واکسن گریزان و حق‌الناسی که نقض می‌کنند
کد خبر: 4013449
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
یادداشت

واکسن گریزان و حق‌الناسی که نقض می‌کنند

حمایت و حفاظت از سلامت عمومی آحاد جامعه از وظایف حاکمیت است که مقامات در این مورد باید با بهره‌مندی از تجربیات جهانی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بومی و دینی بهترین و کارآمدترین روش‌ها و ابزارها را به کار برند تا حق‌الناس مردم شریف ایران نقض نشود.

واکسن گریزان و حق‌الناسی که نقض می‌کنندبه گزارش ایکنا،‌ چند ماه است که در کشور ما واکسیناسیون جمعیت هدف با واکسن‌های عمدتاً وارداتی که تمامی آنها مورد تأیید وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی است سرعت خوبی گرفته و بنابر آخرین آمار رسمی که وزارت بهداشت منتشر کرده است، تا زمان تنظیم این یادداشت ۵۵ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۲۸۸ نفر دُز اول، ۴۳ میلیون و ۲۴ هزار و ۹۰۲ نفر دُز دوم و ۶۰۴ هزار و ۹۹۵ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹۹ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۱۸۵ دُز رسید.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به شش میلیون و ۵۱ هزار و ۶۴۲ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۸ هزار و ۴۰۶ نفر رسیده است. همچنین در حال حاضر ۲۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

واکسن گریزان و حق‌الناسی که نقض می‌کنند

با این حال مقامات وزارت بهداشت در روزهای اخیر بیان کرده‌اند که نزدیک به 25 درصد از جمعیت کشور اصولا تمایلی به واکسن زدن ندارند که از این افراد به عنوان «واکسن گریز» تعبیر می‌شود؛ این به اصطلاح «واکسن گریزان» که منحصر به کشور ما نیستند، همزمان با اعلام خبر دستیابی دانشمندان به واکسن کرونا که موجی از امید به رهایی از این ویروس مرگبار و بازگشت زندگی به روند عادی را پس مدت‌ها قرنطینه و محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا را نوید می‌داد؛ مخالفت با این واکسن که حکم کیمیا را برای اوضاع بشر متأثر از کرونا داشت را آغاز کردند.

واکسن گریزان و حق‌الناسی که نقض می‌کننددر کشورهای صنعتی که روند واکسیناسیون عمومی زودتر آغاز شد، واکسن گریزان با برگزاری تجمعات و اعتراضات بعضا گسترده به مقامات اجرایی و بهداشتی این کشورها گوشزد می‌کردند که ما حق انتخاب داریم و بر بدن خود مالک هستیم؛ با این وصف اجازه تزریق واکسن کرونا را به خود نمی‌دهیم.

در این میان در کشور ما نیز این موج واکسن گریزی با تأخیر و با چاشنی برخی استدلال‌ها و بیان تئوری‌های معطوف به توطئه همراه شده است. واکسن گریزان در کشور می‌گویند ما توصیه‌های مفیدی در طب سنتی، ایرانی یا اسلامی داریم که به خودی خود آب بر آتش کروناست و اصولا نیازی به تجویزات طب مدرن از جمله واکسن نداریم و یا همچنین اشخاص و گروه‌هایی در دنیا هستند که می‌خواهند با واکسن و بنابر ملاحظات اقتصادی، سیاسی و امنیتی؛ این واکسن را ابزار رسیدن به اهداف نامشروع خود کرده و به این وسیله نیات خبیثانه خود را در خصوص نسل بشر و به ویژه مسلمین پیاده کنند.

جالب اینجاست که واکسن گریزان وطنی و جهانی اصولاً به پیامدهای عدم تزریق واکسن بر سلامت خود و دیگر افراد جامعه توجهی ندارند و با توجیهاتی بدون پشتوانه علمی متقن، روند تحقیقات طاقت فرسا دانشمندان حوزه بهداشت و سلامت عمومی را در دستیابی به واکسن کرونا به چالش می‌کشند.

باید باور داشت همه آحاد جامعه آزادند که نظرات خود را بیان کنند و این مهم ریشه در یکی از حقوق اساسی بشر دارد اما این آزادی بیان و عقاید تا آنجا محترم است که موجب نقض حق دیگران نشود.

واکسن گریزان و حق‌الناسی که نقض می‌کنند 

این موضوع بدان معناست سلامت جامعه نباید به واسطه بیان و انتشار نظرات نادرست از طریق اطلاعات ناقص، جعلی و بدون پشتوانه علمی معتبر یا «فیک نیوز» که از مجاری اشخاص با عناوین مختلف و ناشناس در فضای مجازی با نگاهی زرد که صرفا به دنبال مشتری، لایک و دنبال کننده هستند انتشار پیدا کرده و با اقوال و بیان‌های مروج نگرانی و دلهره‌آور، تحت شعاع قرار گیرد.

با اینکه استدلال‌های واکسن گریزان وطنی و جهانی هم پوشانی‌هایی دارد و مقامات اجرایی و بهداشتی کشورها نیز سعی دارند با ارائه راهکارهای یکسان و از طرق مختلف جمعیت هدف بیشتری را واکسینه کرده و به این طریق تلاش‌های واکسن گریزان را خنثی کنند؛ نباید از یاد  ببریم که در یک جامعه دینی و اسلامی ورای تلاش‌های مقامات در هرچه بیشتر کردن استقبال از روند واکسیناسیون معطوف به حقوق اساسی آحاد ملت و با بهره‌مندی از ابزارهای اجرایی و حاکمیتی، فرد فرد جامعه دینی نیز بنابر حق‌الناس به این مهم حساس بوده و اهمیت بیشتری دهند و نظرات مروجان واکسن گریزی را با پادزهر دین پالایش کنند.

