تولیدکنندگان محصولات حجاب در یک قدمی شکست/ باید اتحادیه داشته باشیم
کد خبر: 4016441
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
اسدالله سلیمانی:

تولیدکنندگان محصولات حجاب در یک قدمی شکست/ باید اتحادیه داشته باشیم

رئیس هیئت‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب ضمن هشدار نسبت به زمین خوردن تولیدکنندگان محصولات حجاب و نبود نقدینگی در این صنف، گفت: اگر نزد مقام معظم رهبری رفته بودم، عرض می‌کردم که در کشور حتی یک بازار محصولات حجاب نداریم.

حرف‌های تلخ حوزه عفاف و حجاب/ کمک کنید اتحادیه شویمپس از حدود یک ماه فعالیت «نمایشگاه دائمی عفاف، حجاب، پوشاک و لوازم خانگی ایرانی و اسلامی» به عنوان اولین سکوی فروش دائم محصولات عفاف و حجاب کشور، با هدف بررسی روند افتتاح این نمایشگاه و مشکلات و آسیب‌هایی که تولید‌کنندگان محصولات حجاب در کشور دارند، با اسدالله سلیمانی، رئیس هیئت‌ مدیره انجمن فعالان و متخصصان حوزه حجاب به گفت‌وگو نشستیم.

سلیمانی در این گفت‌وگو ابتدا به نقد عملکرد اصناف در حوزه تولید و عرضه محصولات حجاب پرداخت و گفت: پس از انقلاب باید روی مسئله پوشش کار می‌شد، اما اقداماتی که صورت گرفت سلبی بود و فقط مطرح می‌شد که چه چیزهایی نپوشید ولی برنامه درستی برای اینکه چه بپوشیم وجود نداشت.

وی وزارت صمت و زیرمجموعه‌های آن مثل اصناف را مسئول ارائه پوشاک مناسب و ساماندهی حوزه پوشش دانست و گفت: اگر در حوزه پوشش‌های مناسب برای مردان و زنان کار کرده بودیم،‌ امروز شاهد شرایط نابسامان موجود در حوزه حجاب نبودیم.

پوشش نامناسب عادی‌انگاری شده است

سلیمانی این سؤال را مطرح کرد که آیا اکنون در بازار ما لباس مناسب برای بانوانی که از پوشش چادر یا چادرهای عبایی استفاده می‌کنند، بانوانی که دوست دارند با پوشش مانتو حجاب خود را حفظ کنند و یا حتی بانوانی که به حجاب اعتقادی ندارند اما دوست دارند به نحوی پوشیدگی مناسب را در جامعه داشته باشند، وجود دارد؟ و افزود: در اثر کم‌کاری صنوف و کسانی که باید ذائقه‌سازی می‌کردند، پوشش نامناسب کنونی عادی‌انگاری شده است.

وی با اشاره به فعالیت اتحادیه‌های مختلف مرتبط با پوشاک در کشور و نبود حتی یک راسته در حوزه حجاب، گفت: با وجود این همه اتحادیه پوشاک در کشور، حتی یک رسته مربوط به عفاف و حجاب نداریم. بر همین اساس دو سال قبل از اتحادیه پوشاک تقاضا کردیم که رسته‌ای به نام «عفاف و حجاب» در اتحادیه پوشاک تشکیل دهیم که این درخواست به وزارت صمت ارسال شد اما پاسخی دریافت نکردیم.

حرف‌های تلخ حوزه عفاف و حجاب/ کمک کنید اتحادیه شویم

رئیس هیئت‌ مدیره انجمن فعالان و متخصصان حوزه حجاب از تلاش تولیدکنندگان محصولات حجاب برای ساماندهی این حوزه سخن گفت و افزود: سال 93 جمعی از تولیدکنندگان محصولات حجاب با درک نیاز جامعه دور هم جمع شده و تصمیم به تشکیل انجمن تولیدکنندگان حجاب گرفتند. ما با 9 نفر کار را شروع کردیم و اکنون انجمن حدود 300 عضو دارد. ما به راستی برای تشکیل این انجمن جنگیده‌ایم. حتی ثبت انجمن در وزارت کشور به عنوان یک تشکل مردم نهاد سه سال و نیم زمان برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح مشکلات تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف پرداخت و گفت: جلسه‌ای را دفتر مقام معظم رهبری برای فعالان عفاف و حجاب ترتیب داده بودند و این از کم سعادتی من بود که نتوانستم محضر مقام معظم رهبری برسم. گرچه اسم من در لیست بود ولی دو نفر دیگر از اعضای هیئت مدیره انجمن فعالان و متخصصان حوزه حجاب به این مراسم رفتند.

