تأمین نیازهای جامعه، شرط توفیق نظام اسلامی / ساختار خودروسازی کشور فسادزاست
کد خبر: 4016316
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران مطرح کرد:

تأمین نیازهای جامعه، شرط توفیق نظام اسلامی / ساختار خودروسازی کشور فسادزاست

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: امروز نظام اسلامی باید بتواند نیازهای انسانی را مبتنی با شرایط روز شناسایی کند و آن نظامی موفق است که با رصد دقیق این نیازها و تغییر و تحولات جهانی بتواند بهترین پاسخ را به این نیازها دهد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد نماز جمعه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسن ابوترابی‌فرد، امروز 5 آذر، در خطبه‌ اول نماز جمعه این هفته تهران، که در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: تحقق آرمان‌های الهی و حرکت جامعه در مسیری که قیام به عدالت می‌کند، مرهون نظام سیاسی شکل‌گرفته از آموزه‌های دینی است؛ نظام سیاسی مقتدر و کارآمد بدون مشارکت آحاد جامعه و مبتنی بر مبانی روشن وحیانی شکل نخواهد گرفت.

ضرورت تشکیل حکمرانی مقتدر

وی افزود: در تشکیل نظام سیاسی اسلامی مقتدر باید برنامه‌ریزی مدون، پایش، ارزیابی مسمتر و نقشه راه تعریف‌شده و تعهد مدیران و مقامات اسلامی وجود داشته باشد. این اصول در تشکیل حکمرانی مقتدر و کارآمد نقش مؤثری دارد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مدیران میانی، خرد و ارشد کشور باید عهدنامه مالک‌اشتر را ملاک عمل خود قرار دهند، ادامه داد: اگر مفاد این عهدنامه در کشور ما به مرحله اجرا در بیاید، آن وقت به جرئت خواهیم گفت که جامعه اسلامی به معنای واقعی شکل خواهد گرفت. باید مسئولان کشور توصیه‌های امام علی(ع) به مالک اشتر را همواره مدنظر قرار دهند.

پاسخگویی به نیازهای انسانی از وظایف دولت اسلامی

ابوترابی‌فرد بیان کرد: امام علی(ع) فرموده‌اند که هدف از شکل‌گیری نظام اسلامی؛ توسعه عدلت اجتماعی و تأمین نیازهای انسانی است. امروز نظام اسلامی باید بتواند نیازهای انسانی را مبتنی با شرایط روز شناسایی کند و آن نظامی موفق است که با رصد دقیق این نیازها و تغییر و تحولات جهانی بتواند بهترین پاسخ را به این نیازها دهد. همچنین نظام اسلامی باید بتواند گام‌های قاطع و عالمانه در مسیر پاسخگویی به نیازهای انسانی داشته باشد.

وی گفت: بهتر است همه دستگاه‌ها سخنان ناب و نافذ امام علی‌(ع) خطاب به مالک اشتر را در سر در خود نصب کنند تا همه مدیران کشور ببینند هر تصمیمی که توسعه و تأمین نیازهای انسانی را در پی نداشته باشد، منجر به شکست خواهد بود. توسعه عمرانی و آبادانی همواره باید در دستورکار دولت باشد. دولت باید در این مسیر گام بردارد و برای این هدف تلاش کند. امیرالمؤمنین (ع) نظام تأمین مالی و نظام دفاعی را دو گوهر گران‌بها نامیدند که اگر در دستان دولت نباشد، هرگز به اهداف خود دست پیدا نخواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به موفقیت بسیج در عرصه‌های مختلف عنوان کرد: بسیج به خاطر تکیه بر نیروی مردمی خود و با پی بردن به نیازهای انسانی در مسیر تأمین امنیت و اعتلای نظام اسلامی گام برداشته است.

امنیت؛ گوهر گران‌بها در پیشرفت کشور

وی امنیت را یکی از سرمایه‌های مهم کشور دانست و در این رابطه گفت: امنیت یکی از سرمایه‌های مهم کشور است که نظام استکبار درصدد تضعیف آن است. امنیت امروز کشور به خاطر سرمایه گران‌‎بهایی همچون شجره طیبه بسیج است که اگر امروز برای تحقق آن تلاش نمی‌شد، هرگز دستاوردهای دیگر برای نظام اسلامی رقم نمی‌خورد.

به گزارش ایکنا، حجت‎الاسلام ابوترابی‏‎فرد، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، ضمن دعوت مردم به در پیش گرفتن مسیر تقوا، سالروز شهادت شهید فخری‌زاده را به ملت ایران، خانواده شهدا و خانواده شهید فخری‌زاده تسلیت گفت.

