گزارش ایکنا از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در خانه ملت
کد خبر: 4016710
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳

گزارش ایکنا از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در خانه ملت

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، از موافقت اعضای این کمیسیون با یوسف نوری خبر داد.

به گزارش ایکنا، در جلسه علنی امروز، یکشنبه 7 آذر، مجلس شورای اسلامی، بررسی صلاحیت یوسف نوری، وزیر پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش، در دستور کار قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس به ارائه گزارش ارزیابی تخصصی کمیسیون از صلاحیت وزیر پیشنهادی پرداخت.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص استعلامات صورت گرفته از مدارک تحصیلی گفت: مدارک کاردانی، کارشناسی ناپیوسته در رشته برنامه‌ریزی امور تربیتی دانشگاه فرهنگیان، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از مرکز آموزش و مدیریت دولتی و دکتری مدیریت گردشگری از پردیس 2 دانشگاه علامه طباطبایی، ایشان تأیید شد.

وی درباره تطبیق برنامه‌های وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی گفت: 61 درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام بالادستی منطبق، 33 درصد برنامه‌ها با اسناد بالادستی همسو، 6 درصد برنامه‌ها به احکام بالادستی اشاره نکرده و مورد مغایرتی با اسناد بالادستی مشاهده نشده است.

حاجی‌پور افزود: آقای یوسف نوری از میان جامعه بزرگ معلمان کشور بوده و سابقه فعالیت در مدارس دولتی و ستاد وزارتخانه را داشته و با توجه به سابقه مدیر کلی ایشان در وزارت آموزش و پرورش از تجربه مفیدی در این وزارتخانه برخوردار است.

وی بیان کرد: ایشان با بسیاری از چالش‌های این وزارتخانه از جمله کمبود سرمایه انسانی و فضای آموزشی و کم‌توجهی وضعیت معیشتی معلمان آشناست و از نزدیک این مشکلات را لمس کرده و ایده‌های تحولی در حوزه تعلیم و تربیت دارد.

موافقت کمیسیون آموزش با صلاحیت نوری

حاجی‌پور در پایان نتیجه‌گیری کمیسیون را در خصوص صلاحیت وزیر پیشنهادی اعلام کرد و گفت: با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق برنامه‌های آقای یوسف نوری، کمیسیون آموزش و تحقیقات با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش با اکثریت آرا موافقت نموده است.   

پس از ارائه گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، نمایندگان موافق و مخالف به بیان نظرات خود در خصوص صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداختند. 

نطق موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی

حجت‌الاسلام و المسلمین جواد نیک‌بین، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، به عنوان مخالف اول وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به سابقه حضور نوری در بدنه آموزش و پرورش گفت: من در چند بخش سوال جدی دارم؛ اول اینکه برای حذف مافیای کنکور و این اژدهای چند سر که سالانه چند برابر بودجه آموزش و پرورش پول می‌خورد و هزینه مالی پدر و مادرها را چند برابر کرده چه برنامه‌ای دارید و برنامه‌تان برای چاپ کتب درسی و حذف مافیای کتب درسی چیست؟ برای تعارض منافع در آموزش و پرورش چه برنامه‌ای دارید؟

وی ادامه داد: سؤال بعدی من این است که چه برنامه‌ای برای تبعیض ساختاریافته در این وزارتخانه دارید؟ ما معلمان غیرانتفاعی، نهضتی، روزمزد، ساعتی و غیره داریم که اینها تبعیض ساختاریافته‌اند. برای کسری معلم در آموزش و پرورش چه برنامه اجرایی دارید؟ ما نمی‌توانیم کسری معلم را با بازگشت به تدریس بازنشستگان درست کنیم. در همین تهران معلم غیرانتفاعی داریم که ماهی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند؛ برای مافیای مدارس غیرانتفاعی چه برنامه‌ای دارید؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آموزش و پرورش مهم‌ترین وزارتخانه کشور است و من پیش از این هم گفته‌ام که باید از بودجه سایر نهادها و وزارتخانه‌ها ۳۰ تا ۵۰ درصد کسر و به آموزش و پرورش اضافه شود. نیروی انسانی ما در آموزش و پرورش تربیت می‌شود و آینده کشور دست شماست. طوری برنامه‌ریزی کنید که این اشکالات به وجود نیاید.

