خبری از پرداخت هدیه ازدواج فرزندان شهدا نیست +‌ فیلم و صوت
کد خبر: 4055481
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید در پاسخ به ایکنا:

خبری از پرداخت هدیه ازدواج فرزندان شهدا نیست +‌ فیلم و صوت

محمود پاکدل گفت: دیون هدیه ازدواج فرزندان جانبازان و شهدا از سال 1394 تا 1400 مانده و زمان پرداخت این مطالبات مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری محمود پاکدل؛ معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران امروز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ساختمان شهید سلیمانی برگزار شد.

محمود پاکدل در ابتدای این نشست بیان کرد: یکی از چالش‌ها در سند تحول دولت که عموماً در معاونت تعاون قرار دارد ناکارآمدی شیوه خدمات‌رسانی و نارضایتی خانواده شهدا و ایثارگران از نحوه خدمات‌رسانی است که راهبردهایی انجام شده و برنامه‌ای تنظیم کردیم تا بخشی از آن مشکلات حل شود.

وی ادامه داد: برای هر اقدام در دستگاه‌های اجرایی دو اصل را باید در نظر بگیریم، یکی اینکه مبنای قانونی داشته باشد و دوم اینکه تامین مالی شود. طبق پیش‌بینی‌ها بار مالی قوانین ۱۲۶ هزار میلیارد اعتبار نیاز است که با توجه به جهش خوبی که در بودجه وجود دارد اما به تقاضای ما نمی‌رسد.

پاکدل اظهار کرد: در حوزه قوانین و اقدامات، مواردی بر عهده بنیاد و مواردی بر عهده دستگاه‌های اجرایی است. ما به دستگاه‌ها ابلاغ کردیم تا اقدامی انجام نشود که ایثارگران معترض باشند. بنیاد برای نظارت بر اجرای قانون دو ابزار کمیسیون ماده ۱۶ دارا است که دو عضو این کمیسیون از بنیاد شهید است. در صورت ایجاد پرونده نمایندگان دستگاه‌ها را می‌خواهیم و اگر درخواست ایثارگر منطبق بر قانون باشد آن دستگاه موظف بر انجام ماده ۷۴ قانون خدمات‌رسانی است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: قانونی مبنی بر اینکه جانبازان زیر ۲۵ درصد از مزایای جانبازان بالای ۲۵ درصد بهره‌مند شود وجود ندارد. بخشی از این قوانین براساس قوانین توسعه پنجم و ششم است. در مقطعی جانبازان زیر ۲۵ درصد از خدمات درمان و وام مسکن بهره‌مند نبودند که الان شده‌اند. پیگیر هستیم تا برخی از این مشکلات در اصلاح مواد قانونی برنامه توسعه هفتم پیش‌بینی شود‌ و از همه ایثارگران درخواست داریم اگر موضوعی نیازمند اصلاح قوانین دارد اطلاع دهند.

پاکدل: تا پایان امسال خبری از هدیه ازدواج نیست +‌ فیلم و صوت

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که بسیاری از ایثارگران دنبالش بودند و منجر به یک حکم در قانون شد در خصوص تبدیل وضعیت بود. براساس اعلام اداره استخدامی ۴۰ هزار ایثارگر یا تبدیل وضعیت شده یا در فرایند تبدیل وضعیت هستند‌. در سایر دستگاه‌ها نیز اقداماتی انجام شده که این حکم در قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز وجود دارد. 

پاکدل اظهار کرد: در مورد مشاوره، ۱۱۰هزار نفر از خدمات بهره‌مند شدند و مشاوره شغلی ۳۷ هزار نفر انجام شده است. در بحث مسکن با پیگیری‌های انجام شده با مشکلاتی که سال‌هاست با آن مواجه هستیم چهار هزار واگذاری زمین داشتیم. همچنین ۳۳هزار نفر به بانک‌ها برای وام معرفی شدند.

وی در رابطه با مجوزهای صنفی و پروانه کسب گفت:  9800 تن توانستند جواز صنفی و پروانه کسب بگیرند و ۱۰ هزار ۱۰۰ نفر استخدام شده‌اند. همچنین ۸ هزار و ۸۰۰ نفر در صندوق اشتغال و کارآفرینی برای طرح‌های خود تسهیلات دریافت کردند. آمار بیکاران زیاد است اما این اقدامات بالای ۲۵ هزار نفر را شامل می‌شود. ۲۷۰ هزار نفر جویای کار داریم که لازم است تدابیری اتخاذ شود. در سفرهای رئیس‌جمهوری مصوب ‌شد تا ۱۰ درصد فرصت‌های اعتبار اشتغال هر استان مختص به ایثارگران شود.

پاکدل با بیان اینکه ۷۲ پرونده احراز را تعیین تکلیف کردیم گفت: ۶۲ هزار پرونده در استان‌ها عدد بالایی است‌. یکی از گلایه‌ها همین مدت زمان رکود پرونده‌ها برای رسیدگی است. قول کوتاه کردن زمان این فرایند را دادیم که تا آخر سال زمان را به سه ماه کاهش دهیم و بتوانیم شیوه را الکترونیکی کنیم.

