مردم به نیت تقرب و برای وجاهت ایران مشارکت حداکثری داشته باشند
کد خبر: 3978099
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
شهریار پرهیزگار در گفت‌وگو با ایکنا:

مردم به نیت تقرب و برای وجاهت ایران مشارکت حداکثری داشته باشند

شهریار پرهیزگار، معلم و حافظ نام‌آور قرآن کریم با اشاره به اهمیت مشارکت مردم و محوریت ایران در دنیای اسلام گفت: ایران تنها کشوری است که در شرایط قدرت، خیرش به مردم نجیب خود و نقاط دیگر خواهد رسید لذا مردم به نیت تقرب و برای آبرومندی و وجاهت این مرز و بوم مشارکتی حداکثری و پرنشاط داشته باشند.

مردم به نیت تقرب و برای وجاهت ایران مشارکت حداکثری داشته باشندشهریار پرهیزگار، حافظ و قاری برجسته کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم با اشاره به اهمیت انتخاب اصلح در کنار مشارکت حداکثری، گفت: عملکرد ناصحیح آنان که در رأس کار بودند و نتوانستند با توجه به وعده‌هایشان اعتماد مردم را جلب کنند و به اعتماد کلی مردم لطمه خورد، نباید سبب شود تا مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح، موضوعی کم‌اهمیت یا بی‌اهمیت فرض شود و مانع از ارائه آرا به صندوق‌های رأی باشد.

امنیت و آزادی در انتخابات

این حافظ بین‌المللی قرآن ادامه داد: در انتخاب رئیس جمهور نقش داریم و این بار می‌توانیم با نگاهی وسیع و با در نظر گرفتن مبنای تمامی جوانب از لحاظ مسائل اخلاقی، ادب، طرز صحبت، منطق، استدلال‌ها، استنادها، انتخاب‌ها، انتصاب‌ها و سوابق و کارنامه‌ای که در مدت مسئولیت‌شان داشتند ولو کوتاه یا به‌واسطه برنامه‌های تلویزیونی، انتخاب دقیق‌تری داشت تا کمتر شاهد زندگی و معشیت سخت برای مردم باشیم.

پرهیزگار با بیان اینکه آرا و انتخابات همانند گذشته کاملاً آزاد است، تصریح کرد: اگر شخصی به موضوع انتخاب از پیش تعیین شده رئیس جمهور دامن بزند یا در حال بی‌انصافی کاملاً غرض‌ورزانه است یا تحت تأثیر القاهایی قرار گرفته است؛ چراکه همگی واقف‌ هستند که گاهی به نظر می‌رسید کلیت نظام نظر دیگری دارد ولی به‌هرحال رأی مردم چیز دیگری بود و آن موردی انتخاب شد که رأی مردم بود.

پرهیزگار بیان کرد: بنابراین اهمیت شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح بسیار مهم است چراکه امروزه مسائل معیشتی تا مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که معضل بسیار بزرگی است و تحت‌الشعاع مسائل اقتصادی واقع‌شده نیاز به راه‌حل‌های جدی و جدید دارد.

مردم اجازه تعیین تکلیف به خارج نشینان نمی‌دهند

وی افزود: فرای بحث‌های داخلی، نگاه‌های فرا داخلی و امنیتی که دنیا چطور این ملت را ببیند از اهمیت انتخاب اصلح در کنار مشارکت حداکثری است که آیا مردم بی‌تفاوت به سرنوشت و مأیوس و ناامید و بی‌هدف هستند و یا ملتی بانشاط هستند که قصد دارند با حداکثر توان در سرنوشت خود دخالت کنند و به هیچ‌ شخصی در داخل و خارج اجازه ندهند برایشان تکلیف تعیین کند.

پرهیزگار تقویت بعد امنیت کشور در منطقه و جهان را از دیگر موارد اهمیت انتخاب اصلح در کنار مشارکت حداکثری برشمرد و گفت: این موضوعی است که باید به آن توجه شود تا مردم تصمیم بگیرند که با قوت و قدرت، نشاط و شادابی در این فعالیت بسیار مهم که جزو اهم فعالیت‌هایی است که یک انسان باید داشته باشد، شرکت کنند.

