فیلم حضرت خدیجه(س) با مرکزیت پیامبر(ص) ساخته می‌شود/ روحانیت مصونیت نقد ندارد + فیلم
کد خبر: 4005785
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
مدیرعامل اوج در پاسخ به ایکنا:

فیلم حضرت خدیجه(س) با مرکزیت پیامبر(ص) ساخته می‌شود/ روحانیت مصونیت نقد ندارد + فیلم

احسان محمدحسنی گفت: پروژه حضرت خدیجه(س) را در دستور کار داریم و فکر می‌کنیم از طریق ایشان به وجود پیامبر(ص) و از طریق عمار یاسر به امیرالمومنین(ع) و سریال نائله به سیدالشهدا(ع) نزدیک شویم.

به گزارش ایکنا، نشست خبری احسان محمدحسنی؛ مدیرعامل موسسه هنری رسانه‌ای اوج امروز 25 مهرماه در نخلستان این سازمان برگزار شد.

وی سخنان خود را در این جلسه چنین آغاز کرد: دست تمام کسانی که در این ده سال به اوج اعتماد کردند را می‌بوسم و از همه فرماندهان و همچنین رهبر معظم انقلاب تشکر می‌کنم که با رهنمودهایشان ما را دلگرم کردند. اوج؛ ستاد کم‌عده و چابکی دارد. بلایی که بر جان بسیاری از دستگاه‌های دولتی افتاده که به دلیل عده و تعداد بالای نیروها و پرداخت حقوق‌های ده‌ها و صدها میلیاردی، توان مالی کار فرهنگی ندارند. برای اوج به هیچ وجه تجهیزات خریداری نکرده‌ایم و هر آنچه درآمد داشته‌ایم را در تولید سرمایه‌گذاری کردیم.

وی افزود: به عنوان مثال، سال گذشته 18 میلیارد کمک دریافت کرده و بیش از 90 میلیارد درآمد داشته‌ایم که بخشی از فروش آثار بوده و بخشی از آن مشارکت‌ها بوده است. مثلاً «به وقت شام» در کره 100 هزار دلار و تایوان 70 هزار دلار درآمد داشته که برای ما تجربه موفقی بوده است. بخشی از فعالیت اوج دیده‌بانی است. زمانی که ما «بادیگارد» را ساختیم و در آن گفتیم بترسید از روزی که این کشتی سوراخ شود، هنوز نه دی 96 رخ داده بود نه آبان 98. ما در این فیلم تذکر دادیم که شخصیت نظام را از افراد تفکیک کنید. اوج دیده‌بان است و مطالبه‌گرا. زمانی که بحث مطالبات مردم و اعتراضات مطرح شد اوج فیلم سینمایی «خروج» را به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا ساخت.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: زمانی که کشور درگیر موضوع مهم تهدید داعش بود و تا 40 کیلومتری ایران آمده بود با سفارش شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی «به وقت شام» و سریال «پایتخت 5» را ساختیم. در این حوزه نزدیک به 200 اثر مستند در سوریه و عراق ساخته شد. ما سعی کرده‌ایم ببینیم دستگاه‌های دیگر چه خطاهای داشته‌اند از آن دوری کنیم و یکی از آن خطاها ورود به مسایل اقتصادی است که از خطوط قرمزمان بوده است و تا زمانی هم که این تیم مسئولیت سازمان را برعهده دارد، وارد این حوزه‌ها نخواهیم شد. اوج هیچ وقت در ستادهای انتخاباتی حضور نداشت. معنی آن این نیست که در انتخابات کاری نکردیم بلکه برای بالا بردن مشارکت فعالیت فراوانی کردیم اما مراقبت کردیم تا به هیچ وجه وارد ستاد انتخابات کسی نشویم.