نیک‌بین اظهار کرد: تکلیف شما با خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش چیست؟ دوستان غرب‌زده محتوای آموزشی را به سمتی بردند که واژه‌های ایثار و از خودگذشتگی را حذف ‌کردند، برای اینها چه برنامه‌ای دارید؟ چطور می‌توانید لایحه رتبه‌بندی را که از مهم‌ترین لوایح مجلس است، تأمین کنید. چه برنامه‌ای برای آن دارید؟

منتخب مردم کاشمر تأکید کرد: آموزش و پرورش بیشتر به دنبال شایسته‌سالاری از طریق آزمون‌‌ها بوده، نه استعدادها. آموزش و پرورش، مدرک، سنجش و معیار رتبه‌بندی دانش آموزان را آزمون و تست می‌داند و بی‌سوادپرور و استعدادکش است. چه برنامه‌ای برای به فعلیت رسیدن استعدادهای دانش‌آموزان ایرانی دارید؟ فرزند من و شما ۱۲ سال در این نظام آموزشی درس می‌خواند اما چه چیزی یاد می‌گیرد؟ کدام مهارت به فرزند ما یاد داده شده است؟ دانش‌آموز بعد از ۱۲ سال چیزی یاد نمی‌گیرد مگر این‌که با کمک خودش و خانواده رشد شخصی داشته باشد.

نیک‌بین با اشاره به قبولی 80 درصد دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی در کنکور و ۲۰ درصدی دانش‌آموزان مدارس دولتی، گفت: در حالی که تعداد دانش‌آموزان غیرانتفاعی ۱۵ درصد و تعداد دانش‌آموزان دولتی ۷۵ تا ۸۰ درصد است اما قبولی اینها برعکس است، چون سیستم آموزشی استعدادها را می‌کشد و بی‌سواد می‌پروراند لذا در همان کنکور غلط هم تعداد قبولی متفاوت می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی با بیان اینکه برای دانشگاه فرهنگیان چه برنامه‌ای دارید، گفت: چطور می‌خواهید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را که از اسناد بالادستی است، به فعلیت برسانید و برنامه‌ شما برای اعمال مدرک دوم و سوم فرهنگیان چیست؟

هاجر چنارانی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، مخالف بعدی وزیر پیشنهادی بود که با اشاره به مخالفتش با برنامه‌ها، نه شخص وزیر گفت: به عنوان معلم می‌گویم حکم کارگزینی خود را به تازگی از آموزش و پرورش گرفته‌ام که هنوز حقوق خود را که 8 میلیون تومان است از این وزارتخانه دریافت می‌کنم لذا نمایندگانی که می‌گویند فرهنگی و معلم هستند مدرک آن را نیز نشان دهند.

وی با طرح این سؤال که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چگونه می‌خواهد لایحه رتبه‌بندی را اجرا کند، گفت: من عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم بوده‌ام لذا وزیر باید توضیح دهد برای برنامه هفتم از چه محلی می‌خواهد افزایش اعتبار کند و برای اجرای آن چه برنامه‌ای دارد؛ لذا معتقدم برنامه وزیر پیشنهادی عملیاتی نیست.

وی با اشاره به اینکه چالش‌های عمیق و چندبعدی وزارت آموزش و پرورش را می شناسم، اظهار کرد: آیا شما تیم نواندیش دارید؟ هیچ جلسه‌ای با کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت داشته‌اید؟ شما زمانی عضو صندوق ذخیره فرهنگیان بوده‌اید و مشکلات مالی آنجا را می‌دانید، چه برنامه‌ای برای آن دارید.

چنارانی یادآور شد: در دوره‌ای که در هلال احمر بودید موضوعی را از شما پیگیری کردم که حتی پاسخگو هم نبودید. اکنون 10 سال است از فضای آموزش و پرورش هم فاصله گرفته‌اید و دغدغه‌های آموزش و پرورش که زمین مانده را نمی شناسید. فضای مجازی اتاق شیشه‌ای است که همه چیز را نشان می‌دهد و تمام مسائل و دغدغه‌ها در آن مطرح می‌شود؛ شما چه اشرافی به آن دارید؟

وی بیان کرد: 4 اردوگاه بزرگ در کشور داریم که بزرگترین آن شهید رجایی نیشابور است که در گذشته متعلق به پیشاهنگان بوده و یونسکو اعلام کرده این محل بزرگترین پتانسیل شرق کشور است و سالیانه 15 هزار دانش‌آموز در آن رفت و آمد دارند اما هیچ رسیدگی به این منطقه نمی‌شود.

وی با اشاره به معطل ماندن لایحه رتبه‌بندی معلمان، خطاب به وزیر پیشنهادی گفت: از کجا می‌خواهید برای آن افزایش اعتبار جذب کنید، رسما بگویید قلباً به رتبه‌بندی اعتقاد دارید یا خیر و درباره محل بودجه آن توضیح دهید. همچنین ورودی و خروجی آموزش و پرورش تناسب ندارد؛ تعداد بازنشستگان زیاد است اما معلم جوان کم داریم و این در حالی است که 17 میلیون دانش‌آموز داریم که برای آنها تدبیری نشده است. توضیح دهید پیوست شما برای تمام وزارتخانه‌ها چیست.

