وحدت می‌تواند مشکلات جهان اسلام را برطرف کند
کد خبر: 4065258
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
مولوی اسحاق مدنی در گفت‌وگو با ایکنا:

وحدت می‌تواند مشکلات جهان اسلام را برطرف کند

اسحاق مدنی، عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: اگر ما بخواهیم مذهب خود را تقویت کرده اما اسلام را شکست دهیم آنگاه مذهبی هم باقی نمی‌ماند بلکه شیعه و سنی زمانی زنده ‌هستند که اسلام زنده باشد در غیر این‌صورت هر دو آسیب خواهند دید. وحدت موضوعی اساسی است که می‌تواند مشکلاتی که برای جهان اسلام به وجود آمده را برطرف کند.

 مولوی اسحاق مدنی

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران و کارگزاران حج کشور با اشاره به اهمیت وحدت در جهان اسلام تأکید کردند: «مدام صدبار تکرار می‌کنیم باز یکی از آن طرف صدایش بلند می‌شود راجع به مسئله‌ شیعه و سنی و اختلافات و شکاف‌ها. چرا این کار را می‌کنند؟ چرا به سود دشمن کار می‌کنند؟ نمی‌دانند که انگلیس‌ها هنرشان ایجاد اختلاف است و یکی از گسل‌ها و شکاف‌هایی که همیشه انگلیسی‌ها استفاده کرده‌اند شکاف بین شیعه و سنی بوده؟ حالا به‌تدریج دیگران هم یاد گرفتند و در این اندیشکده‌های آمریکا، اندیشکده‌های سیاسی و... ملاحظه می‌کنید که می‌گویند بله فلان افراد شیعه‌اند، فلان جاها شیعه‌اند فلان جاها سنّی‌اند. به آنها هم رسیده شیعه و سنی! نکنید، برادرانه باهم زندگی کنید»
 
برای بررسی بیشتر اهمیت اتحاد شیعه و سنی با مولوی اسحاق مدنی، رییس گروه فقه اهل سنت دانشگاه مذاهب اسلامی و عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به گفت‌وگو نشستیم. 
 
ایکناـ تلقی شما از مقوله وحدت میان تشیع و تسنن به عنوان دو مذهب اصلی جهان اسلام چیست؟ این وحدت چه اهمیتی دارد و چگونه حاصل می‌شود؟
 
اولین بار نیست که رهبر معظم انقلاب درباره وحدت شیعه و سنی سخن می‌گویند بلکه بارها و بارها چنین موضوعی را بیان کرده و اهمیت بسیاری برای مقوله وحدت قائل هستند. تشکیل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز از همین ایده سرچشمه می‌گیرد و فعالیت‌های دیگری نیز در راستای تحقق فرمایشات ایشان در زمینه وحدت صورت گرفته است. امام خمینی(ره) نیز بارها بر مقوله وحدت تأکید داشتند. واقعیت این است که وحدت یک امر الهی است و نباید به مثابه یک شعار یا مسئله فرعی به آن نگاه کرد بلکه امری اساسی و اصلی است.
 
خدای متعال در آیه 103 سوره آل عمران فرموده است: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ؛ و همگی به رشته (دین) خدا چنگ زده و به راه‌های متفرّق نروید، و به یاد آرید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید، خدا در دلهای شما الفت و مهربانی انداخت و به لطف و نعمت خدا همه برادر دینی یکدیگر شدید، و در پرتگاه آتش بودید، خدا شما را نجات داد. بدین‌گونه خدا آیاتش را برای (راهنمایی) شما بیان می‌کند، باشد که هدایت شوید» با این اوصاف و با توجه به تأکیدات قرآن کریم، باید مردم را به وحدت دعوت کنیم و اگر در جاهایی هم این وحدت وجود دارد تقویت و باثبات و بادوام شود. 
 
می‌توان بر سر مسائل مشترک وحدت داشت
 
مسئله دیگر اینکه وحدت امری امکان‌پذیر است هرچند عده‌ای گمان می‌کنند کاری مشکل است اما اگر اراده‌ای در میان مسلمانان باشد تحقق وحدت آن اندازه هم که فکر می‌کنیم سخت نیست. بزرگانی که شیعه و سنی آنها را قبول دارند در گذشته در میان خود وحدت داشته‌اند هرچند که اختلاف فکری نیز در میان آنها بوده است چراکه اختلاف فکر و اندیشه از لوازم حیات است و اگر معتقد باشیم که می‌‌توانیم بدون کوچکترین اختلافی زندگی کنیم حرفی خلاف واقع است چراکه فقط مردگان که دستشان از زندگی کوتاه است می‌توانند چنین وحدتی را داشته باشند اما انسان‌هایی که دارای اندیشه‌های مختلفی هستند حتما دارای اختلافاتی نیز خواهند بود اما با وجود این اختلافات می‌توان بر سر مسائل مشترک وحدت داشت.
 
