جامعه قرآنی برای شفای استاد شهیدی‌پور دعا کنند
کد خبر: 4066822
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶

جامعه قرآنی برای شفای استاد شهیدی‌پور دعا کنند

مدتی است که حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور در بستر بیماری است. به این منظور خبرنگار ایکنا بر بالین این پیشکسوت قرآنی حاضر و جویای آخرین وضعیت سلامت جسمانی ایشان شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پوربه گزارش ایکنا از قم، مدتی است که حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور در بستر بیماری است؛ با حضور بر بالین این استاد قرآنی، پزشکان از بیان شرح حال وضعیت ایشان خودداری می‌کنند، اما بعد از دیدار، آرام از استاد می‌پرسم: استاد خوبید؟ که آرام‌تر از من در حالی که آثار بیماری کاملا بر ایشان مشهود است، با همان آرامش قلبی برگرفته از ارتباطش با قرآن در حالی که کمی سرشان و پلک‌هایشان را به سمت پایین می‌آورد و بدون تکلم و صدا و صرفا با حرکت لب‌ها ادامه می‌دهد: بله..

وی یکی از پیشکسوتان فرهیخته قرآنی کشور و از مدرسان و داوران حوزه قرائت، تجوید و مفاهیم مسابقات بین‌المللی قرآن است که در سال‌های اخیر زندگی خود را علی‌رغم داشتن بیماری، با پیگیری‌های درمانی و کنترل سپری کرده است. ایشان طی هفته‌های اخیر به‌دلیل وخامت حال در آی‌سی‌یو یکی از بیمارستان‌های قم بستری است.

حجت‌الاسلام شهیدی‌پور متولد قم است و در یکی از خانواده‌های روحانی در سال 1337 دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی خود را در حالی که در بیشتر سال‌ها دانش‌آموز نمونه کلاس بود در دبستان ملی مسعود سپری کرد که در نهایت در سال 1351 وارد حوزه علمیه شد و در مدرسه علمیه مرحوم آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی به تحصیل مشغول شد.

او در کنار تحصیل ادبیات زبان عربی و دروس مقدماتی حوزوی به تحصیل فنون قرائت، حفظ قرآن کریم بسیار اهمیت می‌داد که در نهایت طی چهار سال به حفظ کل قرآن نائل شد. به گفته وی حفظ از سال 1351 شروع و در سال 1355 خاتمه یافت که از نظر کارشناسان این خود نمونه‌ای از اولین گام‌های ایشان در احیای ارزش‌های قرآنی است. حجت‌الاسلام شهیدی‌پور همواره خدمات ارزنده‌ای در حوزه قرآن در مؤسسات علمی و نهادهای انقلابی از جمله سپاه پاسداران، بسیج، جهادسازندگی، اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی انجام داده است.

پدر ایشان عالم بزرگواری بودند که مورد وثوق و اعتماد آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی و عموی ایشان نیز از خطبای برجسته و از نهج‌البلاغه‌پژوهان روزگار خود و حافظ نهج‌البلاغه و مفسر آن نیز بودند. برادر این عالم که از عالمان عالی فقهی است، هم‌اکنون یکی از صاحب‌نظران حوزه فقه در استان قم است.

خادم خادمان قرآنی هستم

وقتی گفت‌وگوهای پیشین از این پیشکسوت قرآنی معاصر را بررسی می‌کنیم، به مطالب زیبا و جذابی برخورد می‌کنیم که به‌طور مثال چندی پیش طی مراسم تکریم در قالب طرح تحیت از این استاد فرهیخته قرآنی به‌عنوان دایرةالمعارف قرآنی یاد شد زیرا فعالان قرآنی معتقدند هر مشکل و سؤالی که در مورد علوم قرآنی پیش می‌آید، ایشان به‌خوبی به آن پاسخگو هستند. البته ایشان طی همان مراسم هم به‌واسطه خضوعی که دارند خود را خادم خادمان قرآنی می‌داند.

