جنگ 12 روزه‌ و احتمال حذف نتانیاهو از قدرت
کد خبر: 3974521
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹

جنگ 12 روزه‌ و احتمال حذف نتانیاهو از قدرت

برخی عقیده دارند که مسئله‌ای که باعث شکست نتانیاهو و به عبارت دیگر بیشتر شدن عزم نفتالی بنت و یائیر لاپید برای تشکیل دولت ائتلافی شد نه مسائل داخلی و فساد نتانیاهو بلکه از خارج از مرزهای این رژیم آمد، یعنی جنگ دوازده روزه با غزه.

به گزارش ایکنا، شامگاه جمعه گذشته خبری از رسانه‌های رژیم صهیونیستی منتشر شد که براساس آن نفتالی بنت و یائیر لاپید دو رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم بر سر تشکیل دولت جدید به توافق رسیده‌اند.

این اتفاق ممکن است به زودی اعلام شود و بدین ترتیب اگر نفتالی بنت و یائیر لاپید موفق به تشکیل کابینه جدید شوند، دولت بنیامین نتانیاهو سقوط خواهد و به 12 سال نخست وزیری وی پایان داده می‌شود.

بنیامین نتانیاهو که یکبار از 1996 تا 1999 و یکبار دیگر از آوریل 2009 به عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خدمت کرده طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری را در بین تمام نخست‌وزیران این رژیم دارد. با این همه شرایط به گونه‌ای شده که به احتمال زیاد نتانیاهو آخرین روز‌های خود را در سمت نخست وزیری بگذراند و شاهد شکست خود شود.

جنگ 12 روزه‌ و پایان نخست وزیری 12 ساله نتانیاهو

نفتالی بنت و یائیر لاپید

مهمترین دلایل سقوط نتانیاهو را می‌توان در دو چیز مشاهده کرد: پرونده فساد مالی نتانیاهو و جنگ با غزه.

سال گذشته دادستان رژیم صهیونیستی رسماً علیه نتانیاهو اعلام جرم و وی را به فساد مالی، تقلب و سوء استفاده از اعتماد عمومی متهم کرد. بعد از 9 ماه وقفه، در بهمن ماه دادگاه رسیدگی به اتهامات فساد مالی نتانیاهو برگزار شد. بسیاری عقیده داشتند که با توجه به این روند و بن‌بستی که وی برای تشکیل دولت بعد از انتخابات با آن رو به رو شده، حیات سیاسی وی رو به پایان است.

با وجود اینکه براساس قوانین رژیم صهیونیستی مقامات سیاسی فاقد مصونیت قضایی هستند و ممکن است در دوران زمامداری خود محاکمه شوند اما این نخستین بار در تاریخ این رژیم است که یک نخست‌وزیر این کشور در دوره زمامداری خود محاکمه می‌شود.

با این همه چهارمین انتخابات سراسری در دو سال اخیر که در اواخر ماه مارس 2021 برگزار شد هم نتوانست موفقیتی برای نتانیاهو در پی داشته باشد و نخست وزیر رژیم صهیونیستی ناچار به انجام مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی شد. مذاکراتی که حالا شکست آن با احتمال ائتلاف بین دو رقیب نتانیاهو عیان شده است.

اما برخی دیگر عقیده دارند که چیزی که باعث شکست نتانیاهو و عبارت دیگر بیشتر شدن عزم نفتالی بنت و یائیر لاپید برای تشکیل دولت ائتلافی شد نه مسائل داخلی و فساد نتانیاهو بلکه از خارج از مرزهای این رژیم آمد، یعنی جنگ دوازده روزه با غزه.

سابقه نتانیاهو به عنوان یک فردی که همواره از مسائل امنیتی برای مقاصد سیاسی خود استفاده کرده قبال توجه است. به گفته غسان خطیب، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه بیرزیت در کرانه باختری این درگیری (جنگ با غزه) از نظر سیاسی می‌توانست به نفع نتانیاهو باشد.زیرا نتانیاهو می‌خواست از این تقابل به اندازه کافی قدرتمند بیرون بیاید زیرا تصور می‌کند که این احتمال وجود دارد که بتواند پنجمین انتخابات را برگزار و پیروز آن شود.

در جریان جنگ 12 روزه بین رژیم صهیونیستی و غزه با وجود اینکه بیشتر موشک‌های شلیک شده از طرف حماس توسط سامانه گنبد آهنین منهدم شد اما تعداد زیادی از این موشک‌ها با اصابت به هدف نشان داد که این سامانه با وجود تبلیغات زیاد نمی‌تواند امنیت را به طور کامل برای این رژیم فراهم کند.

 به عبارت دیگر ضعف‌های این سامانه نشان داد که با توجه به روند تجهیز و پیشرفت حماس در حوزه نظامی می‌توان انتظار داشت که در صورت بروز درگیری جدید، امنیت این رژیم بیش از پیش به خطر بیفتد. از سوی دیگر درگیری‌های بین اعراب و یهودیان افراطی در سرزمین‌های اشغالی نشان داد که این مناطق به شدت مستعد درگیری‌های داخلی شدید و غیرقابل پیش بینی است. ضمن اینکه وضعیت اقتصادی این مناطق با وجود موفقیت نسبی در واکسیناسیون کرونا، همچنان متأثر از تبعات شیوع این بیماری است و دولت نتانیاهو همچنان نتوانسته که خود را از بار مشکلات اقتصادی این همه‌گیری رها کند.

نبرد 12 روزه با غزه از جهت دیگری هم برای نتانیاهو یک شکست بود. با وجود اینکه نتانیاهو و دولت وی ادعای استفاده حماس از سپر انسانی داشتند تا حملات خود را به بخش‌های غیرنظامی و شهروندان غزه توجیه کنند، اما به مانند حملات قبلی این رژیم به غزه و با وجود حمایت‌های ضمنی سیاسی متحدان خود مانند آمریکا از نظر تبلیغاتی جنگ را واگذار کرد.

جنگ 12 روزه‌ و پایان نخست وزیری 12 ساله نتانیاهو

تصویر کودکان کشته شده جنگ اخیر غزه بر صفحه اول نیویورک تایمز

 

به عبارت ساده‌تر، انتشار گسترده فیلم‌ها و تصاویر غیرنظامیانی که بر اثر حملات هوایی رژیم صهیونیستی کشته یا زخمی شده بار دیگر این رژیم را در انظار عمومی جهان از بُعد اخلاقی با انتقادات شدیدی مواجه کرد و حتی تبلیغات دولت نتانیاهو در مورد ادعای کمک و حمایت بشردوستانه از زخمی‌های غزه و مداوای آنها در بیمارستان‌های این رژیم را تحت الشعاع خود قرار داد.

اما وضعیت برای دولت ائتلافی هم بسیار شکننده است. نفتالی بنت و یائیر لاپید تا تاریخ ۲ ژوئن (12 خرداد) برای تشکیل دولت چرخشی رژیم صهیونیستی مهلت دارند. دو رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو برای تشکیل کابینه جدید باید بتوانند حمایت حداقل ۶۱ عضو از مجموع ۱۲۰ عضو پارلمان  (کنست) اسرائیل را به دست آورند.

تشکیل «'دولت تغییر» به حمایت نمایندگان حداقل یکی از احزابی که شهروندان فلسطینی‌تبار عضو آن هستند نیاز دارد. در صورتی که بنت و لاپید نتوانند حمایت لازم را به دست آورند، برگزاری پنجمین انتخابات طی دو سال و نیم اخیر در اسرائیل اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

انتهای پیام
captcha