منتخب مردم نیشابور در پایان اظهار کرد: مشکل صندوق ذخیره فرهنگیان بسیار بزرگ است. ما خواستار ارائه برنامه‌های شما در حوزه اجرای قانون خدمات مدیریت کشوری، وضعیت دانشگاه فرهنگیان و بیمه معلمان هستیم.

موافقان وزیر پیشنهادی نیز به شرح ذیل نظرات خود را درباره صلاحیت یوسف نوری ارائه دادند.

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یه عنوان اولین موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به جوانان فرمودند «دهه‌های آینده، دهه‌های شماست و شما هستید که باید کارآزموده و پرانگیزه از انقلاب حراست کنید و آن را هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور و طلوع ولایت عظما (ارواحنا فداه) است، نزدیک کنید، برای برداشتن گام های استوار در آینده باید گذشته را درست شناخت و از تجربه ها درس گرفت و اگر از این راهبرد غفلت شود، خسارت خواهیم دید، مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق، اصیل و ایمانی است.» همه می‌دانیم که آموزش و پرورش پایه پیشرفت، پایه علمی و پایه فرهنگی کشور است، اگر آموزش و پرورش در همه موضوعات در سطح و تراز خود خوب عمل کند، بخش عظیمی از مشکلات جامعه برطرف خواهد شد که بر همین اساس برنامه‌ها و سوابق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم تا بتوانیم بهترین نتیجه را بگیریم.

وی ادامه داد: با توجه به شناختی که از ایشان وجود دارد و همچنین با توجه به سوابق درخشان ایشان، وی می‌تواند این جایگاه را پر کند. ایشان برای گام دوم انقلاب تنها بستری را که درک نشده، آموزش جوانان می‌داند و تاکید دارد به این موضوع پرداخته شود. در برنامه ایشان و بررسی سوابق وی آمده است که مسئول پرورشی مدارس جمهوری اسلامی ایران در کشورهای قطر و بحرین، مدیر سازمان‌های مردم نهاد و خیرین دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی، نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در دولت و مجلس شورای اسلامی، مشاور معاونت توسعه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی و البته سوابق دیگری نیز دارند که در گزارش کمیسیون آموزش به نمایندگان محترم ارائه شد.

غضنفرآبادی اظهار کرد: وی از رزمندگان باسابقه و مؤثر در جبهه‌های جنگ بوده و همچنین در بحث برنامه‌های اولویت‌دار کوتاه‌مدت و میان‌مدت برنامه‌های بسیار کاملی دارند. از جمله برنامه‌های کوتاه مدت ایشان تعریف برنامه‌های اجرایی و عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و زیرنظام‌های 6 گانه، تعیین نقش‌ها و شاخص‌های کلیدی و تعیین استلزامات لازم با ملاحظه در بازنگری آن، پیگیری و اجرای کامل رتبه بندی فرهنگیان، برنامه‌ریزی جهت حضور و اجرای مطلوب برنامه‌های آموزشی و پرورشی دانش آموزان، استفاده حداکثری از قانون بودجه جهت تامین مالی و پرداخت تعهدات مالی، پیگیری تصویب اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان و اتخاذ تدابیر لازم جهت پوشش تحصیلی افراد لازم التعلیم به ویژه در مناطق محروم است.

وی در خصوص برنامه‌های میان‌مدت وزیر پیشنهادی نیز گفت: تدوین و بازنگری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اصلاح و تصویب لوایح مورد نیاز برای پیشبرد سیستم آموزشی و پرورشی کشور و در نهایت توجه جدی به سند تحول بنیادین از جمله این برنامه‌هاست.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن نورزوی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای است که در تربیت فرزندان جامعه و آینده‌سازی کشور نقش محوری دارد و لذا مدیریت آموزش و پرورش با یک میلیون مدیر و معلم و بیش از 15 میلیون دانش آموز باید در اختیار فردی از جنس آموزش و پرورش قرار بگیرد.

وی با اشاره به سواد بیش از 95 درصد مردم کشور گفت: امروز تعداد آموزشگاه‌های کشور از 50 هزار به 120 هزار ارتقاء یافته و در حال حاضر 3 هزار و 600 مدرسه شبانه‌روزی، 16 هزار مدرسه نمونه دولتی، 60 هزار مدرسه عشایری و 14 هزار مدرسه شاهد ایجاد شده است.