وی تصریح کرد: برخی تصور می‌کنند که اوج چون متعلق به حاکمیت است پس از دغدغه‌های مردم فاصله دارد در‌حالی‌که تلاش کردیم برای مردم کار کنیم و تعداد مخاطبان کارهایمان این امر را نشان می‌دهد. همچنین در تمام این ده سال تلاش کردیم امید را ترویج بدهیم و کار ناامیدکننده خط قرمز ما بوده است. نزدیک به 5 هزار هنرمند و 130 موسسه با حمایت اوج به صورت تخصصی راه اندازی و وارد فعالیت شدند و 23 هزار محصول سازمان اوج را آنها تولید کرده‌اند و همه این تولیدات برای مردم بودند. در سینما «به وقت شام» جزو پرفروش‌ها و در تلویزیون سریال «پایتخت 5» پرمخاطب‌ترین فصل پایتخت بود و همچنین در وی‌.او‌.دی با «آقازاده» پرمخاطب‌ترین بودیم. پس مردم دغدغه‌هایشان را در آثار ما دیدند. در نمایش میدانی در نزدیک به 20 استان نمایش‌های وسیع و اثربخش اجرا کردیم و در بخش مستند آثار اوج از پر‌مخاطب‌ترین آثار مؤسسه اوج بوده است.

محمدحسنی ضمن عذرخواهی از زنان ایرانی تاکید کرد: باید از زنان و دختران سرزمینم عذرخواهی کنم که شاید در طی این ده سال به آنها کم‌توجهی شده است. مجموعه مستند «پا به ماه» که اخیراً پخش آن شروع شده در همین راستا است اما همه کارهایی که شده کافی نیست و اگر ایده‌آلانه بخواهیم نگاه کنیم چیزی شبیه به اوج باید برای خانم‌ها راه بیفتد و بابت این کم کاری باید عذرخواهی کنم. حلالیت بعدی من از خانواده شهداست. ما بیش از 23 هزار اثر تولید کردیم که حتماً میوه کرم‌خورده در آن حجم از آثار هست و برای تک تک آثاری که شاید قلب خانواده شهدا را به درد آورده عذرخواهی می‌کنیم.

مستند «آقا مرتضی»

وی با اشاره به اینکه در حوزه دفاع مقدس و جنگ تحمیلی هم همچنان کاری که از ما توقع داشته‌اند را انجام ندادیم، بیان کرد:  اینکه روحانی خوب یا بد به عنوان یک شاخص در همه آثارمان داشته باشیم عمدی نبود اما به هرحال ما تلاشمان را کردیم که نسبت به همه اقشار مردم دغدغه‌مند باشیم. لباس روحانیت دارای احترام است اما مصونیت از نقد نمی‌آورد. درباره مستند «آقا مرتضی» هم تجربه نشان داده که ما هر اثری تولید می کنیم جنجال درست می‌کنند. در مستند «آقا مرتضی» در خصوص زندگی شهید آوینی از منظری دیگر خیلی منصفانه نگاه شده است. سرود برای نوجوانان تولید می‌کنیم می‌گویند برای لاکچری‌ها بوده است. در عین حال کاری که ما در دروازه غار برای نوجوانان ساختیم را نمی‌بینند. در دیوار نگاره و هر کاری هم که کنیم باز هم عده‌ای انتقاد می‌کنند. به نبود حضور زنان اعتراض کردند در حالیکه بالای ۲۰ طرح دیوارنگاره درباره زنان بود.

محمدحسنی متذکر شد: دلخوری من از آنجا بود که یک دستگاه رسمی ادعایی را مطرح می کند که صحیح نیست. من با حفظ سمت هم مسئول اوج بودم و هم مسئول بنیاد روایت و قرار بود همه داشته‌هایمان را یکی کنیم تا جلوی موازی‌کاری گرفته شود. قرار بود که هم‌افزایی شکل بگیرد و من از دو فرمانده، فرمانده وقت سپاه و فرمانده وقت بسیج برای این اتفاق حکم داشتم. عقل سالم حکم می‌کند که شما میراث تصویری جنگ خودتان را در یک نقطه قرار ندهید و در چند جا داشته باشید. تا در صورت اتفاقات غیرمترقبه، حفظ شوند. چرا باید گنجینه آرشیوی دفاع مقدس فقط در بنیاد روایت با شکلی بدوی نگهداری شود. ضمن اینکه اگر آن آرشیو بنیاد روایت هم نبود بازهم مستند آقا مرتضی با همان کیفیت ساخته می‌شد.

