خداوند چگونه انتخاب می‌کند / خیرخواهی؛ نخستین ویژگی انتخاب اصلح
کد خبر: 3978214
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۴

خداوند چگونه انتخاب می‌کند / خیرخواهی؛ نخستین ویژگی انتخاب اصلح

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه یکی از سؤالاتی که در این روزها مرتب تکرار می‌شود این است که چه کسی را باید انتخاب کنیم و در پاسخ باید گفت باید ببینیم خداوند چه کسانی را انتخاب کرده است به تبیین نکاتی درباره معیار انتخاب اصلح پرداخت.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 28 خردادماه در سلسله منبرهای مجازی خود به مسئله انتخابات اشاره کرد و گفت: یکی از سؤالاتی که در این ایام مرتب تکرار می‌شود این است که چه کسی را باید انتخاب کنیم و در پاسخ باید گفت باید ببینیم خداوند چه کسانی را انتخاب کرده است و باید از خداوند یاد بگیریم.

وی با طرح این سؤال که معیار انتخاب خدا چیست؟ دو ویژگی‌ بارز پیغمبران را خیرخواهی و دلسوزی برشمرد و افزود: کسانی را نماینده خود کنید که دلسوز شما باشند. پیامبر(ص) می‌فرماید فرد دلسوز نشانه دارد و آن این است که حرف حق می‌زند و صحبتی نمی‌کند که شما خوشتان بیاید، صحبتی می‌کند که خدا بپسندد. ترازِ او خداست. حق را اول از خودش می‌گوید. یعنی اول، خودش عمل می‌کند بعد شما را هم دعوت می‌کند.

حدائق بیان کرد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید در هر جنگی که اتفاق می‌افتاد، پیغمبر میان معرکه بود. ما خسته می‌شدیم، به پیغمبر پناه می‌بردیم. آدمِ خیرخواه، دیگران را از خود جدا نمی‌بیند. برای مردم آنی را می‌پسندد که برای خودش می‌پسندد.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز بیان کرد: اولین معیار در انتخاب نامزدهای انتخاباتی، خیرخواهی آن‌ها است. مسئولی که می‌گوید مشکل خودت است و به من ربطی ندارد، برای مسئولیت شایسته  نیست پس قطعاً باید کسی را انتخاب کنیم که درد مردم، درد او باشد و خود را جدای از مردم نبیند.

وی همچنین ویژگی امانتداری را متذکر شد و گفت: کسانی را نماینده خود کنید که امین باشند. آن‌هایی که امانتدارند و امین‌اند، مورد اعتمادند. لذا امام صادق(ع) در حدیثی می‌فرماید: لَا تَنْظُرُوا إِلَى طُولِ رُكُوعِ الرَّجُلِ وَ سُجُودِهِ. به سجده‌های طولانی و رکوعِ طولانیِ مردم نگاه نکنید. فَإِنَّ ذلِکَ شَیْ‏ءٌ اعْتَادَهُ زیرا ممکن است این آدم، عادت کرده است که 10 دقیقه سجده کند یا رکوعش ربع ساعت طول بکشد، این‌ها مهم نیست وَ لکِنِ انْظُرُوا. دو جا امام می‌فرماید خوب نگاه کنید در مردم. إِلى‏ صِدْقِ حَدِیثِهِ، وَ أَدَاءِ أَمَانَتِهِ؛ یکی راستگویی و دیگری امانتداری.

حدائق در ادامه با بیان اینکه ویژگی دیگر آن است که مسئول باید خادم مردم باشد، گفت: یک مشکل جدی امروزِ بخشی از مسئولان ما این است که مردمی نیستند و بدون تعارف در دسترس نیستند. مسئول، در نظام اسلامی یعنی امیرالمؤمنین. پس از جنگ صفین حضرت به کوفه رسیدند و به بازار رفتند آن هم خسته‌ جنگ. راوی می‌گوید: گفتم: یا امیرالمؤمنین! بروید استراحت کنید، شما از یک جنگِ سختِ پرفتنه‌ای برگشته‌اید. آن حضرت فرمود می‌ترسم از این مدتی که در کوفه نبوده‌ام، کسانی، مشکلاتی داشته‌اند که به واسطه‌ نبودن من، مشکلاتِ این‌ها حل نشده باشد، آمده‌ام تا اگر کسی مشکلی دارد، حل کنم.

