انتشار آیه‌های همدلی ویژه ایام انتخابات + فیلم
کد خبر: 3977895
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶

انتشار آیه‌های همدلی ویژه ایام انتخابات + فیلم

مجموعه آیه‌های همدلی ویژه ایام انتخابات از سوی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران تولید شده است که قسمت اول آن به سوره تغابن اختصاص دارد.

به گزارش ایکنا، مجموعه آیه‌های همدلی ویژه ایام انتخابات از سوی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران تولید شده است. قسمت اول این مجموعه به مفاهیم سوره مبارکه تغابن اختصاص دارد و کارشناسی آن نیز برعهده حسین مختاری، از مدرسان مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران است. در این پادکست آمده است:

«یکی از جذابیت‌های ورزش‌هایی مثل کشتی یا بقیه ورزش‌های رزمی فن بدل است، فن بدل خیلی جذاب است چون در شرایطی که کشتی ضربه فنی می‌شود یا روی او پُل اجرا می‌شود، می‌تواند با یک بدل زدن شرایط را برگرداند و بازی باخته را ببرد، این فن بدل نه فقط جذابیت ورزش‌هایی مثل کشتی است، بلکه بالاتر از آن جذابیت خود انسان است. انسان یک توانایی دارد که می‌تواند شرایطی که در ظاهر نامساعد است، تبدیل به شرایط خوب کند یا به قول قرآن «سَيِّئَاتُ» را تبدیل به «حَسَنَاتٍ» کند. بدحالی را تبدیل به حال خوب کند و باز نه تنها یکی از جذابیت‌های انسان است، بلکه می‌توانیم از آن به عنوان یکی از جذابیت‌های اجتماع و جوامع انسانی یاد کنیم.

جامعه‌ای که می‌تواند فن بدل بزند، جامعه‌ای است که غیر قابل پیش‌بینی است، جامعه‌ای که درست در موقعیت‌هایی که ظاهرش شکسته است یا ظاهرش حال بد است با یک بدل زدن می‌تواند خودش را احیا کند و می‌تواند شکست را تبدیل به برد کند و چنین جامعه‌ای خیلی غیر قابل پیش‌بینی می‌شود و از این جهت جذابیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

یکی از سوره‌هایی که در این زمینه خیلی قابل توجه است، سوره مبارکه تغابن است. سوره تغابن از سوره‌های مدنی قرآن است و در شرایطی نازل شده که وضعیت افراد جامعه دینی خیلی خوب نبوده، می‌دانیم در مدینه رسول خدا(ص) حاکمیت دینی تشکیل دادند و افرادی که در این سوره از آن‌ها به عنوان اعضای جامعه مدینه یاد می‌شود، افرادی هستند که خیلی‌هایشان دچار مصیبت و وضعیت ناگوار هستند، انگار حوادثی اتفاق افتاده که ظاهراً اوضاع و احوال خوب نیست. سوره مبارکه تغابن، سوره‌ای است که آمده تا یک چنین جامعه‌ای که حالش خوب نیست، بتواند فن بدل بزند و وضعیت شکست را تبدیل به وضعیت برد کند.

راهکاری که این سوره پیش پای ما می‌گذارد تا بتوانیم یک جامعه‌ای داشته باشیم که در شرایط سخت و دشوار بلد بشویم، بدل بزنیم و وضعمان را تغییر دهیم، این است که در یک چنین شرایطی توی خودمان نرویم، میل به انزوا نداشته باشیم، راهش این است که خودخواهانه عمل نکنیم، با بیرون تعامل داشته باشیم، بشنویم و ببینیم بقیه می‌خواهند چکار کنند، خودمان را یکی از بقیه ببینیم که لازم است، کار یکپارچه‌ای انجام دهیم و با بقیه دچار شکاف نشویم، لازم است، تافته جدا بافته‌ای نباشیم.»

انتهای پیام
captcha