شرکت در انتخابات؛ راه برون‌رفت از تنگناها و مشکلات

قاری برجسته کشور ضمن دعوت از جامعه اسلامی ایران و شرکت در انتخابات ۲۸ خرداد، اظهار کرد: شرکت در انتخابات ضرورتی بسیار حیاتی است و بنده به عنوان یک عضو کوچک از جامعه محترم اسلامی از مردم عزیزمان که همیشه علاوه بر مسائل خود، مصالح نظام اسلامی و اسلام ناب محمدی، آرمان‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری را مدنظر داشتند و حتی خیلی اوقات شرافت‌مندانه و نجیبانه آن‌ها را به منافع خودشان ترجیح دادند، خواستارم تا بار دیگر برای خروج از تنگناها و مشکلات مسائل معیشتی و با هدف برون‌رفت کشور از این مسائل، در صحنه انتخابات شرکت کنند و اقدامی جهادی و صمیمی برای سرنوشت میهن خویش داشته باشند.

دنیای اسلام با انتخاب ناشایست ما متزلزل می‌شود

وی با اشاره به اهمیت مشارکت مردم و محوریت ایران در دنیای اسلام گفت: ایران تنها کشوری است که اگر در شرایط بدی قرار گیرد نه تنها ایرانی‌ها بلکه دنیای اسلام را تحت شعاع خود قرار می‌دهد، در واقع دنیای اسلام با انتخاب خوب ما منتفع و از انتخاب ناشایست ما متزلزل خواهد شد؛ لذا مردم به نیت تقرب و همراه با آبرومندی برای وجاهت و سربلندی این مرز و بوم مشارکتی پرنشاط و حداکثری داشته باشند تا دشمنان بیش از پیش مأیوس شوند. این حق مسلم مردم است که بتوانند با توجه به امکاناتی که در کشور وجود دارد خوب و راحت زندگی کنند چراکه ما از لحاظ امکانات در کشور چیزی کم نداریم.

ملاک‌های اصلح بودن

شهریار پرهیزگار با اشاره به ملاک‌های انتخاب اصلح براساس قرآن، اظهار کرد: وقتی به قرآن کریم و آیات آن مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که یکی از ملاک‌های مطرح‌شده مختصراً در سوره بقره اینطور نازل‌شده است که فرد اصلح و مورد تأیید از سوی برگزیدگان خداوند متعال، دارای علم، فهم و شعور است؛ که در اینجا منظور علمی نیست که صرفاً به یک مدرک دکتری ختم شود بلکه جنبه کلی‌تر دارد و در روایات نیز آمده است که علم نورانیتی است که خداوند متعال در قلب هر شخصی که بخواهد قرار می‌دهد و فرد به‌واسطه آن نور قادر است حقایق مطالب را از آنچه سراب نیست ببیند؛ یعنی حقایق و غیر حقایق را، واقعیت و غیر واقعیت را و باطل و غیرباطل را تشخیص می‌دهد و این توانایی را دارد که مسیر صحیح را از بیراهه و ناکجاآباد تشخیص دهد.

وی در ادامه گفت: از دیگر ملاک‌های اصلح بودن براساس آیات قرآن این است که  فرد اصلح آن‌قدر آدم فعالی است که یکجا نمی‌نشیند و آدم تنبل و تن‌پروری نیست که بعد از انتخاب خیالش راحت باشد که از مزایای حکمرانی برخوردار است بدون اینکه از اوضاع مملکت مطلع باشد و بیشتر به آنچه به کام خودش خوش باشد رفتار کند؛ در واقع به‌ اصطلاح امروز  فردی بسیجی، جهادی و ارزشی است شبیه آنچه ما در سردار شهیدمان قاسم سلیمانی دیدیم، مردی که از هیچ تلاشی در هر جبهه‌ای دریغ نمی‌کرد؛ فرد اصلح دارای حکمرانی بدون زحمت و صوری نیست و او حتی فی‌المثل جزو مردان آهنین نیست چون قدرت فرد اصلح در ملاک‌های قرآنی براساس جسم نیست.

