به گزارش ایکنا از مازندران، حجتالاسلام محمدجواد قائمی، مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران، در یادداشتی درباره مسائل فرهنگی حاکم بر جامعه چنین آورده است:
یکی از سؤالات مهمی که اذهان اندیشمندان را در مطالعه، تولید و بسط مؤلفههای تمدنی به خود جلب و مشغول میکند، جواب به این سؤال است که زیربنای تمدن، چه چیزی است؟ آیا اقتصاد را میتوان زیربنای آن قرار داد و با اصلاح آن، تمامی رو بناهای فرهنگی و اجتماعی، باز تولید خواهند شد و یا اینکه اصل و زیربنای هر حرکت نوسازی و تمدنسازی در جوامع انسانی، مسئله توجه و تولید فرهنگ و اسلوب زیستی است؟ چرا که با اصلاح فرهنگ یک جامعه، تناسب ساختاری و تولید ساختارهای متناسب هر بُعد از زیست انسانی، اعم از اقتصاد و غیر آن شکل خواهد گرفت، زیرا که فرهنگ در حقیقت همان نرمافزار راهانداز بعد سخت افزاری زیست انسانی است.
آنچه در مراجعه و استفاده از استناد به آموزههای دینی و به ویژه شریعت اسلام میتوان به آن اذعان کرد، این نکته است که فرهنگ، زیرساخت اصلی هر حرکت تکاملی در جوامع اسلامی بوده است که مبنا و محور آن حصول شناخت به هویت اصلی انسان است و این همان نکته مهمی است که تجربه زیست بشری بعد از دوره پرهیاهوی مدرنیته در قرن ۱۹ و شروع جریان پست مدرنیسم توسط اندیشمندان غربی نیز به آن اعتراف شده است، تا جایی که افرادی همچون میشل فوکو، معنویتگرایی سیاسی را در شکلگیری انقلاب اسلامی ایران، بهعنوان پاسخ به بحران هویت ایرانیان در فرایند مدونسازی مطرح میکنند.
اما نکته مهمی که در این نوشتار به دنبال اهمیت بخشی به آن هستیم، بروز رفتارهای دوگانه کاملاً متضاد در جامعه انقلابی ایران به ویژه از سوی افرادی همچون بازیگران سینما در طبقه متوسط و جوانان است که گویای وجود علائم شکلگیری تضاد هویتی در جامعه است، هرچند میتوان بخشی از این رفتارها را در قالب مدگرایی و دورانگذار، تحلیل و اغماض کرد، ولی بخش مهم و حساسیت بخش برای متولیان فرهنگی، تبدیل شدن این گزارهها و رفتارهای پارادوکس به یک هنجار عمومی، از سطح طبقات خاص اجتماعی به سطح عمومیتر آن است.
از جمله رفتارهای دوگانه ادعاهای ایرانیت و ناسیونالیستی، در عین زیست غربی و عدم تلاش در هویت بخشی ایرانی، یا کم توجهی به مناسک دینی، با نگاههای روشنفکرانه، در عین انجام مناسک جهانی تقدس بخش، متاثر از کلیسای پرتستانی همچون جشن هالووین به عنوان جشن عید مقدس، یا تأکید بر خانواده و نظام هنجاری خانواده در حین برگزاری جشن ولنتاین به صرف تمرکز بر پوسته ظاهری آن و غفلت از انتقال آموزههای فلسفی و معرفتی در درازمدت، در قالب مهندسی معکوس فرهنگی (انتقال مفاهیم از طریق نمادها) هستیم.
توجه به موضوعات اجتماعی ـ فرهنگی با توجه به هویت فرهنگی انقلاب اسلامی ایران، برای همه دوستداران انقلاب و متولیان رفتارهای فرهنگی، بسیار حائز اهمیت است، به ویژه برای جامعه حوزوی که رهبران حرکات فرهنگی هستند و این اهمیت باید برای ما زمانی دغدغه بیشتری تولید کند که دشمنان انسانیت و انقلاب ایران بهدنبال آن است تا از طریق ترویج و اسلوبسازی این گونه رفتارها، با دور ساختن انسان از فطرت انسانی و تنزل آن به غریزه و دورسازی او از خدامحوری به انسانمحوری، او را بعد از بحران معنویتگرایی و خانواده به سمت بحران هویت انسانی سوق دهد، که متأسفانه علائم آن در جوامع غربی و برخی جوامع اسلامی، از ازدواجهای همجنسگرایی با غیرانسان و غیرجاندار تا ظهور در مراکز و محیطهای عمومی به شکل سگ و اسب بروز و ظهور یافته است.
بنابراین ضروری است با توجه دغدغهمندانه به رفتارهای عمومی در سطح اجتماع و به ویژه الگوسازی از سوی سلبریتیها، نسبت به تولید و ترویج آنتیتزهای فرهنگی اقدام کنیم.
انتهای پیام