نقش الهیات در جهت دادن هم‌سرنوشتی شهر از شوربختی به خوشبختی
کد خبر: 4058221
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶
احد فرامرز قراملکی:

نقش الهیات در جهت دادن هم‌سرنوشتی شهر از شوربختی به خوشبختی

مدیرعامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی گفت:الهیات واسطه بین وحی و مردم است از این رو نقش مهمی در جهت دادن به سوی هم‌سرنوشتی شهر از سرنوشتی شوربختانه به سرنوشتی خوشبختانه دارد.

نقش الهیات در جهت دادن همسرنوشتی شهر از شوربختی به خوشبختیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی احد فرامز قراملکی، مدیرعامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در نخستین همایش الهیات شهر که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: «الهیات شهر» شامل مسائل بسیار فراوان و متنوع با متودولوژی‌های مختلفی است.

وی ادامه داد: این سوال مطرح است که الهیات چه نسبتی با شهر دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت اموری که در شهر با الهیات نسبت دارند شامل مجموع‌های ناهمگون هستند، زیرا در شهر با عناصر راهبردی، زیرساختی، روساختی و... مواجه هستیم و این عناصر وزن یکسانی ندارند.

قراملکی افزود: به دلیل اینکه شهر یکی از پیچیده‌ترین گروه‌های اجتماعی انسان را شکل می‌دهد چیزی به نام هم سرنوشتی وجود دارد، یعنی هر گروه اجتماعی اعم از ملت، شهر، خانواده و... دارای خصلتی به نام همسرنوشتی هستند و وقتی از یک گروه اجتماعی تشکیل می‌شود، هر عضوی با آن مجموعه هم سرنوشت می‌شود.

مدیرعامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی ابراز کرد: همه ما در یک شهر سرنوشت بیش و کم یکسانی داریم، اما بهره‌مندی از این هم‌سرنوشتی متفاوت است، در واقع  همسرنوشتی به عنوان یک مفهوم قدرتمند و یک پدیده چند عاملی، با متغیرهای بسیار فراوانی ارتباط دارد.

وی تصریح کرد: هم سرنوشتی دارای قدرت دوگانه است، به این معنی که هم قدرت تخریب، آسیب، بازدارندگی و بازندگی دارد و می‌تواند شهر را به انحطاط بکشاند و هم می‌تواند قدرت سازندگی داشته باشد.

قراملکی عنوان کرد: اگر شهری یک پیشرفت متوازن می‌کند نصیب همه شهروندان می‌شود، در واقع هم سرنوشتی می‌تواند برای ما تعالی، سرآمدی، رفاه و سعادت را به ارمغان بیاورد.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: تصمیم‌هایی که در گذشته برای شهرها و مناطق گرفته و اجرا شده است بر هم سرنوشتی کنونی ما تاثیر گذاشته است از طرفی هدایت هم سرنوشتی کار آسانی نیست و در حقیقت ما هم سرنوشتی را هدایت‌پذیر تلقی می‌کنیم و در پاسخ به این سوال که چگونه می‌شود هم سرنوشتی شهر را از هم سرنوشتی بدبختانه و شوم و به خوشبختی و سعادت آور هدایت کرد؟ باید گفت، الهیات می‌تواند در هدایت هم سرنوشتی کمک کند.

وی با بیان اینکه الهیات، هویت واسطه‌ای دارد بیان کرد: الهیات واسطه بین وحی و مردم است از این رو نقش مهمی در جهت دادن به سوی هم‌سرنوشتی شهر از سرنوشتی شوربخت به سرنوشتی خوشبخت دارد.

قراملکی افزود: این که برخی کشورها به دنبال نگارش برنامه ۵۰ ساله هستند نشان از تفکر هم سرنوشتی است. در واقع باید در الهیات عملی هم سرنوشتی خانواده، سازمان‌ها، ملت و جهان را هدایت کرد.

انتهای پیام
captcha