وی با اشاره به وضعیت فعلی این وزارتخانه به واسطه مدیریت 24 ساله کارگزاران سازندگی، جبهه دوم خرداد و جبهه تدبیر و امید، گفت: امروز باید وزارت آموزش و پرورش را به فردی بسپاریم که مدارک تحصیلی او از فوق دیپلم تا دکتری با اهداف این وزارتخانه ارتباط دارد و بیانگر این است که فردی فرهیخته از جنس آموزش و پرورش عنان مدیریت را در دست می‌گیرد.

نوروزی اظهار کرد: مطالبات گوناگونی مانند طبقه‌بندی معلمان، احترام‌بخشی به معلمان، دانش‌آموزان و اولیا، ارتقاء فعالیت‌های آموزش و پرورش، بازنگری در ساختار و محتوای دانشگاه فرهنگیان، ارتقای معیشت، منزلت و کرامت معلمان، اجرای دقیق رتبه‌بندی معلمان، مدرسه‌محوری و مهارت‌آموزی دانش آموزان، توجه به منابع مالی وزارتخانه و تعامل سازنده با مجلس از وزیر پیشنهادی وجود دارد.

منتخب مردم رباط کریم و بهارستان ابراز کرد: ما نمایندگان نیز در مقابل وظیفه داریم در تدوین قوانین موردنیاز برای تحقق اهداف کلان آموزش و پرورش مانند تدوین قانون جامع به کارگیری نیروی انسانی، نظارت بر اجرای دقیق سند بنیادین دقت کنیم.

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، دیگر موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود که با اشاره به سخنان مخالفان، گفت: نوری از جنس آموزش و پرورش است و سال‌های متمادی از تدریس را در مدارس تا دانشسراها و تربیت معلم گذرانده است و این نقطه قوتی برای یک وزیر محسوب می‌شود اما آنچه بنده را مجاب کرد که برای موافقت با گزینه پیشنهادی وارد میدان شوم مسئله اقتصاد آموزش و پرورش است.

زنگنه با بیان اینکه امروز مشکل ما در حوزه آموزش و پرورش است مسئله اقتصاد آن است، گفت: باید قبول کرد مانند 40 سال گذشته نمی‌توان اقتصاد آموزش و پرورش را اداره کرد. منابع آموزش و پرورش و منابع پایدار بودجه نشان می‌دهد که نمی‌توانیم برای ساماندهی آموزش و پرورش و اقتصاد تعلیم و تربیت به بودجه های دولتی اکتفا کنیم. با توجه به گستردگی ساختار انسانی آموزش و پرورش، حجم فرهنگیان و کارمندان، طرح‌های معیشتی و بودجه بر این نهاد نمی‌تواند نیازهای بخش تعلیم و تربیت را در درازمدت پاسخگو باشد.

وی ارتقای کیفی و کمی ساختمان‌های آموزشی، ساخت فضاهای فرهنگی و ورزشی، ارتقاء ابزارهای آموزشی به ویژه تقویت زیرساخت‌های آموزش الکترونیک، افزایش حقوق و مزایای فرهنگیان، گسترش خدمات دوران بازنشستگی و تامین نیروی جوان و متخصص را جزئی از اقتصاد آموزش و پرورش دانست و گفت: ما برای تحقق آن هیچ راهی جز اقتصاد مردمی و تقویت صندوق های سرمایه‌گذاری از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان نداریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: برای تحقق همه موارد عنوان شده هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه فردی بر مسند وزارت آموزش و پرورش تکیه زند که نگاه اقتصادی داشته باشد. امروز کسی را در آموزش و پرورش می‌خواهیم که اقتصاد این نهاد را بشناسد و با عدد و رقم و نحوه تأمین منابع مالی آشنا باشد. بسیار خوشحالیم که رئیس‌جمهور فردی را به عنوان وزیر معرفی کرده که از اعضای هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان بوده و حداقل قدم اول برای اصلاح صندوق را برداشته است.

زنگنه تصریح کرد: عدم آشنایی مدیران میانی و استانی با حوزه اقتصاد یکی از مشکلات اساسی وزارت آموزش و پرورش طی سال های گذشته بوده است. در سال‌هایی که نوری از آموزش و پرورش دور بوده فعالیت‌هایش مبتنی بر مسائل اقتصادی بوده و در هولدینگ‌های بزرگ کشور فعالیت داشته است.

وی با اشاره به سابقه خدمت نوری در قرارگاه خاتم الانبیا(ص) ابراز کرد: مرتبط بودن با این نهاد عملا ویژگی‌های مالی و اقتصادی افراد را رشد می‌دهد. بارها در کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان نماینده قرارگاه خاتم میزبان آقای نوری بودیم و به جرئت می‌توان گفت به خوبی با مسائل اقتصادی آموزش و پرورش آشنا است.

