کمپین سازمان‌های اسلامی برای مقابله با اسلام‌هراسی در جهان
کد خبر: 4067963
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹

کمپین سازمان‌های اسلامی برای مقابله با اسلام‌هراسی در جهان

جمعی از سازمان‌های اسلامی مالزی با راه‌اندازی کمپینی خواستار مقابله با اسلام‌هراسی در جهان شدند.

به گزارش ایکنا به نقل از نیواستریت تایمز، شورای مشورتی سازمان‌های اسلامی مالزی، ائتلاف جهانی مسجد در دفاع از اسلام و دبیرخانه مجمع علمای آسیا در نامه‌ای مشترک از راه‌اندازی کمپینی برای مقابله با اسلام‌هراسی خبر دادند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

ما امروز ابتکاری را برای رسیدگی به موضوع اسلام‌هراسی راه‌اندازی می‌کنیم. هدف از این کمپین، رسیدگی به روند تلاش‌های آشکار از سوی بخش‌های خاص برای گسترش و ترویج جنایات ناشی از نفرت و جنایت علیه مسلمانان در سطح جهان است.

ما عمیقاً نگران هستیم که اسلام و مسلمانان در برخی کشورها هدف قرار گرفته‌اند که این امر منجر به درگیری‌های جمعی و طولانی‌مدت شده است. تعصبات نسبت به اسلام و مسلمانان حتی از سوی برخی دولت‌های غربی که تمایل به بدبینی نسبت به اسلام دارند، فراگیر است.

ما خطر یک کارزار عمدی به‌ویژه در غرب برای ایجاد روایت منفی علیه اسلام و مسلمین را احساس می‌کنیم. در سال 2015، اسلام‌هراسی در بریتانیا 200 درصد افزایش یافت و حملات ضد مسلمانان در ایالات متحده نیز 78 درصد افزایش یافت.

اسلام‌هراسی به عنوان «خصومت بی‌اساس با اسلام» تعریف می‌شود. این شامل «تبعیض ناعادلانه علیه افراد و جوامع مسلمان» و حذف مسلمانان از امور سیاسی و اجتماعی است.

اسلام‌هراسی در حال افزایش است. اتهام اسلام به عنوان یک تهدید، عمیقاً در کشورهایی اعمال می‌شود که اسلام را چالشی بزرگ برای تمدن مدرن غربی می‌دانند. در حالی که کشورهای غیرغربی مانند چین، میانمار، هند و سریلانکا گرفتار ایدئولوژی عدم همزیستی دینی و روابط ناهماهنگ با اسلام هستند، گروه‌های ملی‌گرای افراطی درباره این فرضیه می‌اندیشند که مقابله با حضور اسلام معادل حفظ منافع ملی است. اسلام‌هراسی و بیگانه‌هراسی در کانون توجه قرار گرفته و جنایات نفرت بر علیه مسلمانان رواج دارد.

به رسمیت شناختن تهدید اسلام‌هراسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شده است که قطعنامه‌ای را تصویب کرد که 15 مارس را به عنوان روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی اعلام کرد. 

در ادامه این بیانیه آمده است: ما از تلاش پاکستان که قطعنامه‌ای را برای اعلام روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی ارائه کرده است، استقبال می‌کنیم. ما نگرانی عمیق خود را در مورد اسلام‌هراسی ابراز می‌کنیم که به عنوان شکل جدیدی از نژادپرستی، از جمله ممنوعیت تبعیض‌آمیز سفر، سخنان نفرت‌انگیز و هدف قرار دادن دختران و زنان مسلمان آسیب‌پذیر به دلیل نحوه پوشش آنها ظاهر شده است. تنش‌های فزاینده به این معنی است که بسیاری از جوامع اقلیت‌های قومی و مذهبی به‌طور فزاینده‌ای نژادپرستی را در زندگی روزمره خود تجربه می‌کنند.

سیک‌ها، هندوها، سایر جنوب آسیایی‌ها، آن‌هایی که دارای تبار آفریقایی هستند و حتی برخی از مهاجران اروپای مرکزی و شرقی همه در یک دسته قرار می‌گیرند.

ما به‌طور کامل از نیاز به طراحی یک استراتژی مؤثر برای مقابله با اقدامات و سیاست‌های مناسب برای مقابله با اسلام‌هراسی و روندهای منفی آن حمایت می‌کنیم. نیاز فوری به اجرای یک اقدام جهانی برای مقابله با خشونت فزاینده علیه مسلمانان و جوامع مسلمان در سراسر جهان وجود دارد. ما ریشه‌های تاریخی عمیق اسلام‌هراسی در غرب را می‌دانیم که به دوران جنگ‌های صلیبی باز می‌گردد. ذهنیت غربی هنوز مسلمانان و اسلام را به عنوان یک تهدید می‌شناسد.

ما حملات فراگیر علیه مسلمانان در هند را محکوم می‌‌کنیم که حقوق بشر، قوانین بین‌المللی و حتی قانون اساسی هند را نقض می‌کند. هند از طریق کمپین نفرت به خطرناک‌ترین کشور برای اقامت مسلمانان تبدیل شده است. خشونت علیه اسلام به حدی فراگیر شده است که حملات فیزیکی علیه مسلمانان هر روز اتفاق می‌افتد.

ما از همه رهبران مسلمان در هر سطحی (سیاستمداران، روشنفکران و دانشمندان، متخصصان و روزنامه‌نگاران) می‌خواهیم که با این ترس و تحقیر دیرینه مبارزه کنند. این یک چالش جهانی است و نیاز به یک جنبش جهانی برای حل آن دارد. ما از دولت مالزی می‌خواهیم که به‌طور جدی به روند اسلام‌هراسی که به تعصبات و برداشت‌های منفی نسبت به اسلام دامن می‌زند، توجه کند.

ما با بسیج سازمان‌های غیردولتی، علما، رسانه‌ها و سازمان‌های دولتی برای آموزش توده‌ها در اصلاح رویکرد اسلام‌هراسانه، کمپین‌های تأثیرگذاری ترتیب خواهیم داد.

انتهای پیام
captcha