حجت‌السلام شهیدی‌پور از جمله افرادی هستند که قرآن‌آموزان جوان حدود دو دهه در سازمان اوقاف و مسابقات قرآن توفیق درک حضور ایشان را دارند. وی معتقد است که نجات همه در گرو قرآن و اهل‌ بیت(ع) است و آنچه سبب سعادت و رستگاری انسان می‌شود تمسک به آن‌هاست و نظام مقدس جمهوری اسلامی با تمسک به فرهنگ قرآن و به یاری خداوند متعال تا قیامت استمرار خواهد داشت.

از جمله تأکیدات ایشان در مورد قرآن کریم آن است که قرآن بر محور ولایت می‌چرخد و آرمان اصلی ماست و اگر اهل بیت(ع) و ولایت نباشد قرآن هدایت‌گر نخواهد بود و اهل بیت(ع) نیز بدون قرآن مفهوم پیدا نمی‎‌کند.

مقام معظم رهبری معلم سرآمد قرآنی است

پیشکسوت قرآنی کشورمان که چندی پیش در آستانه روز معلم به گفت‌وگو با ایکنای قم پرداخت، از مقام معظم رهبری نیز به‌عنوان معلم سرآمد و نمونه قرآنی یاد کرد و گفت: شرکت در محافل قرآنی در محضر مقام معظم رهبری از بهترین خاطراتم است، چراکه هیچ شخصی نه در کشورمان بلکه در هیچ نقطه دیگر از جهان اسلام، قدر و ارزش مقام جامعه قرآنی را مانند ایشان رعایت نکرده و این مایه مباهات است؛ در واقع اگر علی‌رغم دشمنی‌ها و کارشکنی‌های فراوانی که در کشور وجود دارد، رشد و توسعه‌ای در عرصه فعالیت‌های قرآنی همچنان پابرجاست، از عنایت و توجه مقام معظم رهبری به معارف قرآنی است.

وی همچنین طی سخنان خود بیان کرده است: مقام معظم رهبری نه تنها در عرصه فقه و معارف قرآنی سرآمد هستند بلکه در حوزه ادبیات نیز صاحب سبک هستند، چراکه در مراسم بزرگداشت مقام حافظ آنچنان سخنرانی کردند که گویا سالیان سال حافظ‌پژوهی کردند.

دو دهه تدریس

این فرهیخته قرآنی افزون بر دو دهه تدریس در دانشکده شهید محلاتی، دانشگاه آزاد اسلامی قم و اراک، دانشگاه قم، پیام‌نور، دانشکده علوم قرآنی قم و مجمع آموزش عالی پردیس قم در منصب‌هایی چون عضو هیئت علمی گروه قرائات مدرسه عالی قرآن و حدیث مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، عضو شورای عالی قرآن اوقاف و امور خیریه، کارشناس تلاوت‌های قرآن در شورای قرآن صداوسیما، عضو کمیسیون تحقیق مرکز طبع و نشر قرآن کریم، عضو گروه گزینش استادان قرآن در دانشگاه آزاد اسلامی، عمر خود را وقف خدمت قرار داده‌‌اند که از آثار ایشان می‌توان از کتاب‌هایی چون سبک‌شناسی تلاوت، تجوید آسان، روان‌خوانی و تجوید قرآن، اصول قرائات سبعه، توضیحات وقف و ابتدا، روانخوانی و تجوید قرآن یاد کرد.

یادآور می‌شود، با توجه به اصل اخلاقی احترام به حریم خصوصی بیمار، ایکنا ضمن تشکر از همکاری مدیریت و تیم پزشکان و پرسنل بیمارستان حضرت ولیعصر(عج)، از بیان شرح جزئیات وضعیت بیماری استاد خودداری می‌کند و امیدوار است با دعای خیر مخاطبان و بهبود وضعیت سلامتی استاد شهیدی‌پور، شاهد حضور دوباره این پیشکسوت قرآنی در فضای کلاس‌های درس قرآن و مسابقات باشیم.

گزارش از هدی‌سادات چاوشی

انتهای پیام
captcha