پیروی از ولایت فقیه در حد حرف نباشد

پرهیزگار افزود: ملاک دیگر پایبند بودن بر مسئله ولایت‌فقیه است البته به‌صورت کاملاً جدی نه در حد حرف؛ بلکه تا آنجایی باشد که مردم این پیروی را ببینند. ملاک او به‌صورت جدی رضایت خداوند و رضایت رسول مکرم اسلام(ص) و اطاعت از ولی‌فقیه باشد نه آنکه فقط کلمات مقام معظم رهبری را بیان کند و در نهایت کار خودش را در پیش گیرد؛ در واقع او به‌منظور واقعی و حقیقی اگر نظرش در جایی چیزی است و نظر ولایت‌فقیه چیز دیگر، فهم و درک ولایت‌فقیه را بر درک و فهم خود ترجیح دهد و بداند آنچه ولایت‌فقیه می‌گوید به مقصد نزدیک‌تر است که این ملاک‌ها نه‌تنها در برخی افراد به‌راستی نیست بلکه عادت گروهی آنان این است که دلسوزی برای مردم ندارند، البته آیات دیگری نیز وجود دارد ولی به این تعداد بسنده می‌کنیم.

ریاست یا خدمت و نوکری مردم

این حافظ بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه چگونه رقابت‎‌های سیاسی در نظام اسلامی می‌تواند مصداق «فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ» شود، گفت: این بستگی به جهان‌بینی و نگرش شخصی ما به جهان دارد. اینکه اشخاص ریاست را چگونه ببینند، چون شاید سمت فرد منتخب در نهایت ریاست جمهوری است ولی در مفهوم و باطن همان‌طور که امام خمینی(ره) فرمودند: نوکری و خدمت است. اگر افراد جریان را این‌گونه ببینند، رفتار خاصی اتخاذ می‌کنند ولی اگر جهان‌بینی آن‌ها از قضایا ضعیف باشد و از دیدگاه اسلامی و توحیدی فاصله داشته باشد، به انواع و اقسام مختلف و جور دیگری این رقابت را می‌بینند.

وی افزود: اگر افراد خدمت دلسوزانه، صادقانه و صمیمانه را به مردم که به تعبیر امام خمینی(ره) ولی‌نعمت هستند داشته باشند و هم و غمشان این باشد آن کار و ریاست را صرفاً یک کار اداری با حقوق و مزایای خوب نبینند؛ این همان خدمت در قالب عبادت است. عبادت که یکی از مؤلفه‌هایش خدمت به خلق است؛ اگر شخصی این‌طور باشد می‌توانیم اصطلاح «فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ» را برای او بکار ببریم؛ بنابراین این موارد جدا از هم نیستند؛ کما اینکه ما این سبک‌رفتار را در امثال شهید رجایی می‌دیدیم و بالواقع ایشان در سمت ریاست جمهوری و خدمت به خلق به سمت عبادت حرکت می‌کردند و ریاست جمهوری را محملی برای رضایت خداوند قرار داده بود.

پرهیزگار اظهار کرد: خدمت به خلق خدا اگر به‌صورت کمی و کیفی مورد بررسی قرار گیرد، بحث ریاست جمهوری دیگر کسب قدرت و تشریفات نیست و خدمت به مردم و «فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ» خواهد بود که البته آیاتی دیگر در قرآن وجود دارد که به غیر از بحث نماز و روزه و مسائلی که بین بنده و خداوند است، مسائل خدمات اجتماعی و خدمت به خلق خداوند را که یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین عبادات و عامل تقرب حضرت حق می‌شود را در شمارش می‌آورد و اگر قدرت تبیین و نجات دادن افراد از سختی‌ها و مضیقه‌ها و تنگناها را در خودمان احساس کردیم، ایفای نقش در آن اسم و قرارداد را خدمت می‌دانیم.

