برگزاری پیش‌نشست همایش «مازندران‌شناسی، الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» در ساری
کد خبر: 3970491
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶

برگزاری پیش‌نشست همایش «مازندران‌شناسی، الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» در ساری

نخستین‌پیش نشست علمی، همایش ملی مازندران شناسی، الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت عصر دیروز، 19 اردیبهشت ماه به صورت مجازی در ساری برگزار شد.

برگزاری پیش نشست همایش ملی مازندران شناسی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفتبه گزارش ایکنا از مازندران، حجت‌الاسلام محمود دیانی، رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت پیامبر اعظم(ص) ساری، عصر دیروز، 19 اردیبهشت ماه در نخستین پیش‌نشست علمی، همایش ملی مازندران‌شناسی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که به صورت مجازی در ساری برگزار شد، با اشاره به این که این همایش از سال گذشته با همکاری بیش از ۶۰ نهاد علمی و اجرایی استان آغاز به کار کرد، افزود: فراخوان مقاله این همایش علمی نیز در سه محور اصلی ارائه شد که خوشبختانه با استقبال گسترده محققان و پژوهشران قرار گرفت.

وی با بیان این که امروز نخستین پیش نشست علمی این همایش ملی با همکاری جمعی از نهاد‌های علمی و اجرایی استان برگزار شده است، گفت: همچنین قرار است پیش نشست دوم این همایش نیز ۲۶ اردیبهشت به میزبانی دانشکده کشاورزی ساری برگزار شود.

رئیس مؤسسه فرهنگی قران و عترت پیامبر اعظم(ص) ساری در ادامه سخنان خود، افزود: اختتامیه این همایش ملی نیز یکم خرداد ماه همزمان با روز ملاصدرا به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

دیانی با اشاره به نقش بی‌بدیل مازندران در رشد و نمو فلسفه اسلامی، گفت: مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت پیامبر اعظم(ص) آمادگی دارد در جهت برگزاری بزرگداشت شخصیت بزرگی همچون ملاصدرا نیز گام‌های مثبتی بردارد.

کثرت مراکز آموزش عالی در مازندران

در ادامه کوروش نوذری، رئیس دانشگاه مازندران، با اشاره به این که ۱۴۴ مؤسسه آموزش عالی با ۱۵۴ هزار دانشجو در استان فعال است، افزود: 2 هزار ۷۰۰ شخصیت فرهیخته و دانشمند مأموریت آموزش، راهنمایی و پژوهش این دانشجویان را عهده‌دار هستند.

وی کثرت مراکز آموزش عالی در مازندران به نسبت پراکندگی جمعیت به نسبت کشور را بینظیر دانست و افزود: باید از این ظرفیت عظیم در جهت رشد و توسعه استان در ابعاد مختلف بهره گرفته شود.

رئیس دانشگاه مازندران با تأکید بر اینکه مسئولان استان باید روزآمدی علمی را در کنار فعالیت‌های خود مورد توجه قرار دهند، گفت: باید از جنبه‌های تبلیغاتی اتاق فکر که کاربردی ندارند پرهیز شود.

وی با بیان اینکه باید سیکل نادرست تغییرات گسترده در عرصه مدیریت کنار گذاشته شود، افزود: امروز اگر مازندران قرار است حرکت رو به پیشرفتی را آغاز کند ابتدا باید، تعاملات فرهنگی از سوی نخبگان باز تعریف و در جامعه اشاعه شود که صدا و سیما در این خصوص نقش مؤثری دارد.

ویژگی‌های مازندران در کلام مقام معظم رهبری

در ادامه حجت‌الاسلام غلامحسن تسخیری، نماینده ولی‌فقیه در سپاه کربلای مازندران با اشاره به ویژگی‌ها و برجستگی‌های مازندران در کلام مقام معظم رهبری، گفت: مازندرانی‌ها در صدر اسلام، دوران نهضت انقلاب، دفاع مقدس و همچنین دفاع از حرم آل‌الله در صفوف مقدم بودند.

وی با بیان اینکه مردم مازندران در دفاع از ارزش‌ها و همچنین حضور فعال در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی همواره پیشگام بودند، افزود: به طور قطع استانی که ولایت‌مدار و جزو مناطقی است که نخستین بار وقتی فرزندان اهل بیت(ع) وارد کشور شدند را با آغوش باز پذیرفته دشمنان زیادی هم دارد.

تسخیری در ادامه سخنان خود به برخی آمار در حوزه جغرافیایی و فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: متوسط رشد جمعیت استان یک درصد است و مازندران دومین استان در کوچک بودن خانواده است و متوسط جمعیت خانواده در این استان حداکثر سه نفر است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه کربلا با بیان این که مازندران رتبه نخست تک فرزندی در کشور را به خود اختصاص داده است و رتبه نخست مهاجرت به تهران مربوط به این استان است، ادامه داد: مسئولان مربوط باید پاسخ دهند استانی که دارای چنین ظرفیت‌های بسیار بالایی است چرا با آسیب‌های جدی مواجه است.

وی با اشاره به وجود هفت قومیت در استان مازندران گفت: علاوه بر این حدود هشت فرقه و اقلیت دینی نیز در استان حضور دارند و بعضاً به فعالیت نیز مشغول هستند که باید در این خصوص فکری شود.

تسخیری همچنین به نقش‌آفرینی مازندران در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و با بیان اینکه این استان 10 هزار و ۴۰۰ شهید را جنگ تحمیلی تقدیم انقلاب کرده است، افزود: مازندران با ۶۶ هزار رزمنده، ۳۱ هزار جانباز، 2 هزار و ۳۸۲ آزاده و ۳۱۱ سردار شهید از یک ظرفیت بالایی در این حوزه‌ها برخوردار است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه کربلا با بیان این که ۶۳۵ شهید استان مربوط به شهدای ترور هستند، ادامه داد: مازندران در دفاع از حرم آل‌الله نیز ۴۲ شهید را تقدیم کرده که همه این‌ها برای ما پیام دارد و آن هم زنده و پویا بودن عرصه‌های انقلاب و فرهنگ دینی است و باید از این ظرفیت‌های بالای فرهنگی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه مردم مازندران پایبند به اعتقادات دینی و انقلابی هستند و این یک فرصت بسیار خوبی است، افزود: وجود هزار و ۳۶۱ امامزاده، 7 هزار و ۶۲۸ مسجد و حسینیه، ۵۴ مدرسه علمیه، 8 هزار طلبه و روحانی و 5 هزار هیئت مذهبی به نوبه خود یک ظرفیت بسیار بالای فرهنگی و دینی در استان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام تسخیری در ادامه سخنان خود به آمار بالای رسانه‌ها در استان مازندران اشاره کرد و با بیان اینکه این آمار بالا به ویژه در حوزه مجازی در کنار ظرفیتی که دارند می‌توانند تهدیداتی را نیز با خود به همراه داشته باشند، گفت: امروز دشمنان ملت ایران تلاش می‌کنند با تبلیغات دروغین و اخبار کذب و ناامید کننده مردم را نسبت به آینده انقلاب و نظام دلسرد کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعداد بالای نهاد‌های فرهنگی، عدم انسجام لازم و همچنین پراکندگی در اجرای برنامه‌ها را یک آسیب موجود در این حوزه دانست و افزود: متأسفانه آرمان و هدف میان اهداف شخصی و سازمانی نهاد‌های فرهنگی فراموش می‌شود که در این حوزه باید انسجام و وحدت لازم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha