10 راهبرد برای عبور دانش‌آموزان از لفظ قرآن به ژرفای کلام وحی + صوت
کد خبر: 4006172
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
عباس سلیمی بیان کرد:

10 راهبرد برای عبور دانش‌آموزان از لفظ قرآن به ژرفای کلام وحی + صوت

معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ضمن توجه به زحمات مسئولان گفت: با مجموع 720 ساعت آموزش قرآن در طول 12 سال تحصیلی، امکان ندارد این مجال فراهم شود تا دانش آموز را تربیت دینی و قرآنی کنیم و برای اینکه دانش‌آموز را از لفظ قرآن عبور داده و او را به عمق معارف دریای ژرف قرآن برسانیم، 10 راهبرد و تدبیر وجود دارد.

به گزارش ایکنا، در برنامه‌های نوبت عصر چهارمین دوره دوسالانه آموزشی و توانمندسازی رؤسای ادارات و کارشناسان و مسئولان قرآن، عترت و نماز سراسر کشور که امروز، ۲۶ مهرماه، برگزار شد، عباس سلیمی، خادم‌القرآن و پیشکسوت قرآنی کشورمان به سخنرانی پرداخت.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به راهبردهای علمی ـ فرهنگی ترویج فرهنگ قرآن، گفت: فرهنگ متشکل از مجموعه باورها، هنرها، اخلاقیات، عادات، آداب، رسوم و ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی است و باید دید چگونه می‌توان فرهنگ قرآن را در این محورها رسوخ داد و در حوزه مأموریت شما سروران، تربیت و تحویل دانش آموز قرآنی که معتدل و معتقد به قرآن باشد، برای جامعه، چگونه محقق می‌شود.

قدر خود را بدانید

سلیمی با اشاره به توصیه پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) که فرمودند؛ یا علی، قرآن را بیاموز و به دیگران آموزش بده زیرا خداوند به ازای آموزش هر حرف آن، 10 پاداش برای تو منظور کرده است و اگر در مسیر آموزش قرآن، عمر تو به پایان برسد شهید از دنیا رفته‌ای، بیان کرد: من با استناد به این قسمت از حدیث، هموار معتقد بودم، معلم قرآن یعنی یک شهر زنده. چنانکه در بخش دیگر از حدیث نبوی آمده است «علی جان، قرآن را بیاموز و به دیگران آموزش بده و هنگامی که عمر تو به پایان برسد، فرشتگان عرش الهی اطراف مزار تو زیارت و طواف می‌کنند، همانطور که فرشتگان عرش الهی به دور خانه خدا، طواف می‌کنند»، پس باید جدی به شما سروان گفت، خیلی قدر خود را بدانید. این منصب را با کدام یک از مناصب و مشاغل دیگر می‌توان مقایسه کرد.

وی ادامه داد: باید خدا را شاکر باشیم که خداوند در این جایگاه توفیق خدمت به شما داده است و حضرت نبوی در حدیث دیگری در توصیف شأن و منزلت شما فرموده است «مَن عَلَّمَ رجُلاً القرآنَ فهُو مَولاهُ؛ هر فردی که به دیگری قرآن تعلیم دهد، مولای اوست» یعنی بر وی ولایت دارد. این جایگاه شما خوبان و عزیزان است.

امانت‌های ملت و امانت‌های الهی

این خادم‌القرآن با اشاره به اینکه دانش‌آموزان این کشور یعنی همه افرادی که ظرف دو یا سه دهه آینده تمام پست‌های کلیدی این کشور را برعهده می‌گیرند به عنوان امانت‌های این ملت و امانت‌های الهی در اختیار شما هستند، افزود: واقعاً پایه و اساس خوشبختی یا خلاف آن در یکی از مقاطع مهم یعنی مدرسه و در محضر شما شکل می‌گیرد.

دوره توانمندسازی

وی افزود: البته بدون اینکه قصد تخریب و تضعیف زحمات و خدمات و تلاش‌ها را داشته باشم، اشاره می‌کنم که مجموعاً فقط 720 ساعت آموزش قرآن در طول 12 سال تحصیلی امکان ندارد، این مجال را برای ما فراهم کند تا دانش‌آموزان را تربیت دینی و قرآنی و یا تربیت مفید کنیم، مگر اینکه خانواده، رسانه، جامعه و اراده و حمایت خدا دست به دست هم دهند. در این رابطه باید این امر را از ساختار دولت و نظام آموزش و پرروش انتظار داشت که در این رابطه با حمایت بیشتری نگاه کنند.

باید دانش‌آموز را از لفظ قرآن عبور داد

سلیمی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان این دانش‌آموزان را به عنوان افرادی مفید برای جامعه تربیت کرد، اضافه کرد: زمانی می‌توان یک دانش‌آموزان را قرآنی در این جامعه تربیت کرد که از سه مرحله قرآن خوانی، قرآن دانی و قرآن باوری عبور دهیم. متأسفانه قسمت اعظم تلاش ما در بخش اول و تربیت قرآن‌خوان و حافظ متوقف شده است، البته به قرائت قرآن عشق می‌ورزیم اما توقف در لفظ به صلاح نیست، باید دانش‌آموز را از لفظ قرآن عبور داد و او را به عمق معارف دریای ژرف قرآن برسانیم. برای انجام این کار 10 راهبرد و تدبیر وجود دارد.