بزرگان ما در هیچ جنگ، جهاد و دفاعی ساکت نمی‌نشینند که بقیه به جهاد بروند بلکه همه به صورت مشترک از اسلام و منافع امت اسلامی دفاع می‌کردند لذا ما هم که این بزرگان را قبول داریم باید آنگونه که آنها وحدت داشتند ما هم چنین وحدتی داشته باشیم و این امری است که به راحتی در جهان اسلام پیاده می‌شود چراکه وحدت موضوعی اساسی است که می‌تواند مشکلاتی که برای جهان اسلام به وجود آمده را برطرف کند.
 
ایکناـ چرا برخی در داخل یا خارج از کشور بیشتر دنبال برجسته کردن اختلافات هستند؟
 
معتقدم این افراد، یا دشمنان باهوش انقلاب و اسلام هستند و می‌خواهند از این طریق مسلمانان را دچار تفرقه کنند یا دوستان نادان هستند. دشمن معتقد است بهترین راه از بین بردن اسلام این است که تفرقه در میان مسلمانان ایجاد کند و سال‌ها از چنین سیاستی بهره برده‌اند. یک عده هم دوستان نادان هستند که مسلمان شیعه یا مسلمان سنی هستند و مذهب خود را هم قبول دارند اما باز هم به اختلافات دامن می‌زنند چون گمان می‌کنند که تقویت اختلافات، باعث تقویت مذهب خودشان می‌شود اما این افراد منافع امت اسلامی را زیر پا می‌گذارند در صورتی‌که اگر واقعاً اینچنین بود بزرگان ما همانند حضرت علی(ع) و خلفای راشدین چنین کاری انجام می‌دادند.
 
قطعاً بزرگان ما در بین خودشان اختلافات نظرهایی داشته‌اند اما بدون اینکه اندیشه خود را عوض کنند وحدت را حفظ کردند لذا اگر ما بخواهیم مذهب خود را تقویت کرده اما اسلام را شکست دهیم آنگاه مذهبی هم باقی نمی‌ماند بلکه شیعه و سنی زمانی زنده ‌هستند که اسلام زنده باشد در غیر این‌صورت هر دو آسیب خواهند دید.
 
ایکناـ به نظر شما مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تا چه اندازه در مسیر اهداف خود همانند تحقق وحدت در جهان اسلام موفق عمل کرده است؟
 
این سؤالی است که خیلی‌ها می‌پرسند و برخی هم دچار شک و تردید نسبت به مجمع می‌شوند و گمان می‌کنند که شاید وظیفه خود را به خوبی انجام نمی‌دهد در حالی‌که مجمع جهانی تقریب در مقابل تبلیغات دشمن، قدرت آنچنانی ندارد. توجه کنید که چه میزان در تلویزیون‌ها و رادیوهای خارجی، روزنامه‌ها و فضای مجازی به دنبال ایجاد تفرقه در جهان اسلام هستند و مجمع تقریب هم اداره کوچکی است که در ایران با تعداد افراد کمی فعالیت خود را انجام می‌دهد اما نباید انتظار داشت که این مجمع همه مشکلات را برطرف کند.
 
زمانی مجمع تقریب در کار خود به طور کامل موفق می‌شود که امت اسلامی نیز نسبت به اهداف آن همکاری داشته باشد و مردم بدانند که امروز به غیر از وحدت چاره‌ای نداریم و در واقع مجبور به وحدت هستیم. اگر می‌خواهیم به عنوان یک امت اسلامی زندگی کنیم و با دنیا تعامل داشته باشیم ناچاریم که وحدت داشته باشیم. نکته دیگر اینکه باید طوری عمل کنیم که باعث تحریک گروه دیگر نشویم چراکه اگر امروزه در بسیاری از کشورهای اسلامی انبوهی از مشکلات وجود دارد  به خاطر بی‌توجهی به این مسئله است.
 
 
انتهای پیام
captcha