چند توصیه به طرف‌های مذاکرات وین

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات وین که در هشتم آذر از سرگرفته خواهد شد، در توصیه‎هایی به کشورهای اروپایی اظهار کرد: امروزه استراتژی خشونت سبب شده تا رهبری آمریکا در جهان تحت‎الشعاع قرار گرفته شود. استراتژی خشونت آمریکا در منطقه و جهان و حتی در برنامه‌های راهبردی و سیاسی این کشور به شکست انجامیده است. سران کشورهای اروپایی باید مدنظر قرار دهند که آمریکای امروز، آمریکا یک دهه قبل نیست؛ این آمریکا در غرب آسیا شکست خورده است. توصیه من به اعضای 1+4 این است که منافع خود و ملت‌ها را فدای خواست و منافع آمریکا نکند. 

خطیب جمعه این هفته تهران تصریح کرد: امروز همه ما می‌دانیم که شکست اسرائیل و نابودی آن حتمی است. پس بهتر است بدانید امنیت جنوب غرب آسیا، یعنی امنیت اروپا و سایر ملت‌های آسیا که جمهوری اسلامی ایران در محور تأمین امنیت منطقه قرار گرفته است. اقتدار ایران اسلامی و محور مقاومت بود که داعش را سرکوب کرد و از سیل عظیم مهاجرت مردم جنگ‌زده به اروپا ممانعت ورزید.

تحقق شعار ایران قوی با قدرت علمی 

ابوترابی‌فرد در بخش دیگری از خطبه‌های دوم به نکات مطرح‌شده در دیدار نخبگان علی کشور با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: یکی از واقعیت‌هایی که رهبر انقلاب بر آن تأکید می‌کنند و برای تحقق آن از پای نمی‌نشینند، توسعه دانش و فناوری در کشور است. اصولاً قدرت محصول تولید علم و دانش است؛ دانش خلق قدرت می‌کند. اگر دانش و علم با تربیت توحیدی و الهی گره نخورد، راه برای توسعه استعمار و استکبار هموار می‌شود، لذا ریشه قدرت‌های سیاسی و نظامی در مجامع علمی و دانشگاهی نهفته شده است. تنها راه برای رسیدن به قدرت، رسیدن به قله‌های پیشرفت علمی است. رئیس جمهور محترم بارها بر ایران قوی تأکید کرده، بنابراین از تریبون نماز جمعه می‌گویم با تبدیل شدن به مرجع علمی جهان، شعار ایران قوی تحقق خواهد یافت.

وی به مطالبه رهبر انقلاب از جامعه دانشگاهی و مدیران کشور اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب از مدیران و مسئولان علمی کشور بارها خواسته‌اند که مسیر پیشرفت علمی کشور هموار شود. باید در زمانه حاضر برای دستیابی به فناوری‌های نو مانند فناوری نانو، فضایی و غیره تلاش مستمر و گسترده‌تر صورت بپذیرد. فناوری‌های نو راه را برای یک انقلاب علمی هموار می‌کند و پاسخگویی به نیازهای انسانی تسهیل‌تر از قبل خواهد شد.

امام جمعه موقت تهران با تشکر از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: بنا به گفته معاون اول رئیس جمهور و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور امروز 50 پارک علمی و فناوری و صدها استارت آپ در کشور شکل گرفته است. این پیشرفت‌ها بر حکمرانی کشور اثرگذار خواهد بود. وزارتخانه‌‎های صنعت و علوم باید راه را برای توسعه فناوری در کشور هموار کنند و آن‌وقت است که با یک تحول عظیم در کشور روبه‌رو خواهیم بود.

مقابله با ساختار مدیریتی فسادزا

ابوترابی‌فرد در بخش پایانی خطبه‌‎های دوم نماز جمعه به فساد و ناکارآمدی‌های گسترده در صنعت خودروسازی کشور اشاره و تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور تقریباً با فناوری‌های روز بیگانه هستند. در اینجا باید به وزیر صنعت بگویم که وزیر محترم صنعت با عزل یک مدیر مشکل حل نخواهد شد. ساختار خودروسازی کشور مشکل دارد و این ساختار فسادزاست. حتماً باید برای اصلاح ساختار فعلی انتخاب مدیران شایسته را در دستورکار قرار داد. همچنین باید برای اصلاح بدنه مدیریتی کشور که در حال حاضر فسادزاست، گام‌های اصولی و اساسی برداشت.

انتهای پیام
captcha