اگر من پیش مقام معظم رهبری رفته بودم ...

سلیمانی ادامه داد: من می‌دانم حضرت آقا دوست دارند حرف‌های بدون حاشیه، خالص و تلخ بشنوند؛ اگر من در این دیدار بودم حرف‌های تلخ حوزه عفاف و حجاب را خدمت ایشان مطرح می‌کردم. اگر در این دیدار حضور داشتم به ایشان می‌گفتم امروز ده‌ها قلم جنس غیرضرور با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌شود اما چادر مشکی که 90 درصد پارچه آن وارداتی است ارز دولتی نمی‌گیرد و قیمت آن به 9 برابر رسیده است.

حرف‌های تلخ حوزه عفاف و حجاب/ کمک کنید اتحادیه شویم

وی افزود: من اگر در این نشست بودم به آقا می‌گفتم شما می‌فرمایید چادر نماد یک بانوی ایرانی است پس چادر کالای فرهنگی است. ما به تمام نهادهای مرتبط نامه نوشته و درخواست کرده‌ایم که چادر به عنوان کالای فرهنگی محسوب شود تا در کنار کاغذ، کتاب، صنایع دستی و ... به عنوان کالای ویژه دیده شده از مزایای کالای فرهنگی بودن بهره‌مند شود. در این صورت است که دست فروشنده ما برای عرضه محصولات عفاف و حجاب به قیمت مناسب باز خواهد بود.

هر بازاری داریم غیر از محصولات حجاب

رئیس هیئت‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب تصریح کرد: اگر در آن جلسه بودم مطرح می‌کردم که ما در تهران بازار موبایل، فرش، طلا، ساعت و هر آنچه بخواهید داریم اما آیا شایسته است که یک مرکز برای فروش محصولات حجاب نداشته باشیم. آیا شایسته است بانوان برای تهیه ملزومات حجاب خود به ده‌ها فروشگاه سر بزنند و در نهایت هم با قیمت‌های نامتعارف اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند. آیا این حمایت از حجاب است؟ اگر بودم خدمت حضرت آقا عرض می‌کردم که بچه‌های انقلابی شما امروز در مصلی تهران برگزار کننده نمایشگاه دائمی عفاف و حجاب هستند اما در این نمایشگاه حتی اختیار نصب پرچم اتحادیه را ندارند و اصناف تمام تلاش‌ها و اقدامات ما را به نفع خود مصادره کرده است.

حرف‌های تلخ حوزه عفاف و حجاب/ کمک کنید اتحادیه شویم

سلیمانی با یادآوری و انتقاد از اینکه در نمایشگاه‌های قبلی که محصولات حجاب عرضه می‌شد، بدترین مکان به بخش عفاف و حجاب اختصاص می‌یافت، گفت: قرار بود تمام فضای مجموعه چهل‌سرا به محصولات حجاب اختصاص داده شود اما اصناف با ادعای اینکه تولید‌کنندگان ما مجوز ندارند استانداری را مجاب کرد که این نمایشگاه را به اصناف بدهد؛ در نهایت نیز فقط 25 درصد سالن را به ما دادند و ما با 40 برند و 54 غرفه در آن حاضر شدیم. البته علی‌رغم تمام این مشکلات ما تلاش کردیم بهترین غرفه‌سازی‌ها را انجام دهیم و نمایشگاه در خور و مناسب برای عرضه محصولات حجاب ایجاد کنیم.

آماده برپایی نمایشگاه دائمی محصولات حجاب در 4 نقطه تهران

وی با تأکید بر اینکه باید فروشگاه‌ها و مراکز خرید عفاف و حجاب دائمی در کشور داشته باشیم، اعلام کرد: آمادگی داریم همین نمایشگاه را در چهار نقطه تهران دایر کنیم تا هم تولیدکنندگان محصولات حجاب تقویت شوند و هم این محصولات در دسترس مردم قرار گیرد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب اضافه کرد: وقتی رهبر انقلاب در 82 سالگی می‌گویند که از پنج صبح تا 10 شب کار می‌کنم، من خجالت می‌کشم در 60 سالگی بگویم که خسته شده‌ام؛ اما من خسته از ناملایمات هستم. خسته از حضور نامحرم در صنوف، خسته از موانعی که مقابل پای محصولات و تولیدکنندگان حجاب گذاشته می‌شود. من برای خودم هیچ چیز نمی‌خواهم اما ما حدود 300 عضو داریم که نیاز به کمک دارند.