دولت حزب‌الله از نگاه قرآن

این چهره قرآنی با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب بر ضرورت دولت جوان و حزب‌اللهی به بیان مؤلفه‌های حزب‌اللهی بودن از نگاه قرآن پرداخت و گفت: وقتی به قرآن مراجعه می‌کنیم به‌صورت خیلی واضح و صریح در دو مورد حزب‌اللهی بودن معرفی شده است؛ یکی در سوره مبارکه مائده و دیگری در سوره مبارکه مجادله که با ذکر جزئیات و مشخصات حزب‌الله را در موضوع تولی و تبری یعنی داشتن ولایت و دوست بودن با دوستان خدا و دشمن بودن با دشمنان خدا (حب و بغض خداوند) تعریف می‌کند.

وی افزود: اگر فردی براساس آیات قرآن کریم حب فی الله و بغض فی الله را دارا باشد، یکی از شروط حزب‌اللهی بودن را دارد؛ به طوری که حتی اگر دشمنان خدا از نزدیکان‌شان باشد به خاطر خداوند وظیفه خود را انجام می‌دهد. اینکه برخی افراد به محض برخورد با بیگانه یا دشمن جمهوری اسلامی و یا فردی از نفوذی دشمنان با لبخند برخورد می‌کنند و وقتی به مؤمنان می‌رسند حتی ابرو هم در هم می‌کشند و با بی‌نزاکتی می‌خواهند جواب دهند، کاملاً خلاف این توضیحات هستند که در سوره مائده می‌فرماید: حزب‌الله افرادی هستند که در مقابل مؤمنان خودشان را در حالت نهایت تواضع و در مقابل کفار در نهایت شدت و غلظت و درشتی دارند که اگر این دو را داشته باشند این‌ها حزب‌الله هستند.

پرهیزگار افزود: از مهم‌ترین شاخصه‌های حزب‌اللهی بودن بنا به آیاتی چند از کلام خداوند؛ به خاطر خدا دوست داشتن و به خاطر خدا دشمن داشتن است نه اینکه همیشه با همه دوست و یا با همه دشمن بود که این رفتار در جهان‌بینی اسلامی با هم جمع نمی‌شود.

این حافظ برجسته قرآن کریم گفت: حزب‌الله افرادی هستند که اقدامات ارزشی و جهادی انجام می‌دهند؛ خواه دفاع مقدس باشد و خواه دفاع حرم؛ خواه جهاد در زمینه جنگ نرم باشد و خواه هر آن چیزی که ولی امر مسلمین دعوت به آن کند و مثلاً دستور به آتش به اختیار بودن می‌دهد یا مواردی دیگر.

پرهیزکار در پایان یادآور شد: خدمت راستین به خلق‌الله هم فرای هرگونه هوچی بازی و شلوغ گری، جهاد فی سبیل الله است بنابراین شخصی که تحت عنوان رئیس‌جمهور کار خدمتی انجام می‌دهد اگر به تعبیر امام خمینی(ره) بدون منت نوکری مردم را انجام دهد و با مطالعه، مسیر خدمت به دین و خلق خدا را انتخاب کند هیچ‌وقت از ملامت هیچ ملامت کننده‌ای خوف ندارد و که این هم از شرایط حزب‌اللهی بودن است و این موارد می‌تواند در کنار هم منظومه‌ای باشد که عنصر آن با این خصوصیات مسلماً شاخص‌ترین مصداق یک انسان حزب‌اللهی است که اگر ما می‌خواهیم چنین دولتی داشته باشیم طبیعتاً ما یک رئیس‌جمهور حزب‌اللهی خواهیم داشت و این نکته قابل‌ذکر است که در این موضوع رضایت خدا از رضایت خلق منفک نیست.

گفت‌و‌گو از هدی سادات چاوشی

انتهای پیام
captcha