مطالبه‌گری؛ سرخط اصلی رسانه‌های مازندران
کد خبر: 4041141
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰

مطالبه‌گری؛ سرخط اصلی رسانه‌های مازندران

دبیر سومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران در اختتامیه این جشنواره در ساری، گفت: با مشاهده آثار ارسالی دریافتیم مطالبه‌گری در سرخط اصلی رسانه‌های مازندران قرار دارد.

حسین احمدی، دبیر سومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندرانبه گزارش ایکنا از مازندران، حسین احمدی، دبیر سومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران، امروز، ۱۶ اسفندماه در اختتامیه این جشنواره، گفت: مازندران از جمله استان‌های پیشرو در برگزاری جشنواره‌های رسانه‌ای بوده و خبرنگاران این دیار اغلب اوقات روی خوش به جشنواره‌ها نشان دادند که جای خرسندی است.

وی با بیان اینکه جشنواره‌های مطبوعاتی محل عرضه تولیدات خبری بوده و توسعه کیفی رسانه‌ها را دنبال می‌کند، افزود: افزایش انگیزه، تجلیل از فرهیختگان عرصه اطلاع رسانی و رشد ظرفیت‌ها از اهداف اصلی رخداد‌های رسانه‌ای است.

احمدی با بیان اینکه با مشاهده آثار ارسالی دریافتیم مطالبه‌گری در سرخط اصلی رسانه‌های مازندران قرار دارد، تصریح کرد: دست‌اندرکاران جشنواره ابوذر بر آن شدند با برگزاری مداوم این رویداد رسانه‌ای گامی در تحقق اهداف فوق بردارند و جشنواره سوم را با رویکرد مطالبه‌گری کلید بزنند.

وی با بیان اینکه قطار جشنواره ابوذر، سومین ایستگاه خود را پشت سر گذاشت، افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر در برگزاری جشنواره‌های مطبوعاتی مشکلاتی رقم خورده که ذهن آگاه خبرنگاران را خدشه دار کرده و از ناملایمات و بی‌عدالتی‌ها دلخور هستند.

احمدی گفت: سومین جشنواره رسانه‌ای ابوذر از ابتدای کار همه تلاش خود را مصروف داشت تا با شفاف‌سازی و بررسی علمی آثار، صیانت از تولیدات خبرنگاران را از مرحله دریافت تا داوری را به درستی انجام دهد تا بار دیگر شاهد اقبال عمومی به جشنواره‌ها باشیم؛ لذا در این راه تمام تلاش خود را بکار بستیم تا با انتخاب برترین داوران ملی با ترکیبی از پیشکسوت و جوان، بهترین‌ها را معرفی کنیم هرچند خود را مبرّا از خطا نمی‌دانیم. در این راستا هیئت داوران از سوی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد و از بین داوران خُبره و تراز اول انتخاب و معرفی شدند و در مسیر داوری تلاش کردیم خللی به استقلال داوران وارد نشده و با طمأنینه بررسی آثار صورت گیرد.

دبیر سومین دوره جشنواره ابوذر گفت: در زمینه آثار رسیده به جشنواره باید بگویم متأسفانه در بخش‌های خبر، تیتر، کاریکاتور، اینفوگرافی و موشن گرافی، ضعف‌های عدیده‌ای وجود دارد که در بیانیه یکایک داوران در بخش‌های مختلف به آن اشاره شده است و با توجه به اینکه خبر و تیتر از ارکان اصلی روزنامه نگاری به حساب می‌آیند تلاش می‌کنیم با همکاری سازمان بسیج رسانه استان کارگاه‌های تخصصی را در راستای ارتقای دانش روزنامه نگاران برگزار کنیم و پایان جشنواره، پایان کار ما نیست.

وی ادامه داد: از دیگر معضلات قابل رویت در این دوره، رپرتاژگونه بودن برخی آثار است. بدین صورت که تولید رسانه‌ای با پرداخت رپرتاژی تلاش داشت هم محتوایی را انتشار و هم بخش اقتصادی خود را ارضا کند و اینگونه قلم زدن‌ها در خدمت جامعه و مردم نبوده و بیراهه می‌رود. هرچند واقفیم این روز‌ها رسانه و اهالی‌اش با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

احمدی گفت: یکی دیگر از مباحثی که در این دوره به چشم می‌خورد، انتخاب اشتباه قالب آثار بود به طوریکه همکاران رسانه‌ای با انتخاب نادرست قالب‌های خبری، خود را از مرحله داوری حذف می‌کردند که در این زمینه هم باید کارگاه‌های علمی برگزار تا مرز‌های خبر، گزارش، مصاحبه و یادداشت به درستی شناخته شود.

وی افزود: پرداختن خبرنگاران به زیست بوم مازندران از نکات قابل ذکر این جشنواره بوده و توجه داوران به آثاری که اولویت‌های بومی را مدنظر قرار دادند در داوری‌ها به چشم می‌خورد.

احمدی اظهار کرد: بخش ویژه جشنواره هم مزین به نام عالم بزرگ جهان اسلام علامه حسن زاده آملی بود که آثار رسیده در این بخش مورد رضایت داوران واقع نشد. از خبرنگاران می‌خواهیم با بیشتر نوشتن از این بزرگمرد در معرفی نخبگان و فرهیختگان این مرز و بوم، سنگ تمام بگذارند.

وی افزود: به خود می‌بالیم که با ارسال ۵۵۸ اثر به دبیرخانه جشنواره ابوذر شاهد رشد چشمگیر آثار بوده بطوریکه میزان بیشتری اثر نسبت به جشنواره‌های همطراز استانی دریافت شد. درنهایت ۴۳۱ اثر در اختیار داوران محترم قرار گرفت که در پایان ۲۲ اثر رسانه‌ای حائز رتبه شدند.

انتهای پیام
captcha