عضو جامعه روحانیت شیراز همچنین روایتی از پیامبر(ص) را در این رابطه یادآور شد و گفت: مسئول در نظام اسلامی یعنی پیغمبر(ص) که خداوند درباره ایشان فرمودند: «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ» (توبه/ 128) طبیبٌ دَوّارٌ بِطِبِّه (نهج‌البلاغه، خطبه 108). پیغمبر، پزشک سیار، کوچه به کوچه، چهره به چهره، خانه به خانه، به سمت مردم می‌رفت. این نگاه اسلامی است.

وی بیان کرد: برای شورای شهر به کسی رأی دهیم که علاقه به خدمت به مردم دارد و بداند خدمت به مردم و مردمی بودن یعنی چه. چنانچه امام خمینی(ره) هم فرمودند: مسئول در نظام اسلامی یعنی خادم. کسی که وقت و حال نوکری ندارد، نباید مسئولیت قبول کند. مدیری که در دسترس مردم نباشد، مدیر موفقی نیست.

حدائق ویژگی دیگر مسئول در نظام اسلامی که باید معیار الهی داشته باشد، متخصص بودن برشمرد و افزود: در آیه 55 سوره یوسف آمده است «قالَ اجْعَلْنِي عَلى‌ خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ». این حرفِ حضرت یوسف(ع) به پادشاهِ مصر است. حضرت یوسف(ع) وقتی که آن خواب دیده شد و تعبیر کرد، به پادشاهِ مصر فرمود: «قالَ اجْعَلْنِي عَلى‌ خَزائِنِ الْأَرْضِ»، من را نسبت به خزائن مصر، قدرت بده. من را مسلط کن بر امکانات مصر و خزائن زمین مصر. من شخصی هستم «حَفِيظٌ عَلِيمٌ».  

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس ادامه داد: حضرت یوسف(ع) دو صفت را از خودش یاد کرد یکی حفیظ بودن یعنی امانتدار بودن و دیگر علیم بودن یعنی آگاه، متخصص و دانا. ضمن اینکه باید بدانیم هر امانتداری هم خوب نیست. اگر کسی امانتدار بی‌تخصص باشد، نمی‌تواند کار کند. دانایی و هم امانتداری در کنار یکدیگر باید باشد.

وی همچنین بر ضرورت انتخاب اصلح در انتخابات تأکید کرد و گفت: برای تشخیص نامزد اصلح می‌توانید از کسانی کمک بگیرید که مورد اعتماد شما هستند و در طول زندگی برای شما ثابت شده که سخنانشان برخاسته از هوا و هوس نیست. از فکر و نظر آن‌ها در یک رأی خداپسندانه کمک بگیرید و عمل کنید.

حدائق در ادامه با اشاره به اهمیت حضور در انتخابات گفت: در شرایط حساس کنونی، چشم دوستان و دشمنان به نقش‌آفرینی ما در انتخابات پیش رو دوخته شده است. شرکت در انتخابات هم حق است و هم تکلیف. حقی که تعلق به ما و نسل‌های آینده دارد و در روز قیامت درباره این حق، از ما سؤال می‌کنند و تکلیف در برابر زحمات و خون‌های ریخته شده حاج قاسم سلیمانی‌ها، شهدا، ایثارگران و پدران و مادران این آب و خاک است.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز در پایان تأکید کرد: هیچ انسان عاقلی در هیچ جای این کره خاکی، چنین حق و تکلیفی را به خاطر برخی گلایه‌ها و ناراحتی‌ها نادیده نمی‌گیرد.

انتهای پیام
captcha