زنگنه با مثبت ارزیابی کردن برنامه‌های نوری در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش، گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان با هولدینگ‌های بازنشستگی بسیار متفاوت است چرا که ما امروز با معلمی مواجهیم که در طول 30 سال خدمت هر سال مبلغی را به صندوق داده، بازنشسته شده و حتی فوت شده و ورثه او هم نتوانسته میوه این صندوق را برای خود برداشت کنند. صندوق ذخیره فرهنگیان برای این است که به فرهنگی زنده خدمت کند اما متأسفانه این صندوق از مسیر خود خارج شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان با اشاره به حضور نوری در سمت مدیرکلس برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت: متأسفانه سهم آموزش و پرورش در بودجه کشور بسیار پایین بوده و این رقم در مجموع 10 درصد است که حداقل باید به 18 درصد برسد.

یوسف نوری، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، پس از سخنان موافقان و مخالفان با عرض سلام و احترام به نمایندگان و درود به روح 4500 معلم شهید و 36000 شهید دانش‌آموز، به معرفی و ارائه برنامه‌های خود پرداخت و گفت: اعتماد رئیس‌جمهور را به خود ارج می‌نهم و امیدوارم بتوانم در سایه رأی اعتماد نمایندگان حافظی امین برای اعتماد رئیس‌جمهور و همراهی صدیق برای جامعه بزرگ فرهنگیان کشورم باشم.

وی ادامه داد: برنامه‌های بنده ذیل مرام‌نامه تربیتی دولت سیزدهم است که خود را متعهد به اجرا و پیگیری آن می‌دانم و معتقدم که باید در قبال عدم رعایت آن پاسخگو باشم. به فضل الهی گام دوم انقلاب اسلامی جهشی به سمت تمدن نوین اسلامی خواهد بود و آنچه این جهش را ممکن می‌سازد پرورش نسلی تمدن ساز است. نسلی که نظام جمهوری اسلامی ایران را به سرمنزل مقصود خواهد رساند.

نوری اظهار کرد: اهداف تربیتی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خصوصیات این نسل را ذکر کرده است اما ما نیازمند آن هستیم که این اهداف متعالی را از عرش به فرش آوریم و تجلی آن بر زمین را به مربیان، متربیان، مدیران و سیاستگذاران نشان دهیم.

وی ادامه داد: تصور بنده بر این است تا زمانی که نتوانیم نمونه عینیت‌یافته انسان تراز انقلاب اسلامی و الگوی محقق ‌شده مکتب تربیتی امام خمینی(ره) را پیش روی نظام تعلیم و تربیت قرار دهیم هر سیاست آموزشی و هر برنامه تربیتی نامفهوم و ناتمام خواهد ماند. ما نیازمند یک الگوی تربیتی هستیم و این الگو را رهبری گرانقدر انقلاب به ما نشان دادند آنگاه که فرمودند سلیمانی عزیز نمونه برجسته‌ای از تربیت شدگان اسلام و مکتب امام خمینی(ره) بود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: امروز خداوند این الگوی تربیتی را در مقابل دیدگان ما مسئولان آموزش و پرورش قرار داده است که امکان تحقق اهداف تربیتی سند تحولی آموزش و پرورش را باور و معنای عینی آن را مشاهده می‌کنیم. شهید سلیمانی تجلی همزمان ایمان مخلصانه، عواطف پاک انسانی، اخلاق اسلامی، عقلانیت و تدبیر، حریت و عدالت‌خواهی، تقوا و مسئولیت‌پذیری و جهاد بی‌وقفه و از مصادیق به حق آیه شریفه «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» بود.

نوری ابراز کرد: آموزش و پرورش می‌تواند با استفاده از این شاخصه‌ها در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، سیاسی، اعتقادی، اخلاقی، زیستی و هنری، افراد را تربیت کند. شهدای علمی ما مانند احمدی روشن، رضایی‌نژاد و تمامی شهدای هسته‌ای تربیت یافته مدرسه تربیتی شهید سلیمانی هستند. اگر در آموزش و پرورش توانستیم دانش‌آموز موحدی تربیت کنیم که حلم و ایثار را با صلح‌جویی، مقاومت و دفاع از مظلوم و استکبارستیزی همراه کند هدف اصیل انقلاب اسلامی محقق شده است.