این مدیر فرهنگی با بیان اینکه ما هیچ محدودیتی برای اینکه کسی بخواهد در حوزه دغدغه‌های مردم و انقلاب اسلامی کار کند نداریم حتی اگر یک کارگردان آمریکایی باشد، بیان کرد: در حوزه قراردادهای حوزه موسیقی در مرکز «ماوا» هم اساساً اوج اینگونه است که تلاش می‌کنیم خلاف دستگاه‌های دیگر حق‌الزحمه هنرمندان را درست و به موقع و قبل از تمام شدن کار پرداخت کنیم. در قراردادهای سینمایی و تلویزیونی نیز ما به موقع و با ادب پرداخت می‌کنیم اما به جرات می‌گویم که همین به موقع و با ادب پرداخت کردن باعث شده که کارهای ما ارزان‌تر از دستگاه‌های دیگر تمام شود.

وی در ادامه این مراسم در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر اینکه آیا اوج تصمیم دارد فیلمی درباره حضرت رسول(ص) تولید کند، اظهار کرد: درباره تولید اثر درباره پیامبر برنامه داریم اما نه به صورت مستقیم. تجربه نشان داده که اگر مستقیم پرداخته شود به مشکل می‌خورد. «مختارنامه» در حاشیه کربلا ساخته شد و شاید اگر آقای میرباقری هم می‌خواستند مستقیم به امام حسین(ع) بپردازند کار ایشان هم به سرنوشت اثر آقای شهریار بحرانی دچار می‌شد و به همین دلیل ما پروژه حضرت خدیجه(س) را در دستور کار داریم و فکر می‌کنیم از طریق حضرت خدیجه به وجود پیامبر و از طریق عمار یاسر به امیرالمؤمنین(ع) و سریال نائله به سیدالشهدا(ع) نزدیک بشویم. اوج در کنار علقه‌های مذهبی به موضوعات ملی هم علاقه‌مند است و سریال‌های «مستوران» و «عیاران» شروع این ماجراست. درخصوص شاهنامه نیز این آمادگی را داریم که از این ظرفیت بزرگ استفاده کنیم، به ویژه در شرایطی که با سریال‌های کره‌ای و ترکیه‌ای در تنگنا قرار گرفته‌ایم آمادگی تولید اثر براساس شاهنامه داریم و با لطف حضور کارگردان‌هایی که در آینده خواهند آمد آثاری را تولید خواهیم کرد که قابلیت عرضه جهانی داشته باشید.

مدیرعامل اوج در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: نگاه ما به پخش همان پخش رسمی است و بنایی برای راه‌اندازی ‌وی‌.او‌.دی یا یک پلتفرم مستقل نداریم و هرکس پیشنهاد بهتری ارائه کند با او کار می‌کنیم. قراردادهای جدیدی را با برخی وی‌.او‌.دی‌ها برای تولید سریال داریم. آخرین تجربه‌ای هم که داشتیم «آقازاده» تجربه بسیار خوبی بود و سود ما از آن نزدیک به هشت میلیارد تومان بود. اوج حتی به کنسرت و برگزاری آن به صورت جدی فکر می‌کند. ما حتی در دوران کرونا به شکل‌های مختلفی از عرضه هم فکر کردیم که یکی از آنها اکران آنلاین بود که به همت آقای حاتمی کیا با فیلم «خروج» شکل گرفت.

