موسوی: برخی اعتراضات فیلمسازان به‌حق است + فیلم
کد خبر: 4005473
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
گزارش ایکنا از نشست جشنواره فیلم کوتاه تهران:

موسوی: برخی اعتراضات فیلمسازان به‌حق است + فیلم

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: من یا هر کسی دیگری که مسئولیت می‌پذیریم باید خودمان را سیبل اعتراضات و توین‌ها کنیم چون برخی از آنها به حق است.

به گزارش  ایکنا، نشست خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم ‌کوتاه تهران با حضور سید دبیر جشنواره  امروز  24 مهر برگزار شد.

 در ابتدای این نشست، موسوی ضمن تبریک سالروز امامت حضرت ولیعصر(عج) و تبریک ماه مبارک ربیع گفت: در ابتدا به دلیل سوءتفاهمات پیش آمده باید بگویم که بخش مسابقه ملی ما ارتباطی به اسکارکوالیفاید ندارد و جایزه بزرگ در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره به آکادمی اسکار معرفی می‌شود. این رویداد سینمایی به واسطه حضور فیلمسازان و حمایتی که سازمان سینمایی طی چهار دهه از این جشنواره به عمل آورده است توانست این امکان را کسب کند که جزو تاییدیه اسکار باشیم. اسکار می‌داند که ما جزئی از جمهوری اسلامی ایران هستیم و از بیش از ۶۰۰۰ اثری که برای ما ارسال می‌شود تنها می‌توانیم با وجود قواعد اسلامی تنها یک درصد از این آثار را برگزینیم. ضمن این که داوران بخش بین‌الملل فیلم اصلی را تماشا می‌کنند اما چیزی که در ایران اکران می‌شود، مطابق با قوانین و ضوابط‌های ایرانی است و آکادمی اسکار نیز از این ماجرا خبر دارد.

تنها جشنواره «اسکار کوالیفاید» ایران هستیم

وی افزود: داوران امسال جشنواره، به دلیل «اسکارکوالیفاید» شدن این رویداد تراز بالاتری داشتند. نزدیک به ده درصد آثاری نیز که در بخش بین‌الملل حضور دارند، آثار ایرانی را تشکیل می‌دهند. ۱۲۸ کشور خارجی به  این رویداد اثر ارسال کرده‌اند.

وی درباره بخش ملی هم چنین توضیح داد: در بخش ملی نیز به لحاظ رشد کمی ما امسال بیشترین آثار را داشتیم. ۱۷۷۵ فیلم در بخش‌های مختلف به جشنواره اثر ارسال کردند که از این میان ۱۲۵ اثر در کل انتخاب شد و این  یعنی ۷ درصد آثار راه پیدا کردند و ۹۳ اثر بیرون ماندند. در بخش داستانی هم تنها ۴ درصد آثار توانستند در جشنواره شرکت کنند.

موسوی درباره برخی اعتراضات اخیر صورت گرفته بیان کرد: اعتراض‌ها جنس‌های مختلفی دارند اما مهم‌ترین منطق برای نبودن بسیاری از آثار صرفا محدودیت فرصت است.زیرا ۱۶۵۰ اثر به ناگزیر از جشنواره بیرون ماندند و از این میان اگر ده درصد آن‌ها معترض باشند یعنی ۱۶۵ نفر فقط معترض فعال داریم. من می‌فهمم که بچه‌ها با سختی‌های بسیار به ساخت آثارشان مبادرت می‌ورزند. جان کلام این است که همه نیاز به دیده شدن دارند به هر حال جوان هستند و خود را متعلق به حوزه فرهنگ و هنر می‌دانند. با مشقت فیلم تولید می‌کنند به امید دیده شدن. می‌دانم که هر سال دلخوری‌هایی پیش می‌آید اما ای کاش رویدادی بود که همه این فیلم‌ها می‌توانستند در بستری دیده شوند. همه این فضای پر خشم به خاطر کمبود امکانات است. در این مدت توهین‌هایی‌ به من شد که تنها با این موضوع توانستم آرام شوم که خودم را جای آنها می‌گذاشتم. آنها فکر می‌کردند برخی حمله می‌کردند و شب پیام می‌دادند که ناراحت نشو. من یا هر کسی دیگری که مسئولیت می‌پذیریم باید خودمان را سیبل کنیم چون به هرحال برخی از آنها به حق است.

تنها جشنواره «اسکار کوالیفاید» ایران هستیم

موسوی متذکر شد: قبل از هرچیز مانند سلیقه، باند و... باید بدانیم یک جمعیت چهل هزار نفری داشتیم که فیلم‌هایشان بیرون مانده و باید آنها را درک کرد. اگر حتی ۱۲۵ فیلم بی نقص را هم انتخاب می‌کردیم بقیه نمی‌توانستند این موضوع را بپذیرند. امیدوارم جشنواره‌های دیگر، پلتفرم‌ها و دیگر رویدادها بتوانند این فرصت را برای جوانان فیلم کوتاه فراهم کنند تا این فیلم‌ها دیده شود. ما جشنواره ای خنثی نیستیم. بسیاری از جشنواره‌ها در جهان ممکن است محدودیت نداشته باشند اما در ابتدای فراخوان نوشته بودیم چه اولویت‌هایی داریم. مثلا فیلم‌های امیدبخش، با محوریت همبستگی اجتماعی و سرمایه های اجتماعی و... مورد قبول بود. اگر دو فیلم با دو موضوع متفاوت و با کیفیت برابر باشند حتما آن فیلمی را انتخاب می‌کنیم که درباره خانواده باشد.

دبیر جشنواره تصریح کرد: ما سه مولفه اصلی داریم. همه فیلم‌ها باید از شورای پروانه نمایش مجوز بگیرد. امسال پنج فیلم مجوز نگرفت و چهار فیلم اصلاحیه خورد. این فیلم‌ها به لحاظ کیفی هم باید حداقل‌هایی داشته باشند و دیگر اینکه باید در چارچوب اولویت‌ها باشند. ما چیزی را پنهان نکردیم این سه پارامتر برای ما مهم بود. آن چهار فیلمی را که شورا رد کرد، ما قبول کرده بودیم برخی فیلم‌ها خوب بودند اما جامعه‌ستیز بودند و با سیاست‌های اعلامی ما مغایرت داشتند.

تنها جشنواره «اسکار کوالیفاید» ایران هستیم

موسوی با اشاره به بخش انتشارات جشنواره بیان کرد: در اختتامیه کتاب فهرست‌نگاری دهه ۹۰ جشنواره را معرفی خواهیم کرد. جشنواره سی‌و‌هشتم همچون سال گذشته در پردیس سینمایی «ایران مال» برگزار می‌شود و آنها اسپانسر هستند و بسیاری از موارد جشنواره را به صورت رایگان در اختیار ما قرار می‌دهند. فضای باز و ارتفاع سقف‌ها برای ما تعیین کننده بود، مسافت برای خیلی از عزیزان اذیت‌کننده بود اما من روزگاری را به خاطر دارم که اگر چک انجمن پاس نمی‌شد، حتی برای بنر زدن نمی‌توانستیم وارد سالن شویم.

وی درباره سامانه میزبان آنلاین و بخش نکوداشت جشنواره گفت: امسال پلتفرم «هاشور» را برای اکران داریم که فیلمسازها می‌توانند مختارانه اثرشان را برای اکران در پلتفرم‌ها ارائه دهند. همچنین برای بخش نکوداشت از زنده‌یاد «فرشته طائرپور» که عضو هیئت امنای انجمن سینمای جوانان ایران نیز بودند یاد خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha