کاروانی از 157 خودرو جهیزیه که میزبان سفره سپید زوجین در دهه کرامت شدند+فیلم
کد خبر: 3977427
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۳

کاروانی از 157 خودرو جهیزیه که میزبان سفره سپید زوجین در دهه کرامت شدند+فیلم

نماینده ولی فقیه در استان قم در مراسم اهدای ۱۵۷ جهیزیه و کمک هزینه ازدواج به مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم گفت: کمک کردن از جمله اعمال و رفتار مورد سفارش و تاکید اهل بیت است و ما باید بر اساس این توصیه‌ها از اهل بیت‌(ع) سبک زندگی خود را انتخاب و سپس زندگی کنیم.

کاروانی از 157 خودرو جهیزیه که میزبان سفره سپید زوجین در دهه کرامت شدند+فیلمبه گزارش ایکنا از قم، 157 خودرو که هر کدام بالغ بر 23 میلیون و 750 هزار تومان و شاید بیشتر صرفا ارزش مادی دارد، امروز 24خرداد ماه در حرم مطهر بانوی کرامت معرض نمایش قرار گرفت؛ این اولین باری نیست که در استان شاهد پایدارترین روش‌ها برای توانمندی مالی و فرهنگی ازدواج هستیم، چرا که رسالت و سبک زندگی ما در برطرف کردن مشکلات مردمی است تا هرچند پایانی بر دردشان نیستیم اما در حد بضاعت‌مان خوشحالشان کنیم تا آزردگی‌شان کمتر باشد که عیار انسان به همین است.

جمعی از رانندگان هم هستند که هرچند در این گرما خسته به نظر می‌رسند اما خوشحال و منتظرند تا در این ایام مبارک و مسرت‌آفرین دهه کرامت میزبان سفره سپید تاهل تعدادی از زوج‌های جوان باشند؛ زوج‌هایی که مثل هر دختر و پسر دم بخت، هرچند احتمالا خسته، اما خوشحال و پرانرژی منتظرند تا به سلامتی و دل‌خوش، زندگی پرمیمنتی را شروع کند و اینجا همه حاضران با زوج‎های دهه کرامت همدلی دارند.

آیت‌الله سعیدی نماینده ولی فقیه در استان قم حضور دارد. جمعی از خدام، حسین خدرویسی معاونت سلامت و مسؤولان کمیته امداد امام خمینی(ره) و مدیران استانداری نیز حضور دارند، بعضی زوار هم حضور دارند که به تماشای حماسه حمایتی ـ معیشتی ایستاده‌اند.

من نیز به صورت کاملا اتفاقی اینجا هستم و قرار بود فقط به زیارت خانم حضرت کریمه(س) بروم، اما امروز در کنار خیرین ایستاده منتظرم تا در تماشای شوق اولین استارت، کلاژ و حرکت خودروهای حامل جهیزیه خوشحال شوم چون خوشحالی و جلای روح همیشه در رسیدن به اهداف شخصی فراهم نمی‌شود بلکه گاهی در تماشای شعف و خوشحالی دیگران و دیدن مهربانی و بخشش و حتی قلم زدن و نوشتن و حتی عکاسی است، مهربانی که گاهی مزدش به آخرت نمی‌رسد و بسیار نقد است که در شادی بخشیدن و دیدنش خلاصه می‌شود.

میهن خویش را کنیم آباد

یکی از زائران حرم مطهر بانوی کرامت که رقت قلب خاصی برای حضور در حرم به مناسبت دهه کرامت دارد، در گفت‌وگو با ایکنا از قم گفت: اینکه در این فشار اقتصادی آدم‌ها این‌گونه به یکدیگر کمک می‌کنند واقعا خیلی قشنگ است، اینکه یک نفر خودش را به خاطر بقیه به سختی بیندازد و کمک‌ها را و یا هر گونه خرید را احیا کند خیلی همت می‌خواهد.

این خانم گفت: البته خرید جهیزیه از یک طرف اما این بندگان خدا چه‌گونه خانه تهیه می‌کنند؛ واقعا خرید خانه در این اوضاع خیلی سخت است و به نظرم اینکه برخی افراد به خودشان آمدند و خانه‌های خالی خود را که نیازی ندارند در اختیار زوج‌های جوان می‌گذارند بسیار جذاب و خدا پسندانه است.

آقایی جوان و دانشجو در حال تشرف به حرم مطهر حضرت معصومه(س) در مواجه با 157 کاروان جهیزیه و در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: من عشق می‌کنم وقتی می‌بینم که آدم‌ها به هم کمک می‌کنند، ما خودمان هم در جلسات هفتگی و روضه‌های خانگی برنامه‌ای تحت عنوان احیای خانواده‌های دهک‌های پایین را داریم؛ هرچند به دلیل وضعیت معیشت و اقتصاد اخیرا خرید جهیزیه کمی برای خیرین مشکل شده است.