وی درباره نامه‌اش به رهبری بیان کرد: برای اینکه شائبه‌ای مطرح نشود عرض می‌کنم نامه‌ای تحت گزارش کار ده ساله خدمت مقام معظم رهبری ارسال شد و ایشان تقریظ پر از مهر خطاب به بچه‌های سازمان اوج نوشتند. درخصوص مشارکت سازمان اوج در سریال «موسی» و تمایل آقای حاتمی‌کیا با این همکاری، صحبت‌هایی مطرح شد اما دیگر پیگیری بعدی انجام نشد و هر زمان که آقای حاتمی‌کیا و سازمان صدا و سیما بخواهند با افتخار در کنار سریال «حضرت موسی (ع)» و سریال «حضرت سلیمان» خواهیم بود. درباره تولید پروژه در‌ خصوص حاج قاسم، اگر بنیاد مکتب حاج قاسم بخواهد با افتخار در کنار دوستان خواهیم بود. درباره همکاری با صدا و سیما هم ما همواره در این ده سال رفاقت کردیم و هیچوقت رقابت نکردیم.

فیلم‌های توقیفی

محمدحسنی درباره دو فیلم توقیفی اوج هم چنین توضیح داد: در مورد دو فیلم «لباس شخصی» و «مصلحت» به نظرم یک سوء‌تفاهمی با دوستان قوه قضائیه است و قابل حل است و این دو فیلم هم مثل بچه ما می‌ماند و دوست نداریم دست بخورد. بعد از فصل 5 پایتخت وارد مذاکره برای ساخت فصل ۶ شدیم و درباره بودجه کار نهایتا 15 الی 20 درصد بیش از فصل 5 هم پیشنهاد داده بودیم که متوجه شدیم در حین مذاکره ما، مدیران صدا و سیما هم وارد مذاکره شده که وقتی اوج می‌تواند چرا ما نتوانیم! با این توضیح بعید می‌دانم برای فصل هفتم بتوانیم در خدمت دوستان باشیم اما برای کارهای دیگری با آقای سیروس مقدم حتماً در خدمتشان خواهیم بودم. در حوزه طراحی و گرافیک خانه طراحان چندین مجموعه به وجود آورده است و حتی خارج از ایران در حال تولید اثر هستند.

مدیرعامل اوج تاکید کرد: در حوزه‌های دیگر مثل نقاشی هم احساس کردیم مجموعه‌های دیگر حضور دارند و یا احساس کردیم که فعلاً اثر بخش نیستند اما هر زمانی احساس کردیم نیاز به اثربخشی وجود دارد ورود می‌کنیم اما اینکه اوج بخواهد در همه بخش‌ها ورود کند یک رقابت بیهوده و هدر دادن بودجه است. ما یک زمانی سعی می‌کردیم آثارمان را در جشنواره‌های خارجی شرکت دهیم هرچند می‌دانیم که جشنواره‌ها تابع سیاست‌های خودشان هستند و دوست دارند تصویر مطلوب خودشان را از ایران نشان دهند. در حوزه طراحی و گرافیک، خانه طراحان چندین مجموعه  به وجود آورده است و حتی خارج از ایران در حال تولید اثر هستند.

حضور در جشنواره‌های خارجی

محمدحسنی در پایان اعلام کرد: مهم‌تر از حضور در جشنواره‌ها برای ما حضور در بازارهای فیلم است. یک اثر خوب باید بتواند هم فروش برود و هم دیده شود و در این زمینه هنوز خیلی کار داریم. ما حجم آثار زیادی اثر در حوزه موسیقی تولید کرده‌ایم که  خوانندگان مطرحی از جمله محسن چاوشی، محمد معتمدی و رضا صادقی در این زمینه با مرکز ماوا همکاری کردند و هرکس براساس سلیقه خودش کاری را مطلوب می‌داند. برای همین ما هیچ ادعایی نداریم که توانسته باشیم سطح سلیقه مخاطب را بالا ببریم و همچنان در حال تجربه‌اندوزی و خلق آثار خوب هستیم.

انتهای پیام
captcha