وی از برنامه سال ۱۴۰۱ گفت: طرح سپاس از طرح‌هایی مورد تاکید رئیس جمهوری است. ۳۱۸ هزار نفر حضوری به علاوه ۴۲۰ هزار نفر به صورت تلفنی را برنامه‌ریزی کردیم. ارتقای سطح معیشت ایثارگران در مرحله اول ایثارگران دهک‌های پایین از اولویت‌ها است. موظف شدیم سند ارتقای معیشت را تنظیم کنیم که ظرف سه ماه اول آماده سازی می‌کنیم که در مرحله اول از کمک‌های بنیاد بهره مند می‌شوند. 

پاکدل: تا پایان امسال خبری از هدیه ازدواج نیست +‌ فیلم و صوت

پاکدل اظهار کرد: مناقصه‌ غرامت فوت مشمولین انجام شده و سقف فوت که تا سال‌ قبل 5 و 10 میلیون تومان بود به 15 میلیون افزایش داده شده است. همچنین سقف خسارت‌های ناشی از حوادث نیز به 70 میلیون افزایش داده شده است. در حوزه اشتغال نیز با توجه به پیگیری‌هایی که کردیم تا اوایل هفته آینده نتایج تکمیل ظرفیت نیز اعلام خواهد شد و بخش دیگر از افراد در هفته آینده با اعلام نتایج تکمیل ظرفیت آنها نیز امور استخدامی را طی می‌کنند و استخدام می‌شوند. طبق موافقتی که از سازمان اداره استخدامی گرفتیم امسال آزمون دوم مشمولین بند ج ماده 87 یعنی فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه مسکن دنبال سند جامع مسکن ایثارگران هستیم که اقدامات خوبی انجام شده است. پنج درصد مسکن ملی به ایثارگران اختصاص داده شده و جزئیات این طرح بعد از قطعی شدن جلسه با وزارت راه و شهرسازی بیان می‌شود. در حوزه پذیرش بحث الکترونیکی کردن، فرایند احراز را داریم و سند معیشت که سند اصلی ما است بخش عمده‌ای از آن در حوزه پذیرش انجام خواهد شد و امسال دهک‌های پایینی جامعه ایثارگران از کمک‌های معیشتی بنیاد برخوردار خواهند شد.

وی تصریح کرد: تا آبان‌ پارسال مطالبات تمام کسانی که تا آن تاریخ مشمول ماده 38 شده بودند را محاسبه کردیم و 650 میلیارد تومان بود که پرداخت شد. کسانی که بعد از آن مشمول ماده 38 شده‌اند، دوباره ۸۳ میلیارد تومان بدهی ایجاد شده است. در اسفند آماری که از جانبازان گرفته شد 601 هزار نفر بودند و امروز که آمار گرفته شد تا 608 هزار نفر افزایش پیدا کرد. با توجه به کمیسیون‌هایی که وجود دارد و درحال بررسی متقاضیان هستند این آمار مدام درحال افزایش است و تغییر درصدهای جانبازان بسیار اتفاق می‌افتد و این سیستم همیشه و هر روز تغییرات دارد و اینکه گفته شود چه زمان موضوعات حقوق و معیشت تمام می‌شود مشخص نیست. تا پیش از این افراد فاقد مدارک شامل درصد جانبازی نمی‌شدند که با توجه به ابلاغ قانون برنامه ششم نزدیک به 20 هزار نفر از فاقدین مدارک در طی این چند سال به آنها پنج درصد تعلق گرفت.

پاکدل در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر سرانجام طلب هفت ساله هدیه ازدواج فرزندان جانبازان و شهدا بیان کرد: منابع آن تخصیص شد و هدیه مزدوجین امسال را به استان‌ها واریز کردیم. ولی همچنان دیون سال 1394 تا 1400 که 120 هزار میلیارد تومان است مانده و هنوز پول آن پرداخت نشده است. پیگیر هستیم ولی منابع مالی آن تامین نشده و در دیون قرار گرفته است و زمان پرداخت این مطالبات تا پایان سال مشخص نیست.

کد

وی در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران نیروهای مسلح و اینکه آیا مشمول قانون می‌شود یا خیر بیان کرد: تبدیل وضعیت ایثارگران نیروهای مسلح مشمول قانون می‌‌شوند، البته ایثارگران نیروهای مسلح اندک است و براساس قوانین تبدیل می‌شوند. ما گزارش را به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اجتماعی دادیم که از نمایندگان نیروهای مسلح دعوت می‌شود تا در این نشست شرکت کنند. همچنین قانون همه دستگاه‌ها را آورده، برخی دستگاه‌ها که اعلام می‌کنند خصوصی است شامل خبرگزاری‌ها و برخی شرکت‌هایی که در اصل ۴۴ واگذار شده است نیز می‌شود.

پاکدل در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر میزان بودجه بنیاد شهید گفت: از ۱۲۶ هزار میلیاردی که تقاضا کردیم ۶۷ هزار میلیارد بودجه تعلق گرفت.

وی در پاسخ به سوال وضعیت پرونده مدافعین حرم بیان کرد: هیچ پرونده جانبازان مدافع حرم رسیدگی نشده نداریم. حتی دو مرحله همکاران ما برای کمیسیون پزشکی و احراز به سوریه رفتند و ۶۰۰ نفر را احراز کردند. ۴۴ پرونده جدید آمده که رای صادر نشده است. در بحث جانبازان شیمیایی نیز مناطق شیمیایی شده را از نزدیک دیده‌اند و آن‌ها که آثار شیمیایی دارند را پذیرفته‌ایم. مراحل احراز در برخی از پرونده‌ها تا یک سال هم طول کشیده است.

انتهای پیام
captcha