ویژگی‌های انتخابات تراز اسلامی/ سبک زندگی قرآنی؛ مبنای انتخاب
کد خبر: 3978102
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
انتخابات ۱۴۰۰ / ۶

ویژگی‌های انتخابات تراز اسلامی/ سبک زندگی قرآنی؛ مبنای انتخاب

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به لزوم انتخاب اصلح، اظهار کرد: در آیه ۶۸ سوره مبارکه قصص، فراز «وَرَبُّكَ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ وَيَخْتَارُ ۗ مَا كَانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ ۚ » ما را متوجه این نکته مهم می‌کند که هر انتخابی در زندگی باید خداگونه باشد یعنی وجهه الهی داشته و مورد نظر پروردگار باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین صغیرا، مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال‌وبختیاری، در تشریح ویژگی‌های انتخابات تراز اسلامی با اشاره به لزوم انتخاب اصلح، اظهار کرد: در آیه ۶۸ سوره مبارکه قصص، فراز «وَرَبُّكَ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ وَيَخْتَارُ ۗ مَا كَانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ ۚ » ما را متوجه این نکته مهم می‌کند که هر انتخابی در زندگی باید خداگونه باشد یعنی وجهه الهی داشته و مورد نظر پروردگار باشد.

وی با ذکر اینکه در احکام اسلامی توصیه شده است که اعمال و عباداتمان تنها برای خدا و با نیت الهی انجام شوند، ادامه داد: انسان برای کاری که با نیت الهی انجام دهد دقت و حساسیت به خرج می‌دهد، لذا انتخابی که برای خدا باشد نیز با دقت و وسواس همراه است و منافع و مضار، هوای نفس و یا نفس اماره نقشی در تصمیم‌گیری فرد برای انتخاب ندارد؛ امام علی(ع) نیز در حدیثی می‌فرمایند که «قولوا الحق ولو علی انفسکم، حق را بگویید، هر چند به زیانتان باشد».

صغیرا در خصوص تبلیغات در انتخابات‌، توضیح داد: تبلیغات در اسلام بسیار حائز اهمیت است و آیاتی در این خصوص وجود دارد که بر ضرورت رسالت تبلیغ و رساندن دین خدا به مردم از سوی پیامبران الهی اشاره دارند. در آیه تبلیغ (آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده) خداوند به پیامبرش امر می‌کند که هر آنچه به سویت نازل می‌شود به مردم برسان و تبلیغ کن، این آیه دلالت برا آن دارد که هر فردی باید جنبه الهی تبلیغ را رعایت کند و اینکه چه نیت و هدفی در پس این تبلیغ نهفته است و چه رسالتی را قصد دارد به سرانجام برساند؟ آیا رسالتی الهی را دنبال می‌کند یا اهدافی طاغوتی و شیطانی در سر دارد؟

وی با یادآوری آیه شریفه «مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ» (سوره مائده/ ۹۹)، بیان کرد: وظیفه پیامبران تبلیغی جز تبلیغ احکام الهی نبوده است، لذا افراد در مبحث تبلیغ باید به سویه الهی و خداگونه آن توجه داشته باشند.

ویژگی‌های انتخاب اصلح

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه تبلیغ آگاهانه و خداگونه به انتخاب آگاهانه می‌انجامد، ادامه داد: اعمال نظرات شخصی، سلیقه‌ای، غیرکارشناسی و ناآگاهانه از سوی تبلیغ کنندگان سبب سردرگمی مردم در انتخاب می‌شود؛ در آیه ۱۰۸ سوره مبارکه یوسف خداوند پیامبر(ص) را خطاب قرار می‌دهد که «قُلْ هَٰذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي»، یعنی خلق را به خدا با بینایی و بصیرت دعوت کنیم و دعوت بر اساس بینش و اطلاع باشد.

صغیرا استقامت در انتخاب را یکی دیگر از ویژگی‌های انتخاب تراز اسلامی دانست و با اشاره به آیه «فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطْغَوْا» (هود /۱۱۲)، گفت: قاطعیت در مسیر انتخاب شده و ایستادگی در انتخاب فرد اصلح و شایسته بسیار حائز اهمیت است؛ پیداست زمانی که انتخاب خداگونه و بر مبنای بصیرت و آگاهی باشد، قاطعیت و استقامت در انتخاب نیز از مشخصه‌های آن خواهد بود. این قاطعیت ناظر به تیم تبلیغاتی نامزدها نیز هست.

وی متخلق بودن به اخلاق اسلامی را از ویژگی‌های انتخاب اصلح برشمرد و تصریح کرد: باید دید فردی که انتخاب می‌کنیم مومن، متعهد، متخصص، دلسوز، مهربان، خوش‌اخلاق، صادق‌الوعد هست یا خیر؟ درواقع فرد مورد انتخاب ما باید متخلق به اخلاقی باشد که قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) در روایات و بزرگان و علمای اسلام در تبلیغات خود به دست ما داده‌اند. لذا نظر دین و قرآن این است که شیوه صحیح زیستن و سبک زندگی قرآنی و اسلامی را مبنای انتخاب قرار دهیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه عامل بودن را دیگر ویژگی انتخاب اصلح دانست و بیان کرد: آیه ۱۰۴ سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید: «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ»، باید در میان مسلمانان کسانی باشند که دیگران را به خیر و نیکی دعوت می‌کنند و مشخصه نخست چنین افرادی، عامل بودن است.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص لزوم مشارکت مردم در انتخابات، بیان کرد: وقتی جامعه بر محور و مدار دین باشد، مسئله رسالت الهی در تمامی ساحت‌های انتخابات چه در تبلیغات چه در حضور و مشارکت مردم موضوعیت می‌یابد؛ شرکت در انتخاب مسئول جامعه اسلامی مصداق عمل به دین است و فرد مسلمانی که احساس وظیفه می‌کند نه‌تنها خودش در صحنه حضور دارد بلکه دیگران را نیز امر به معروف و دعوت به مشارکت می‌کند.

صغیرا گفت: انتخاب حکومت عادلانه و الهی خیر است و همه مردم باید به مصداق آیه «وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ» در کار خیر از هم پیشی بگیرند، اگر مردم در این کار خیر از هم سبقت نگیرند یقینا افراد دیگری هستند که در کار باطل از آنان سبقت می‌گیرند و مؤمنان را به زمین می‌زنند. به تعبیر امام علی‌(ع) کسی نمی‌تواند حکومتی عادل نظیر حکومت ایشان جاری و ساری کند اما با ورع و اجتهاد می‌توان حکومتی تا حد امکان شبیه به حکومت علوی در جامعه اسلامی شاهد و یاری‌گر آن حضرت باشیم.

انتهای پیام
captcha