به گزارش خبرنگار ایکنا، نمایشگاه «درختی دوستی بنشان» آثار خوشنویسی جلیل رسولی در گالری گویا در حال برگزاری است. به همین مناسبت گفتوگویی با برخی هنرمندان حاضر انجام دادهایم.
عنایتالله نظری نوری از هنرمندان نقاش در رابطه با این نمایشگاه بیان کرد: خط استاد رسولی در خوشنویسی میزان و ترازوی سالمی برای سنجش است. خط را تنها نباید نگاه کرد؛ درون خط نکات دیگری را بیان میکند که باید به آنها توجه کرد. از این نکات میتوان به مطلبی که با آن خط نوشته شده اشاره کرد.
وی ادامه داد: استادی آقای رسولی در قدرت اجرای این خطوط مشخص است. به گونهای این خطوط را مرتب با یک قلم چوبی و مرکب رونده و لغزنده، تربیت شده روی کاغذ نهادند که ذرهای لغزش ندارد.
نظری نوری با بیان اینکه در بین هنرهای تجسمی خط بسیار شریف است ادامه داد: خط این شرافت را پیدا کرده تا آیات الهی با آن نوشته شود و بر پرده خانه خدا بنشیند. خوشبختی این است که افرادی مثل استاد جلیل رسولی این زیبایی را خلق کردند و آثار خوشنویسی را تأثیرگذار و ماندگار میکنند.
آثار معناگرا و محتوادار
کیومرث غورچیان از هنرمندان نقاش نیز گفت: استاد رسولی با برگزاری این نمایشگاه نگاهی متفاوت منتشر کردند. خوشنویسی در قالب هنرهای تجسمی تعریف میشود که هنر ویژه ایرانی است اما هنوز ابعاد جهانی ندارد. امروزه تعداد خوشنویسان افزایش پیدا کرده که بسیار هم جوان هستند اما اینکه آنها چقدر بتوانند خود را تثبیت و معنای دیگری از خوشنویسی تعریف کنند یک نبوغ و خلاقیت میطلبد.
وی ادامه داد: خوشنویس زیاد است اما هرکسی نمیتواند هنرمند باشد از همین روی هنرمند بسیار نادر و کمیاب است. استاد جلیل رسولی نقب زدهاند و شانه به شانه هنر حضور پیدا کرده و فروتنانه این مهمل را به دوش کشیده است. او کلمات را حمل میکند و آنها را به عینیت درآورده است و ضمن اینکه این آثار فرم و شکل الفبایی دارد، محتوا و معنای الهی نیز دارد. آثار استاد رسولی معناگرا و محتوادار است.
غورچیان افزود: من اعتقادی به مفهوم خطنقاشی ندارم. ما یک شکل کلاسیک و یک شکل انتزاعی از آثار را داریم. غربیها بنیانگذار انتزاع و آبسترکت را کاندینسکی معرفی کردند درصورتی که اینطور نیست. کاشیکاری و خوشنویسی به مراتب قابلیت عرضه جهانی به عنوان هنرهای انتزاعی دارد.
وی در پایان اضافه کرد: فارغ از اینکه ببینیم چه کلمهای در آثار خوشنویسی ارائه شده در این نمایشگاه نوشته شده است؛ آنها فوقالعاده هستند و روح را به خود دعوت میکند. این آثار هم با جان مخاطب و هم با نگاه او ارتباط دارند و تأثیرات درونی بسیاری میگذارند.
قوت و بصیرت
جعفر آذری؛ هنرمند خوشنویس دیگری است که گفت: نظر دادن در رابطه با آثار استاد رسولی نیازمند این است که حتماً در سطح و رتبه این استاد بود تا در رابطه با آثار ایشان نظر داد و من از نظر شاگردی حرف میزنم. افرادی که در عصر حاضر با این قلمی که استاد رسولی خوشنویسی کنند بسیار اندک هستند و این قدرتی که ایشان در قلم خود دارند و صفایی که در قطعات دیده میشود استاد رسولی را خاص میکند.
وی ادامه داد: زیبایی زبان نمیخواهد. برخی از این آثار به قدری چشمنواز هستند که من میتوانم دقایق بسیار زیادی مقابل آن بایستم، لذت ببرم و تفسیر کنم. میتوان قوت و بصیرت را در کارهای ایشان دید و آن را شرح داد.
ریاضت، عامل ماندگاری هنر
جلیل رسولی نیز بیان کرد: اگر کاری بخواهد ماندگار شود باید همراه با ریاضت باشد؛ کار ساده و معمولی ماندگار نمیشود. ما نیز باید آثاری تولید کنیم که نماینده امروز باشد و بگوییم که این کار در قرن چهاردهم انجام شده است.
این هنرمند ادامه داد: با این قلم نوشتن و عیار کار را حفظ کردن کار سختی است. به جرئت میتوان گفت یک هنرمند باید از جان خود مایه بگذارد تا اثر او دیده شود. امروز روزگاری است که مردم بسیار متوجه هستند و به سادگی قانع نمیشوند تا هرکس که نمایشگاه برگزار کرد بیایند تائید و تعریف کنند.
رسولی در رابطه با نمایشگاه بعدی خود گفت: نمایشگاه بعدی من پیرامون نقاشیخط است. نقاشیخط سبکی است که همه با آن ارتباط برقرار میکنند و برای عام و خاص قابل توجه است.
انتهای پیام