نوری تصریح کرد: اگر توانستیم دانش‌آموزی ولایی تربیت کنیم که حریت و آزادی‌خواهی را با تبعیت از حق و حقیقت همراه سازد به آموزش و پرورش تراز انقلاب نزدیک شده‌ایم. تحقق چنین آموزش و پرورشی دور از دسترس نیست به شرطی که ابتدا و پیش از هر چیزی همه ما معتقد شویم مدرسه باید و می‌تواند مدرسه تربیتی شهید سلیمانی باشد هرچند که در این مسیر موانعی پیش رو داریم.

وی با اظهار تأسف از اینکه آموزش و پرورش به مسئله‌ای درون‌سازمانی تقلیل داده شده بر ضرورت تغییر این نگرش و نگاه به تربیت به عنوان دغدغه و امری ملی تأکید کرد و گفت: در یک نگاه ملی تمام دستگاه‌ها متولی تربیت انسان هستند و میدان‌داری آن برعهده وزارت آموزش و پرورش است. اگر تربیت انسان موحد و مجاهد را شاه‌بیت انقلاب می‌دانید وزارت آموزش و پرورش را نیز باید در قله کشور قرار دهیم.

نوری با بیان اینکه تجربه جهانی نشان می‌دهد کشورهای پیشرفته دنیا به واسطه نقش مؤثر سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش در افزایش تولید ملی از طریق ایجاد ارزش افزوده، آن را در اواویت قرار داده‌اند، اظهار کرد: اگر به پیشرفت کشور اهمیت می دهیم بدانید که سرمایه آن در آموزش و پرورش فراهم می‌شود. براساس فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی تربیت ابزار و مسیر توسعه نیست بلکه هدف توسعه است و توسعه باید در خدمت تربیت انسان قرار بگیرد و تمامی برنامه‌های توسعه‌ای باید با نگرش تربیتی تدوین شود، حال به نظر شما اکنون چه میزان از این فلسفه سیاسی فاصله گرفته‌ایم.

نوری تصریح کرد: زمانی می‌توانیم آموزش و پرورش را به مدرسه تربیتی شهید سلیمانی تبدیل کنیم که از تشتت و تفرقه بپرهیزیم. مقام معظم رهبری فرمودند که لازم است دولت و مجلس برای پشتیبانی مالی آموزش و پرورش به طور جدی تأمل و تدبر کند. اگر آموزش و پرورش را به حال خود رها کنید و پشتیبانی لازم از آن را به عمل نیاورید نمی‌توان از آموزش و پرورش توقع پیشروی داشت.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: امروز برای تحول در نظام آموزشی و بازسازی منزلت و کرامت معلم پیش از همیشه نیازمند همگرایی، همدلی و هم زبانی دولت و مجلس هستیم. شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان نهاد سیاستگذار و ناظر امر تحول خود نیز نیازمند تحول جدی است و باید به صورت مستمر وضعیت تحول در آموزش و پرورش را رصد کند و مانع انحراف امر تحول شود اما متأسفانه شاهد بودیم طی 10 سال گذشته وظایف محوله به آن برای اجرای سند تحول بسیار کند و در مواردی با سوءتدبیر پیش رفته است.

نوری با بیان اینکه برنامه زیرنظام های سند تحول باید حدودا تا یک سال به سرانجام می‌رسید اما 7 سال طول کشید، گفت: اهداف آموزشی دوره‌های تحصیلی نیز 7 سال پیش تصویب شد طبق فصل هشتم سند تحول باید پس از 5 سال مورد بازنگری قرار بگیرند اما نه تنها این موضوع اجرایی نشده بلکه پس از گذشت سال‌ها تدوین و ترمیم نیز انجام نشده است.

وی با تأکید بر اینکه از مهم‌ترین اقداماتی که آن را پیگیری می‌کنم کارآمدی شورای عالی آموزش و پرورش است، گفت: این شورا در مقابل نفوذ سند آموزش 2030 کاملا منفعل عمل کرد و برخی از اعضای آن با این سند همراهی کردند. از این تریبون اعلام می‌کنم سرکردگان سند آموزشی 2030 در ایران که تعداد محدودی هستند جایی در نظام آموزش و پرورش ندارند. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند که مدیران جوان باید شانه خود را به زیر بار مسئولیت دهند. برای تحول‌گرایی در آموزش و پرورش گریزی جز تن دادن به این فراز از بیانیه گام دوم نداریم زیرا شکستن بن‌بست‌های موجود نیازمند روحیه ما می‌توانیم و پرهیز از محافظه کاری است.