این خادم القرآن اشاره کرد: احساس نیاز به قرآن؛ تا زمانی که این احساس در دانش‌آموز ایجاد نشود، خیلی از کارها نتیجه نمی‌دهد، چشاندن لذت انس با قرآن؛ این قشر از نغمات آسمانی که از حنجره طلایی قاریان قرآن در می‌آید، دور هستند، آموزش توأم با محبت و مهرورزی؛ تدریس به روش ساده؛ برخی آموزش را پیچیده می‌کنند و این اشتباه است و تشویق قرآن‌آموزان به هر شکلی از جمله این راهبردها است.

بهره‌برداری از قصص و تمثیلات قرآنی

معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بیان کرد: از دیگر راهبردها می‌توان به تدبر در مفاهیم قرآن اشاره کرد که همزمان با آموزش قرآن معنای سخن خدا و اهل‌بیت(ع) را به دانش‌آموز بگوییم چنانکه امام رضا(ع) فرمودند اگر مردم زیبایی‌های کلام ما اهل‌بیت(ع) و عترت را می‌دانستند، حتماً از ما تبعیت می‌کردند، بهره‌برداری کاربردی از قصص و تمثیلات قرآنی؛ در شکل‌گیری شخصیت افراد مؤثر است، عامل به آموزه‌های قرآن و الگوی عملی قرآن؛ بیشترین تنش‌های امروز انقلاب اسلامی بعد از 42 سال و مخالفت‌های افراد و جوانان و نوجوانان به دلیل تناقضات رفتاری برخی از مدعیان دین‌داری است چنانکه در حدیث آمده است «کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‌ بِأَعْمَالِکُمْ‌ وَ لَا تَکُونُوا دُعَاةً بِأَلْسِنَتِکُمْ» یعنی با رفتار خود مردم را به دین دعوت کنید و در جای دیگر از قول امام صادق(ع) آمده است؛ «با سکوت خود مردم را به دین و مکتب قرآن دعوت کنید»، استمرار انس با قرآن کریم؛ قرآن فقط برای ترتیل‌خوانی و جزء خوانی ماه مبارک رمضان نیست و اخلاص؛ تمام کارها اگر برای خدا باشد، جواب می‌دهد در غیر این صورت با بالاترین سیستم‌ها و طرح‌های آموزشی، جواب نخواهیم گرفت و یا جواب معکوس می‌گیریم.

کد

سلیمی ادامه داد: پیامبر(ص) می‌فرماید در روز قیامت دستور می‌رسد که گروه گروه افرادی را وارد آتش کنید، خداوند به مالک می‌گوید به آتش بگو آنها را بسوزان اما پاهای آنها را نسوزان. زیرا اینها با این پاها به مساجد می‌رفتند و صورت آنها را نسوزاند زیرا آنها افرادی بودند که برای نماز وضو می‌گرفتند و دستان آنها را نسوزاند اینها اهل مناجات و نماز بودند و زبان آنها را نیز آتش نسوزاند چون اینها بسیار قرآن تلاوت می‌کردند. خازن آتش به آنها می‌گوید ای آدم‌های بدبخت چه‌کاری کرده‌اید که این حال و روزتان است؟ آنها می‌گویند ما برای غیرخدا کار می‌کردیم. حالا که آمده‌ایم اینجا به ما گفته‌اند ثواب پاداشتان را از افرادی بگیرید که منتظر به‌به گفتن آنها بودید.

این خادم‌القرآن بیان کرد: این راه مقدس به اندازه‌ای والاست که برای هیچ پاداش و تشویق و رتبه‌ای نباید کار کرد، فقط باید برای خدا کار کرد. اگر سه مرحله قرآن‌خوانی، قرآن‌دانی و قرآن‌باوری را که منتهی به قرآنی ‌اندیشیدن و قرآنی سخن گفتن و قرآنی عمل کردن دانش‌آموزان می‌شود، در کنار این 10 تذکر داشته باشیم، دانش‌آموزانی را تربیت می‌کنیم که برای این جامعه مفید باشند، اما مهم است که عمل به قرآن، اولین اولویت ما باشد.

بدون افراط و تفریط حرکت کنیم

وی به حدیث دیگری اشاره کرد و گفت: امام حسن مجتبی(ع) فرمودند «سزاوارترین شما به قرآن فردی‌ست که به قرآن عمل می‌کند حتی اگر حافظ قرآن نباشد و دورترین شما از قرآن، فردی‌ست که به قرآن عمل نمی‌کند حتی اگر قاری قرآن باشد و آن را بخواند». این ملاک، تکلیف ما را مشخص می‌کند که بدون افراط و تفریط در این مسیر حرکت کنیم.

سلیمی در پایان اظهار کرد: دانش آموزان را برای حضور در طرح نهضت سراسری روخوانی قرآن کریم با عنوان «من قرآن را دوست دارم» در آستان‌های مقدس و بقاع متبرک دعوت کنید تا طی تدابیر اندیشده شده دانش‌آموزان بتوانند به صورت مجازی، در این طرح عضو شوند و روخوانی و روان‌خوانی را یاد بگیرند. همچنین جوایز خوبی برای حاضران در این طرح در نظر گرفته شده است.  

انتهای پیام
captcha