حفظ قرآن مستقیماً به اراده وابسته است
کد خبر: 3977102
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳

حفظ قرآن مستقیماً به اراده وابسته است

یک حافظ قرآن گفت: حضور مؤثر، فعال و منظم در کلاس تأثیر بسیار زیادی در روند حفظ و ایجاد انگیزه دارد، اما این به این معنا نیست که فرد بدون حضور در کلاس‌ها نخواهد توانست حفظ کند، چون حفظ قرآن امری است که مستقیماً به اراده افراد وابسته است.

اخلاق قرآنی؛ مهم‌تر از حافظ کل قرآن شدنبه گزارش ایکنا از مازندران، در ادامه معرفی حافظان وحی به سراغ زهراسادات صفری، یکی از حافظان قرآن کریم رفتیم تا با او به گفت‌وگو بنشینیم.

ایکنا ـ در ابتدا خود را بیشتر معرفی کنید.

زهراسادات صفری هستم پایه دوازدهم حافظ کل قرآن کریم از دارالقران امام خمینی(ره) ناحیه یک ساری. در این راه مشوقم والدینم بودند. مادرم از دوران کودکی سوره‌های کوچک را با من تمرین می‌کردند و من هم زود و خوب یاد می‌گرفتم که به مراتب به حفظ قرآن مشتاق و علاقه‌مند شدم.

ایکنا ـ از محضر چه استادانی بهره بردید؟

خانم اسدی، بابایی و عندلیب‌خواه، معلمان حفظم بودند. روش حفظم به این شکل بود که ابتدا ترجمه آیه و کلمه‌های جدید آیه را یاد میگرفتم، سپس چند بار به صدای استاد گوش می‌کردم و چند بار هم همراه با استاد هم‌خوانی می‌کردم و سپس چند بار از حفظ آیه را می‌خواندم. این فرایند در اوایل دوران حفظم حدود یک ساعت در روز طول می‌کشید که رفته رفته با افزایش حجم حفظ زمان هم بیشتر شد. متأسفانه هنوز به مفاهیم قرآن کاملاً مسلط نیستم، ولی یکی از اهدافم است.

ایکنا ـ درباره برنامه روزانه قرآنی‌تان بگویید و اینکه چه میزان برای تثبیت و مرورتان زمان صرف می‌کنید؟

برای تثبیت روزانه یک تا دو ساعت و برای مرور هم تقریبا همین زمان. اینکه این روش چه مقدار علمی هست را دقیق نمی‌دانم، اما تأثیر زیادی در به یادآوری صفحه مورد نظر دارد اینکه آیه در کجای صفحه قرار گرفته است یا اینکه صفحه در سمت چپ قرآن قرار دارد یا در سمت راست و...

ایکنا ـ به یاد دارید که حفظ کدام آیه برای شما شیرین‌تر بود و درباره مفاهیم آن اندیشه کردید؟

یک آیه خاص مدنظرم نیست، اما آیه‌هایی که سفارشات و نصایح اخلاقی و رفتاری و روش برخورد با مسائل روزمره را گوشزد می‌کند را بسیار دوست داشتم و به آن فکر می‌کردم.

ایکنا ـ‌ از رتبه‌هایی که کسب کرده‌اید، بگویید.

تا به حال چندین رتبه شهرستانی را در رشته حفظ در مسابقات قرآن و عترت بین مدرسه‌ای کسب کرده‌ام.

ایکنا ـ به عنوان حافظ قرآن نظرتان درباره مسابقات قرآن چیست؟

برگزاری مسابقات بسیار خوب است، چون هم جنبه محک‌زدن قرآن‌آموزان را دارد و هم باعث می‌شود که قرآن‌آموز تمرین و مرورش را بیشتر کند و مسلط‌تر شود. از طرفی شرکت در این مسابقات روحیه و اعتماد به نفس را تقویت می‌کند.

ایکنا ـ آیا حفظ قرآن نیازمند حضور در کلاس و بهره‌مندی از محضر استاد است؟

حضور مؤثر و فعال و منظم در کلاس حفظ تأثیر بسیار زیادی در روند حفظ و ایجاد انگیزه دارد، اما این به این معنا نیست که فرد بدون حضور در کلاس‌ها نخواهد توانست حفظ کند، چون حفظ قرآن امری است که مستقیماً به اراده افراد وابسته است. چه بسیار قرآن آموزانی که در کلاس‌ها شرکت می‌کنند، اما پیشرفت چندانی نمی‌کنند.

ایکنا ـ از فراز و نشیب‌های حفظ قرآن بگویید.

حفظ هم مانند تمام کار‌های دنیا سختی‌ها و شیرینی‌های مربوط به خود را دارد، در برخی مواقع انگیزه حافظان کم می‌شود یا حتی ممکن است احساس خستگی و بی‌حوصلگی کنند به نظر من همه این‌ها طبیعی است، زیرا حفظ کل قرآن یک راه نسبتاً طولانی مدت است که یک شبه طی نمی‌شود و نیازمند صبر و حوصله و استقامت و انگیزه و اراده قوی است. اما شیرینی که انسان بعد از حفظ آخرین آیه حس می‌کند به تمام این زحمت‌ها می‌ارزد.

ایکنا ـ در پایان اگر مطلبی پیشنهادی انتقادی دارید بفرمایید.

مهم‌تر از حافظ کل قرآن شدن، اخلاق قرآنی است. کسی که تصمیم می‌گیرد حافظ شود باید لزوماً بر اخلاقش تمرکز و بازبینی ویژه داشته باشد تا خدای نکرده باعث نشود که سایر مردم کار ناپسند او را به قرآن و جامعه قرآنی تعمیم بدهند. در پایان هم ضمن تشکر از ایکنا مازندران در راستای ترویج فرهنگ قرآنی، امیدوارم پایبند به اصول اخلاقی قرآنی باشیم.

انتهای پیام
captcha