قرآن کریم برای نخستین بار در کجا چاپ شد؟
کد خبر: 4068360
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۳

قرآن کریم برای نخستین بار در کجا چاپ شد؟

قرآن کریم برای اولین بار در سال 1530 میلادی در ونیز ایتالیا چاپ شد، اما بر خلاف مفهوم چاپ کنونی، بدین گونه بود که در آن عصر توسط نسخه‌نویسان کتابت می‌شد.

به گزارش ایکنا، العربی نیوز در گزارشی کوتاه درباره اینکه قرآن کریم برای اولین بار در چه زمانی به چاپ رسید، منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، قرآن کریم برای اولین بار در سال 1530 میلادی در ونیز ایتالیا چاپ شد، اما بر خلاف مفهوم چاپ کنونی، بدین گونه بود که در آن عصر توسط نسخه‌نویسان کتابت می‌شد، سپس کتاب جمع‌آوری می‌شد و هر صفحه قرآن کریم برای اینکه تحریف نشود بر روی لوح چوبی به سبک چینی نوشته شده بود و این لوح‌ها در حال حاضر وجود دارد.

در حالی که اولین چاپ قرآن کریم در روسیه در زمان سلطنت کاترین دوم در سال 1787 میلادی بود، در قازان اولین چاپ قرآن کریم در سال 1828 میلادی و در آستانه در سال 1877 میلادی انجام شد.

در چه دوره‌ای قرآن کریم جمع‌آوری شد

در زمان رسول اکرم(ص) قرآن کریم در یک کتاب واحد نوشته نشد، بلکه در ذهن و قلب مسلمانان وجود داشت. در دوران خلافت عثمان، بزرگان امت اسلامی گرد هم آمدند تا درباره راه جمع آوری این کتاب مقدس به توافق برسند.

براساس این گزارش، آنها توافق کردند که هر آنچه را از قاریان دوران حضرت رسول اکرم(ص) که ثابت شده و صحیح است بنویسند و شماری از صحابه شروع به جمع آوری و کتابت آن در کتابی واحد گرفتند و سپس چند جلد از آن را نوشتند و آن را به کشورهای مسلمان ارسال کردند اما نسخه اولی در شهر مدینه باقی ماند.

امام علی (ع)؛ نخستين جامع قرآن

نخستين كسی كه بعد از رحلت پیامبر(ص) قرآن  عنوان پرافتخار «اوّلين خادم و جامع قرآن» را از آنِ خود کرد، حضرت علی(ع) بود.

تشيّع اين عنوان ارزشمند را از آنِ مولای متقيان علي ابن ابي‌طالب(ع) ولی اهل سنت علاوه بر آن حضرت؛ ابوبكر، عمر و عثمان را نيز جزو نخستين تدوين‌كنندگان قرآن می‌شمارند.

قدر جامعِ هر دو ديدگاه اين است كه بعد از رحلت رسول خدا(ص) نخستين كسی كه كمر به تدوين قرآن پرداخت و عنوان پرافتخار، «اوّلين خادم قرآن» را از آنِ خود ساخت، حضرت علی(ع) است. چرا كه افضليت و جامعيت آن حضرت بر كسی پوشيده نيست و هر دو فرقه به اين مطلب تصريح كرده‌اند و نيز اين ديدگاه با سخن رسول خدا(ص) مطابق است كه در آخرين لحظات عمر شريفش خطاب به علی(ع) فرمود: «يا عَليِّ، القُرآنُ خَلْفَ فَراشي في الصُّحُفِ وَالحَريرِ وَالقَراطيس فَخُذُوهُ وَاجْمَعُوا وَلاتُضَيِّعُوهُ؛ اي علی! قرآن در پشت بستر من در صحف (انواع الواح)، حرير و كاغذها قرار دارد، آن را جمع‌آوری كنيد و ضايع نسازيد».

براساس اين وصيت ارزشمند پیامبر(ص) بود كه علی(ع) به تدوين كامل و جامع قرآن پرداخت.

انتهای پیام
captcha