این مهم در یک جامعه اسلامی که معتقد به اصل دینی «حق‌الناس» است پذیرفته نیست که عده‌ای بگویند واکسن زدن یا نزدن به خودمان ربط دارد! و  ایراد سخنان غیرمستدل و با فراخوان‌ها و برگزاری تجمع‌های مختلف شعار دهند که مثلا حتی اگر لازم باشد قید کار و درس و ... را زده ولی واکسن نخواهیم زد، نتیجه چنین رویکردی آن است که مقامات وزارت بهداشت در هفته‌های اخیر به طور مداوم هشدار می‌دهند که روند افزایشی شهرهای قرمز کرونایی، خطر شیوع موج ششم کرونا میل به بالایی دارد و از روند رو به رشد شمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی ابراز نگرانی می‌کنند.

واکسن گریزان و حق‌الناسی که نقض می‌کنند

اهمیت رعایت حق‌الناس در جامعه دینی تا آنجاست که حضرت سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا و در آن شرایط صعب و قلت همراهان، در تذکری قاطع می‌فرمایند: «هرکس دِینی برعهده دارد در رکاب من پیکار نکند و با من کشته نشود.»

از این کلام قاطع امام حسین(ع) اینگونه برداشت می‌شود که حق‌الناس از چنان جایگاهی نزد خداوند برخوردار است که حتی جهاد و شهادت در رکاب ایشان نیز موجب برائت ذمه از آن نمی‌شود و کسی که حق‌الناس برگردن دارد باید پاسخگوی آن در روز قیامت باشد.

از دیگر سو، چنانچه می‌دانیم اصل دینی حق‌الناس صرفاً منحصر به حقوق مادی نیست و همگان باید در پاسداشت حق‌الناس معنوی نیز بکوشند. عدم رعایت حق‌الناس معنوی فرد را مدیون جامعه خواهد کرد، بنابراین نظر، واکسن گریزان اول چیزی که زیر پا می‌گذارند همین حق‌الناس معنوی است که موارد متعددی را شامل می‌شود از جمله اینکه:

  • کادر زحمت‌کش درمان در کشور ما که از همان آغاز شیوع کرونا جان‌فشانی‌های زیاد کرده، شهیدان تقدیم کرده و بیشترین فشار مادی و روانی را از این بحران عالم‌گیر تحمل کرده است؛ با شیوع دوباره موج‌های بعدی احتمالی کرونا ناشی از اقوال و رفتارهای واکسن گریزان؛ حقوقشان نقض خواهد شد.
  • بیماران و ناقلان این ویروس مرگبار در کشور مجددا افزایش پیدا کرده و این موضوع باعث آلام جسمی و روحی و مرگ عده‌ای از هموطنان خواهد شد که حق‌الناس آنها به این شکل نقض می‌شود.
  • چنانچه موج‌های دیگری از کرونا در کشور شکل گرفته و شمار شهرهای قرمز افزایش پیدا کند و به دنبال آن محدودیت‌های گسترده همچون گذشته با اثرات مخرب بر کسب و کار و زندگی عادی مردم، به ناچار از طرف مقامات اعمال شود، حق‌الناس بسیاری از مردم نقض خواهد شد.
  • افزایش شمار بیماران و مبتلایان به کرونا هزینه‌های گزافی را روی دست بیت‌المال مسلمین می‌گذارد و حق‌الناس تمامی مردم جامعه به اینگونه نقض می‌شود.

واکسن گریزان و حق‌الناسی که نقض می‌کنند

برای عدم رعایت اصل دینی حق‌الناس معطوف به عدم تزریق کرونا می‌توان موارد متعددی را برشمرد که افرادی که اینگونه نگاه را دنبال می‌کنند، حقوق بسیاری را زایل خواهند کرد که این مهم زیبنده یک جامعه دینی نیست.

نباید از یاد ببریم که ساحت سلامت عمومی، موضوعی کم اهمیت و بازیچه نیست که هر کسی براساس ذهنیت و امیال خود آن را مخدوش ساخته و پشت توجیهات بی اساس پنهان شود.

حمایت و حفاظت از سلامت عمومی آحاد جامعه از وظایف حاکمیت است که مقامات در این مورد به خصوص باید با بهره‌مندی از تجربیات جهانی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بومی و دینی بهترین و کارآمدترین روش‌ها و ابزارها را به کار برند تا حق‌الناس ملت شریف ایران نقض نشود.

محمدجواد صفری

انتهای پیام
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجتهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۱۲:۱۰
2
5
اصلا براشون مهم نیست که . فقط به فکر خودشون هستند. جماعتی که دم از انسانیت میزنن و جز خودخواهی نیاموختند
رضایی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۲۳:۰۱
1
4
متاسفانه جامعه امروز به کم ترین چیزی که اهمیت میدهد همین حق‌الناس است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۸ - ۱۴:۱۹
1
2
واکسن نزدم چون آمادگی شو نداشتم بخوام بزنیم همین که آمادگیش برام ایجاد شد بین واکسن ها ایرانی با اولویت فخرا
وقتی بعضی تبلیغ واکسن چینی و خارجی می کنند از واکسن های ایرانی بد می گن وقتی می گن ایرانی خودش خوب نیست که بخواد محصولاتش خوب باشه بهم بر می خوره
captcha