نوری با بیان اینکه برای حرکت به سمت جوان‌گرایی طرح جدیدی برای استفاده از جوانان خلاق به کار خواهیم گرفت، گفت: در طرح ما نیمی از مدیران جوان خواهند بود که شایسته‌گزینی را برمی‌گزینیم و نیمی دیگر مدیران باتجربه و باسابقه که در حوزه تربیت استخوان خرد کرده‌اند. همچنین در این مسیر از رشد آسانسوری، قبیله‌گرایی، رانت‌بازی و سیاسی‌کاری نیز جلوگیری خواهیم کرد.

نوری ادامه داد: در این مسیر دانشگاه فرهنگیان پیشران تحول و قلب تپنده آموزش و پرورش و مرکز ثقل نظام فرهنگیان است. این دانشگاه باعث تربیت دینی و انقلابی فرهنگیان شده و وظیفه خون‌رسانی به تمام اجزای سیستم آموزش و پرورش را برعهده دارد. ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برای موارد ضروری پیش‌بینی شده است و ظرفیتی برای جذب نخبگان به عنوان معلم فراهم کرده اما در عمل به عنوان اصلی‌ترین راهکار جذب معلمان استفاده شد و جای دانشگاه فرهنگیان را گرفت که این رویکرد باعث شد دانشگاه از وضعیت مطلوب خود فاصله بگیرد و به تبع آن حیات آموزش و پرورش به واسطه این قلب ضعیف، در خطر قرار گرفت که احیای قلبی آن با تقویت دانشگاه فرهنگیان جزو فوری‌ترین و اصلی‌ترین اقدامات ما خواهد بود.

وی در ادامه با تأکید بر تقویت کمی و کیفی هیئت علمی‌ها برای رساندن نسبت استاد به دانشجو به حد استاندارد، گفت: تأمین زیرساخت‌ها و بازآرایی برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها از ضرورت‌های ارتقای کیفیت تربیت معلمان برای جبران کمبود نیروی انسانی کنونی در کوتاه‌مدت است که برای آن تدابیری اندیشیده‌ایم.

نوری افزود: برنامه درسی با وجود تلاش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی هنوز با وضعیت مورد انتظار فاصله دارد. یکسان بودن دروس در تمامی زیست‌بوم‌ها باعث شده به تفاوت‌های فرهنگی توجه نشود که ما قصد داریم به جای تنوع در مدارس به سمت تنوع در استعدادهای فردی دانش‌آموزان حرکت کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تأکید بر زیباشناختی در حوزه درسی اظهار کرد: آموزش و پرورش هنوز بوی سکولاریسم تربیتی می‌دهد که با غلبه رویکرد اثبات‌گرایی، روح توحید در آموزش علوم جاری نیست. همچنین تاریخ به صورت سلسله‌ای تدریس می‌شود نه مجموعه‌ای از اتفاقات عبرت‌آموز که باید آن را مد نظر قرار دهیم.

وی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه هنوز کلاس درس را به عنوان تنها فضای یادگیری منفک از واقعیات زندگی می‌بینیم، بیان کرد: همه آسیب‌ها با تحول در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی برطرف می‌شود که قصد داریم تزریق نیروهای محقق و خلاق انقلابی را به این سازمان داشته و در نقش و مأموریت آن بازنگری کنیم تا تبدیل تدریجی از متصدی تولید و چاپ به متولی مرجع تنظیم‌گری برنامه‌ریزی درسی در چارچوب راهنمای درسی ملی مصوب، تبدیل شده و باعث کارآمدسازی این سازمان شود.

نوری با اشاره به تعطیلی معاونت پرورشی در دوره‌ای، که مجدداً با تأکید رهبری فعال شد، ابراز کرد: با این حال این معاونت دیگر نتوانست به مدار خود برگردد و از برنامه‌های من این است که با قدرت، امور تربیتی را به کمک کارشناسان و نیروهای فعال تربیتی به دوران اوج خود برسانم. یکی از موارد بسیار مهم در آموزش و پرورش برقراری نظام عدالت تربیتی است، به صورتی که این نظام با کیفیت بالا در خدمت همگان در مناطق مختلف کشور قرار گیرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: چنانچه مورد اعتماد شما نمایندگان قرار گیرم، یکی از مهمترین اقداماتی که در این راستا انجام خواهم داد، درخصوص سامانه شاد خواهد بود؛ در شرایط فعلی فقط 60 درصد از دانش‌آموزان در سامانه شاد فعال هستند و تعداد بسیاری از این سامانه بازمانده‌اند، لذا این فاصله باید هر چه سریع‌تر جبران شود.