این جوان گفت: عمدتا با شناختی که نسبت به اطرافیان داریم کمک‌هایی در قالب نذر گوسفند قربانی، بسته‌های کمک معیشتی، تهیه پوشاک و تامین جهیزیه عروس داریم که اخیرا برای خانواده‌ای کولر تهیه کردیم و به شدت موافق این کمک‌های حمایتی هستم؛ خواه مردمی و جهادی و خواه از سوی دستگاه‌ها و حمایت‌های دولتی که مهم احیای همنوعان و حسن فاعلی افراد در نیت اعمال خیر است.

یکی دیگر از شهروندان و زائران حرم حضرت کریمه(س) در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: من شدیدا موافق این گونه کمک‌ها هستم و شدیدا بابت این حمایت‌ها شاد، خوشحال و پرانرژی می‌شوم و می‎‌توانم بگویم که یکی از بزرگترین خوشحالی‌های من همین امر است و چقدر امروز بابت دیدن این تصاویر خوشحالم.

کاروانی از 157 خودرو جهیزیه که میزبان سفره سپید زوجین در دهه کرامت شدند+فیلم

فردی دیگر در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: ما در بین اقوام صندوق حمایت داریم به این صورت که اگر احساس کنیم شخصی از خانواده مستلزم حمایت است آن را به او می‌دهیم که همین اواخر شخصی که مستاجر بود با آن سپرده قرض الحسنه خانه‌ای برای خود ساخت. به امید اینکه طرح مسکن هم به این شیوه سبب خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد باشد نه اینکه در همان ابتدا پولی بخواهند که در ید قدرت مردم نباشد.

صحبت مردم دقیقا حکایت از ایجاد انگیزه و عمل به روایات توصیه شده دارد، نکته‌ای که آیت‌الله سعیدی در این مراسم به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی در امور زندگی انسان‌ها از آن یاد کرد.

به گفته آیت‌الله سعیدی نماینده ولی فقیه در استان قم، کمک به نیازمندان مورد سفارش و تأکید اهل بیت است و ما باید همه اعمال و رفتار خود را از اهل بیت(ع) بگیریم.

وی تصریح کرد: ائمه(ع) برای همه امور زندگی انسان طرح و برنامه دارند و خوب و بد و راه و چاه را به ما نشان داده‌اند و این ما هستیم که اختیار داریم راه درست یا نادرست را انتخاب کنیم.

وی انتخاب را از بزرگترین نعمت‌های خداوند برای انسان دانست و افزود: انتخاب های ما در زندگی مهم است و امروز که در آستانه انتخابات قرار داریم باید از این نعمت استفاده کنیم و فرد اصلح را انتخاب کنیم.

کاروانی از 157 خودرو جهیزیه که میزبان سفره سپید زوجین در دهه کرامت شدند+فیلم

حسین خدرویسی معاون سلامت و خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور در ادامه این مراسم با بیان اینکه امروز بیش از ۵ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارند، گفت: کمیته امداد ۱۲۰ نوع خدمت به افراد تحت پوشش خود در سراسر کشور ارائه می‌دهد.

وی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۴ هزار سری جهیزیه و ۷۰ هزار قلم کالا با اعتباری نزدیک به ۲۱۰ میلیارد تومان در سراسر کشور به خانواده های نیازمند اهدا شده و در دهه کرامت ۵۵ هزار کولر آبی و ۲۵ هزار کولر گازی به مردم نیازمند مناطق گرمسیری اهدا شده است.

در ادامه میرشکار مدیرکل کمیته امداد استان قم  در این مراسم با بیان اینکه ما امسال ۱۴۰۰ کمک هزینه ازدواج برای نیازمندان خواهیم داشت، افزود: هر سری جهیزیه به ارزش ۲۴ میلیون تومان است که در سری اول ۱۵۷ جهیزیه و کمک هزینه ازواج به ایتام اهدا شده است.

وی با بیان این که ما در استان قم به خاطر روحیه ایثار و انفاق مردم مشکل منابع نداریم، بیان کرد: در طول سال جاری ۵۶۲ میلیارد تومان برای رفع فقر و نیاز مردم هزینه خواهد شد تا بتوانیم بخشی از مشکلات مردم را کم کنیم.

