه راهگشای بسیاری از مسائل بوده که ما از آن غافل بوده‌ایم. در ضمن می‌خواهیم با برنامه‌هایی که تولید می‌کنیم عاملی در جهت وحدت جهان اسلام باشیم.

گزارش از داوود کنشلو
انتهای پیام
captcha