وی استفاده از فضای مجازی را یکی دیگر از اقدامات خود در راستای تحقق عدالت تربیتی دانست و گفت: از آنجا که آمار پایه برنامه‌ریزی ما در کشور است، لذا آن را مبنای اقدامات خود قرار خواهیم داد تا تفاوت‌ها برای تصمیم‌گیری پیش روی ما باشد و این اقدام نیز در راستای تحقق عدالت تربیتی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ایجاد قرارگاه جهادی در وزارت آموزش و پرورش را چهارمین برنامه خود برای اجرای عدالت تربیتی را بیان کرد و گفت: این قرارگاه برای تقویت آموزش در مناطق محروم و دورافتاده خواهد بود. همچنین نظارت بر مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی یکی دیگر از برنامه‌های من در آموزش و پرورش است و تمام منافذ تعارض منافع در آموزش و پرورش را خواهیم بست که از جمله این اقدامات تعارض منافع در حوزه چاپ و نشر کتب درسی است. هیچ یک از مدیران آموزش و پرورش حق ندارند خود یا وابستگان نزدیک‌شان مدرسه غیردولتی داشته باشند.

نوری به‌کارگیری ظرفیت های عظیم مردمی را یکی دیگر از برنامه‌های خود در این وزارتخانه برشمرد و گفت: خیریه‌ها و موقوفات نقش مهمی در اداره آموزش و پرورش دارند اما به خوبی از ظرفیت آنها استفاده نشده است، لذا فعال‌سازی تشکل‌ها و دغدغه‌مندان امر آموزش و تربیت یکی از برنامه‌های مهم ما است که احیای شوراهای آموزش و پرورش استانی با حضور نخبگان در همین راستا است.

وی ابراز کرد: سهم این وزارتخانه متناسب با سند تحول بنیادین باید در سرانه‌ها افزایش یابد و باید برای افزایش حقوق و مزایای معلمان اقدام شود. یکی دیگر از اقدامات لازم استفاده از ظرفیت‌های بیمه‌ای برای تحت پوشش قرار گرفتن کارکنان و معلمان در آموزش و پرورش است و این اقدام از طریق تجمیع بیمه‌های موجود در آموزش و پرورش محقق می‌شود.

نوری فسادزدایی از صندوق ذخیره فرهنگیان را یکی دیگر از برنامه‌های خود در آموزش و پرورش خواند و اظهار کرد: اصلاح اساسنامه و اصلاح نحوه بازپرداخت سهم اعضا و برقراری حق انتفاع از طریق خود اعضا و شرکت‌های تابع صندوق و همچنین حضور در بازار سرمایه از برنامه‌های ما برای اصلاح صندوق خواهد بود و اجازه نخواهیم داد این صندوق با رویکردهای سیاسی دستخوش حوادث ناگواری شود.

نوری اظهار کرد: اکنون تصویر واقعی از وضعیت نظام آموزشی به ویژه در مدارس در دسترس نیست و به جز آزمون‌های نهایی به منبع دیگری برای ارزیابی به دانش آموزان نمی‌توان مراجعه کرد و این موضوع نشان می‌دهد که چشم حاکمیت نسبت به کیفیت نظام تعلیم و تربیت کم‌سو است و امکان قضاوت و ارزیابی دقیق از آن سلب شده است. مرکز سنجش آموزش و پرورش باید به نحوی بازطراحی شود که بتواند بگوید یک مدرسه در 3 سال گذشته در بعد کمی یا کیفی سیر صعودی یا نزولی داشته است. این مرکز باید به چشم بینای وزارتخانه تبدیل شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه به مسئله منزلت معلمان اشاره کرد و گفت: ارتقای منزلت و معیشت معلمان کمترین اقدامی است که باید برای ارتقای آن قدم برداشت. اعتماد به معلم و واسپاری برخی اختیارات به او و تبدیل مدرسه به کانون تربیتی محله با محوریت معلم و تعامل با هنرمندان و صدا و سیما برای تولید آثار هنری در خصوص منزلت معلم از جمله اقداماتی است که باید انجام شود. اگر می خواهیم این بار را به سرمنزل مقصود برسانیم سه راه بیشتر وجود ندارد؛ معلمان را دریابیم. البته برخی می‌گویند راه چهارمی وجود دارد که باید معلم را در حد اعلای خود دریابیم.

نوری در پایان با قدردانی از نمایندگان مجلس برای برگزاری جلسات کارشناسی در خصوص بررسی برنامه های وی برای این وزارتخانه اظهار کرد: امیدوارم عزم ملی برای نجات آموزش و پرورش به عنوان مظهر قدرت و نماد توان راهبردی جمهوری اسلامی و بستر تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد و بتوانیم با هم‌افزایی و انسجام فکری و عملی این مجموعه را از چنبره تنگ‌نظری و بی‌تفاوتی رها سازیم.

انتهای پیام
captcha