میرشکار با اشاره به اهدای ۱۵۷ جهیزیه و کمک هزینه در دهه کرامت به ایتام استان قم، گفت: از این تعداد ۲۶ مورد به زنانی که ازدواج مجدد داشته اند، ۲۳ مورد به افراد نیازمندی که تحت پوشش کمیته امداد نبوده اند، ۴۷ مورد پسرانی که نیاز به کمک هزینه برای ازدواج داشته‌اند و ۶۱ مورد دختران ایتام تحت پوشش کمیته امداد بوده‎اند تعلق گرفته است.

مدیر کل کمیته امداد استان قم با بیان اینکه در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ با وجود شیوع کرونا و مشکلات مردم کمک های مردمی به کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان قم ۲۸ درصد افزایش داشته است، گفت: در کنار اهدای جهیزیه و کمک هزینه ازدواج بسته‌های آموزشی نیز به زوج‌ها داده می‌شود و هر نفر ۱۲ ساعت زندگی به سبک رضوی را آموزش می‌بینند که این آموزش‌ها باعث کاهش چشمگیر آمار طلاق در میان این افراد شده است.

عیار توانمندی و رسالت انسانی

عباس جوشقانیان، قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) در قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم اظهار کرد: عیار و رسالت زندگی ما انسان‌ها همین است و در کمیته امداد هر ساله ما بین 1000 تا 1500 ازدواج را ساماندهی می‌کنیم و با کمک‌های فکری و فرهنگی و در نهایت مادی و خدمات مشاوره‌ای بین 2 تا 10 جلسه سعی بر احیای عزیزان تحت حمایت در کمیته امداد برای توانمندی ورودشان به زندگی داریم.

وی گفت: امروز  157 کاروان جهیزیه را به 157 نوعروس تقدیم کردیم که 21 نفر آن‌ها تحت پوشش نبودند ولی براساس لزوم و ضرورت دیده شده این هدایا تقدیم شد.

جوشقانیان با اشاره به اینکه هر جهیزیه بالغ بر 23 میلیون و 750 هزار تومان ارزش دارد و کلیه کالاها تولید ملی است، افزود: یکی از پایدارترین روش‌های ما برای توانمندی مالی و فرهنگی در کمیته امداد، ازدواج مجدد است که تعدادی از این جهیزیه‌ها به زنان سرپرست خانواری یا زنان بی‌همسری که ازدواج مجدد داشتند تعلق گرفت.

وی با اشاره به آموزش‌های فرهنگی و دینی که برای این زوجین انجام گرفته، بیان کرد:  6 عروس با مهریه 14 سکه داشتیم که کمیته امداد از ابتدا تاکنون گام‌های موثری در این راه برداشته است.

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی در قم بیان کرد: کمیته امداد با برگزاری دوره‌های آموزشی همسرداری، بهداشت جسمی روانی ، تربیت کودک و ... برای نوعروسان آنان را برای زندگی پایدار آماده کرده است.

وی با اشاره به افزایش اجاره‌بها و عدم توانمندی برخی از مددجویان، گفت: از 3 هزار مددجوی تحت پوشش ، 2 هزار مستاجر داریم که وام‌های موردی برای تامین مسکن این عزیزان داشتیم؛ شایسته است صاحب‌خانه‌ها با مددجویان مستاجر همدلی لازم را داشته باشند.

هر کاروان شامل 5 کالای اساسی است

اسماعیل بابایی‌نژاد، رئیس اداره حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم با اشاره به توزیع 157 مورد جهیزیه بین مراجعان تحت حمایت گفت: امروز 61 فقره توزیع کالا داشتیم و به صورت نمادین این کار محقق شد و این تعداد جهیزیه برای افراد تحت حمایت و نیازمندان بود؛ به این صورت که برای افرادی که ازدواج می‌کنند عمدتا پرونده تشکیل می‌شود و بر اساس مدارک و سند ازدواج و پس از مشاوره و آموزش‌های مجازی با همکاری آستانه مقدسه و آستان قدس رضوی این هدایا تقدیم شد.

وی افزود: هر کاروان شامل 5 کالای اساسی شامل یک عدد یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و جاروبرقی بود که توسط کمیته امداد، بودجه دولتی کمیته مرکز و خیرین تهیه شد که در سطح استان قم این پوشش انجام شد و بنرهای موجود به صورت نمادین تا قبل از رسیدن به منازل مددجویان برداشته خواهد شد.

رییس حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان قم گفت: در سال گذشته حدود 926 جهیزیه در بین مددجویان توزیع شد که ان‎شاءالله امسال به کمک خیرین به بیش از 1200 سری کالای جهیزیه خدمت مددجویان افزایش و تقدیم شود.

گزارش از هدی سادات چاوشی

انتهای پیام
captcha