کمک کنید اتحادیه شویم

وی خواستار حمایت از انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب برای تبدیل شدن به اتحادیه شد و گفت: یکی از کارهایی که باید انجام دهیم و نیاز به کمک داریم این است که ظرفیت ما از نظر قانونی به 300 نفر رسیده و می‌توانیم اتحادیه تشکیل دهیم. اگر اتحادیه تولیدکنندگان محصولات حجاب تشکیل شود به عنوان یک اتحادیه مستقل می‌توانیم طراحی و تولید محصولات حجاب را متحول کنیم به شرطی که به ما کمک کنند و موانع را از پیش پای ما بردارند.

وی نبود بازار یا محل فروش دائمی محصولات حجاب و عفاف را یکی از مشکلات بزرگ این حوزه دانست و گفت: اگر شهرداری زمینی را در اختیار ما قرار دهد، ما خودمان می‌توانیم مرکز و سکوی فروشی در خور نظام جمهوری اسلامی برای محصولات حجاب راه‌اندازی کنیم.

حرف‌های تلخ حوزه عفاف و حجاب/ کمک کنید اتحادیه شویم

سلیمانی از عدم حمایت رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما نیز انتقاد کرد و گفت: وقتی بر روی یک فوتبالیست خطایی اتفاق می‌افتد، رسانه‌ها بخشی از وقت و خبرهای خود را به خطای چند ثانیه‌ای بر روی یک فوتبالیست اختصاص می‌دهند، در سال رفع موانع تولید سه دقیقه در روز هم این فرصت را به تولیدکنندگان محصولات حجاب بدهند تا کالاهای خود را معرفی کنند.

مشکل نقدینگی داریم؛ نه تعرفه حل شد نه وام پرداخت شد

وی ضمن هشدار نسبت به این مسئله که تولیدکنندگان محصولات حجاب در حال زمین خوردن هستند، ادامه داد: تولیدکنندگان محصولات حجاب در دو سال کرونا مشکل نقدینگی پیدا کرده‌اند. سال گذشته جلسه‌ای با استانداری تهران برگزار و مقرر شد وزارت سمت مشکل تعرفه پارچه چادر مشکی را حل کند و همکاران ما به صندوق امید برای گرفتن وام معرفی شوند اما هیچ کدام عملی نشد.

انجمن را در دامن اصناف نیندازید

رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب درخواست کرد اکیداً انجمن را در دامن اصناف نیندازند، چراکه هر یک از حدود 300 عضو انجمن را به یک اتحادیه می‌دهند و بعد بازگشت به عقب و از بین رفتن صنف تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف رخ می‌دهد.

وی اظهار امیدواری کرد، به زودی اولین اتحادیه تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب را در خاورمیانه راه‌اندازی کنیم و افزود: علاوه بر بحث فرهنگی این بخش پتانسیل اقتصادی دارد. اگر بتوانیم ظرفیت خود را به کشورهای مسلمان منطقه نشان دهیم محصولات حجاب مزیت صادراتی دارند.

سلیمانی با اشاره به اینکه در گذشته تولیدات حجاب به کشورهای منطقه صادر می‌شد، گفت: همه کشورها پارچه چادری را از چین و ژاپن وارد می‌کنند اما اکنون چون پارچه چادری ما تعرفه دارد و گران وارد می‌شود، دیگر نمی‌توانیم حتی محصولاتمان را به عراق و کویت صادر کنیم. دوخت ما مزیت است اما قیمت پارچه و تعرفه چادر مشکی امکان صادرات را از بین برده است.

وی در پاسخ به این سؤال که طی یک ماه حضور در نمایشگاه آیا تولیدکنندگان از فروش راضی بودند؟ گفت: تبلیغات مناسب نبوده اما در همین حد نیز استقبال مردم به خصوص روزهای پنج‌شنبه و جمعه خوب بوده است. البته اکنون فصل نامناسبی برای افتتاح نمایشگاه است چراکه نه ماه رمضان است و نه آغاز سال و فصل خرید. این نمایشگاه تا پایان سال 1400 برپاست اما شنیده‌های حاکی است که مدت برپایی آن تا یک سال آینده تمدید شده است.

گزارش تصویری نمایشگاه دائمی محصولات حجاب

انتهای پیام
captcha